Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Geen zorgen over medewerkers-tevredenheid

09 maart 2020 - 10:04OpinieCarrière
Arie Joosse
Arie Joosse

Employee satisfaction (medewerkers-tevredenheid) en experience level agreement (xla) zijn termen de vaker opduiken. Hebben we te maken met een nieuw luxe item in it of spreken we over een ‘need-to-have’?

Irritatie over it-middelen is er al zo lang als it bestaat. Net zoals klagen over de temperatuur, het meubilair en koffie. Nu is het wel zo dat vrijwel geen enkele organisatie werk kan verrichten zonder intensief gebruik te maken van it. En als je de hele dag met je digitale werkplek aan de gang bent, is het niet meer dan normaal dat je er fatsoenlijk mee kan werken.

Vanuit it-beheer is ‘tevredenheid’ een aspect wat volstrekt buiten de aandacht valt. Zijn jouw medewerkers tevreden of zelfs blij met de it-middelen en -systemen? Kunnen ze hun werk doen? Hoe effectief zijn de it-middelen: wordt het daadwerkelijk gebruikt zoals bedoeld? Bij een bedrijf dat ik goed ken werd ‘zoom conferencing’ zonder enige aankondiging ‘aangezet’. Prima spul hoor, maar wordt het daadwerkelijk gebruikt? Voldoet het ook? Kan er nog wat verbeterd worden? En we hadden toch al Microsoft Teams, Gotomeeting en Skype?

Ook interessant: kunnen de medewerkers productief zijn? We investeren voor een vermogen in middelen, maar levert het op wat we verwacht hadden? Geen wonder dat de business soms/vaak vraagtekens heeft bij de interne it-afdeling en om zich heen kijkt naar cloud partijen als we daar geen antwoord op kunnen geven.

Groen licht

Onzin natuurlijk. We monitoren van alles: uptime, server load, capaciteitbeheer, netwerkbelasting, afgedekt met sla’s. Zo lang alle lichten op groen staan levert it de gewenste functionaliteit. En bovendien hebben we een servicedesk waar men met klachten terecht kan.

Typisch voorbeeld van een watermeloen-overzicht: van buiten alles groen, maar van binnen geheel rood. Alle service levels kunnen wel worden gehaald, maar is de organisatie als geheel daar mee gediend?

Ik denk het niet. En daarmee is ook de vraag beantwoord of medewerkers-tevredenheid een luxe item is of niet. Als je geen inzicht hebt in de fundamentele doelstelling van it, namelijk productiviteitsverhoging, dan kan je je letterlijk afvragen waar je mee bezig bent.

Arie Joosse, solution consultant bij Nexthink

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    Eén reactie op “Geen zorgen over medewerkers-tevredenheid”

    1. Maurice schreef:
      18 maart 2020 om 08:27

      Arie!

      Zeker je eindgebruikers serieus nemen. Het wordt tijd dat IT met de Business gaat praten .. business and IT alignment was altijd relevant .. laten we er nu eens echt gehoor aan geven.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs