Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Hoe hou je SaaS onder controle

09 december 2008 - 22:094 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

SaaS (software as a service) is intussen een populair onderwerp in ict-land. Toenemend besef van afhankelijkheid speelt hierbij een rol, maar ook de huidige financiële crisis draagt bij. Meer en meer organisaties beseffen dat zij, voor het functioneren van hun operationele processen, erg afhankelijk zijn van de (correcte) werking van hun ict. Deze is vaak ondergebracht in een eigen afdeling, met alle financiële gevolgen van dien. Uitbesteding is daardoor een voor de hand liggende gedachte. Gebruik van software kan tegenwoordig 'as a service'. Terugkerende kosten voor hardware, beheer en onderhoud behoren tot het verleden. Met de moderne technieken doet de functionaliteit van online services allang niet meer onder voor lokaal geïnstalleerde applicaties. Daarnaast is gebruik onafhankelijk van plaats en tijd geworden. Een aantrekkelijke optie. Het lijkt (inderdaad) vrij simpel. Organisatorisch moet er echter wel wat gebeuren. Goed functioneren van de service wordt, grotendeels, de verantwoordelijkheid van de SaaS-leverancier. Daar moeten dus stevige afspraken gemaakt worden… Hoe kom je tot deze afspraken?

Definieer processen en ondersteuning

Het juiste gebruik van SaaS is een samenspel van gebruiker en leverancier. De gebruiker beschrijft de processen van zijn bedrijfsvoering. De leverancier definieert de ondersteuning ervan. Sommige processen zijn voor de gebruiker van levensbelang, andere kunnen best eventjes gemist worden. Al naar gelang de onmisbaarheid van het proces, moet de gebruiker de garantie op ondersteuning vastgespijkerd zien te krijgen. Deze garantie is voor belangrijke processen dus keihard, terwijl er bij minder belangrijke processen best wat ruimte mag zitten. De leverancier zal dit vanzelfsprekend meenemen in de prijs die hij, voor het gebruik van de services, in rekening gaat brengen.

Maak afspraken meetbaar

Als de processen, de benodigde ondersteuning en ook de gewenste garanties hierop op tafel liggen, maken gebruiker en leverancier hierover afspraken. Deze afspraken worden vaak sla (service level agreement) genoemd. Het is belangrijk dat deze afspraken meetbaar zijn. Zowel gebruiker als leverancier moeten kunnen meten of ze zich aan de afspraken houden. De afspraak: "Leverancier levert met een helpdesk ondersteuning op het gebruik van de SaaSapplicatie" is dus niet meetbaar. "De helpdesk van de leverancier is bereikbaar iedere werkdag van 9.00 uur tot 17.00 uur" is dat duidelijk wel. Deze meetbaarheid heeft voordelen. Over meetbare afspraken kunnen leverancier en gebruiker ondubbelzinnig communiceren, er is weinig ruimte voor (verschillende) interpretaties. De controle op een aantal meetbare afspraken is ook te automatiseren, dat scheelt tijd. Bovendien is er over meetbare afspraken goed te rapporteren. Om bij het voorbeeld te blijven, hoe kan er over het bestaan van een helpdesk worden gerapporteerd? Dat wordt erg lastig. Een rapportage over de bereikbaarheid op vaste tijdstippen is veel makkelijker op te stellen.

Leg afspraken vast

 Zijn de afspraken rond, dan worden deze vastgelegd. De administratie van de afspraken moet goed doordacht zijn ingericht. Zodanig goed dat er, zonder problemen, verschillende onderhanden versies naast elkaar kunnen bestaan. Een gewoon plat document voldoet daarom al snel niet meer. Gelukkig zijn hiervoor verschillende tools voorhanden. Mavim Rules is een voorbeeld van een bruikbare tool. In Mavim Rules kunnen ook koppelingen worden gelegd tussen vastgelegde afspraken en de (beschrijving van de) processen waar deze afspraken voor gelden. Best heel handig dus.

Evalueer afspraken

Bedrijfsvoering is een dynamisch gebeuren. Sommige processen blijven hetzelfde, sommige processen veranderen, sommige processen houden op te bestaan. Het ligt dus voor de hand dat ook afspraken aangepast of losgelaten moeten worden, al naar gelang de bedrijfsvoering dat vraagt. Leverancier en gebruiker doen er dus goed aan om de gemaakte afspraken met enige regelmaat te evalueren. Zowel gebruiker als leverancier kunnen, tijdens deze evaluaties, aangeven of afspraken aangescherpt, dan wel wat ruimer genomen moeten worden. Het effect op de prijsstelling van de geleverde ondersteuning krijgt dan ook meteen een plaats.

Kern van de zaak is om altijd helder te hebben welke garantie op welke ondersteuning er voor welke prijs is overeengekomen. Als zowel gebruiker als leverancier hier hetzelfde beeld bij hebben, is het makkelijk vast te stellen of het gevraagde ook daadwerkelijk geleverd wordt.

Marteniek Bierman
Projectmanager
Topicus

Meer over

HelpdeskSaaS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Gartner tempert verwachtingen van SaaS

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    SaaS-gebruik ligt onder wereldwijd gemiddelde

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    SaaS stelt eisen aan ontwikkelomgeving

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs