Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Ook bij cloud hoort een strategie

 

Channelweb Expert

Ruud Pieterse
Master Information Systems Architect, DXC Technology. Expert van Channelweb voor de topics Cloud Computing, Infrastructuur en Datacenters.

De vraag of de cloud-strategie van een bedrijf al bekend is, wordt tegenwoordig steeds vaker gesteld. Wat moet je verstaan onder een cloud-strategie, en wanneer weet een cio wat het goede antwoord is voor zijn organisatie? Cloud computing is een belangrijke trend geworden in de hedendaagse it-omgeving. Wanneer men een cloud-strategie definieert als organisatie zal men een aantal zaken in ogenschouw moeten nemen.

De overwegingen die men mee moet nemen zijn te beschouwen in diverse categoriën, het zijn de aloude vragen zoals waar, wat en wanneer die beantwoord moeten worden.

De eerste is uiteraard de vraag wat levert het op? Zijn er voordelen voor het bedrijf die zonder cloud niet te halen zijn? Als men een standaard service wilt afnemen, dan is cloud zeker een goede oplossing. Ook voor kostenbeheersing (pay-per-use) zijn er voordelen te behalen als men kiest voor cloud. De gedachte dat apparatuur efficiënter wordt gebruikt in de cloud is op zichzelf niet een reden. Er zijn ook andere mogelijkheden, zoals virtualisatie, die ervoor kunnen zorgen dat apparatuur efficiënter wordt gebruikt. Vaak wordt ook de complexiteit van beheer als argument aangehaald. Ten dele is dit waar, maar men dient niet te vergeten dat indien men iets in een cloud-omgeving gaat zetten dit andere problematiek met zich meebrengt. Vanuit een architectuur visie gezien zal men in ieder geval cloud computing als strategie moeten opnemen.

Waar wordt de cloud gehost
Een organisatie moet goed nadenken hoe hij de cloud in zijn organisatie wil hebben. Wil hij dit on-premise of off-premise hebben? Een combinatie is uiteraard ook mogelijk (hybrid cloud). De keuze valt of staat met het benoemen van een aantal belangrijke elementen. Het is uiteindelijk onderdeel van de sourcing strategie die een organisatie nastreeft. Die strategie zal eerst moeten worden bepaald. Wil men de legacy omgeving loslaten, en gaan naar een vernieuwde setup? Of doet men dit meer uit kostenoverwegingen, waarbij men verwacht op termijn een groei van de applicatie of platform te krijgen? Een on-premise cloud wordt weleens gekozen als de data en applicatie vanuit beveiligingsoverwegingen binnen het netwerk of zelfs het land moet blijven. Het is geen feit dat als beveiliging belangrijk is, een on-premise situatie de enigekeuze is. Veel data staat al vaak op een off-premise lokatie, zonder dat men dit weet.

Wat neem ik af in de cloud
De afkortingen PaaS, IaaS, SaaS zijn intussen bekende begrippen geworden. De keuze wat men moet gaan afnemen hangt nauw samen met de behoefte aan funcionaliteit. Is het werkelijk alleen een applicatie die men hebben wil, of is het servercapaciteit? Als men al een applicatie kiest, welke applicatie type is dan het meest voor de hand liggend om af te nemen. Een business kritische applicatie, of alleen Email. Een applicatie die weinig elasticiteit kent in gebruik,kan misschien beter in het eigen data center worden opgezet. De keuze die gemaakt moet worden de keuze van functionaliteit in combinatie met de gewenste elasticiteit. Het is waardevol om op te letten of de gemaakte keuzes goed integreren met elkaar. Een voorbeeld is de keuze voor een applicatie die ook mail functies heeft. De integratie met het mail-systeem is hier erg belangrijk.

Wanneer moet het beschikbaar zijn
Service levels vormen de basis van afspraken met betrekking tot het afnemen van een dienst .De verwachtingen zijn ook voor cloud oplossingen erg hoog. Men is intussen gewend dat diensten over bijvoorbeeld het internet altijd beschikbaar zijn. Toen de ‘Whats up’ van Blackberry niet werkte was iedereen verbaasd en geïrriteerd dat het niet werkte. Maar niemand had een service-overeenkomst met de leverancier en betaalde daarvoor. In principe wil een gebruiker dat de service die hij afneemt altijd beschikbaar is. Maar er is meer bij een service level overeenkomst. Men heeft hier verwachtingen van een derde partij en die gaan niet alleen over beschikbaarheid, maar ook performance, beveiliging and compliancy zijn belangrijke items.

Waar moet het beschikbaar zijn
De eindgebruiker zit tegenwoordig bijna overal. Hij wil werken op kantoor, thuis, op zijn smartphone en als het even kan op elk willekeurig apparaat dat een connectie naar het internet maakt. Voor de applicatie in een cloud maakt dit niet veel uit. Maar zodra er op de eindgebruiker-device software moet worden geïnstalleerd, wordt het tijd om er goed over na te denken of men het inderdaad op elk apparaat beschikbaar wilt hebben. Als de eindgebruiker een applicatie via de cloud op zijn eigen device wil hebben (byod) dan wilt u waarschijnlijk wel de voorwaarde stellen dat dit veilig moet zijn.

Samenvatting

De keuze voor cloud is een stap die goede voorbereiding nodig heeft. Het beste is om met een leverancier, die zich kan inleven in uw business, om tafel te zitten en via een workshop goed te definieren wat u wil gaan doen in de cloud. Een eenmaal gemaakte keuze moet geschikt zijn voor de toekomst, maar ook voor vandaag. Integratie is en blijft heel belangrijk. Het opstellen van regels en criteria helpen vaak om een keuze voor een cloud oplossing te maken. U moet hier denken aan regels met betrekking tot security of criteria met betrekking tot performance. Als u een kader schept waarin u defnieert welke regels en criteria u hanteert, valt een keuze makkelijker te maken. Stap dus niet zomaar de eerste de beste wolk in die u tegenkomt, maar bepaal eerst wat u verwacht van de cloud.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4420443). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Beste Ruud,

Ik heb met veel interesse je artikel zitten te lezen. Alleen moet ik wel concluderen dat veel van je artikel hier al meerdere malen toegelicht en besproken is. Heel erg vernieuwend is het daar door niet maar op zich haal je wel valide punten aan.

Ik ben echter wel van mening om eerst intern als klant-zijnde je wensen en eisen ( voor zover mogelijk )vast te stellen voor dat je met de Cloud leveranciers gaat praten.

De Cloud-leveranciers willen je nog wel eens overspoelen met allerlei nieuwe terminologie en buzzwoorden wat het er allemaal niet veel duidelijker op maakt.

Het blind vertrouwen van een leverancier is natuurlijk ook niet altijd geheel handig. Dus een stuk voorwerk in de vorm van een marktconsultatie is ook hier geen overbodige luxe.

Mijn advies zou zijn vorm eerst een beeld van wat je nu precies wil gaan "verclouden" en ga daarna pas op zoek naar de geschikte leveranciers. Praat dan eerst met enkele van deze leveranciers en maak dan pas een keuze met welke leverancier(s) je de workshops in wilt gaan.

Alleen zo kan je in mijn ogen de juiste keuzes maken en is de kans op het vinden van de juiste partij het grootst. Je wilt als klant-zijnde een leverancier welke proactief met je mee denkt, zo nu en dan ook tegengas geeft en niet alleen maar vertelt hoe fantastisch hun producten en diensten zijn, maar ook de zwaktes aangeeft. Zo'n leverancier kan op termijn dan ook gaan acteren als een strategische businessparter of trusted advisor.

Het hier in volgen van de juiste stappen in de juiste volgorde en een gedegen voorbereiding blijft zeer cruciaal en levert uiteindelijk alleen maar tijdswinst en succes op.

Ik moet in deze met de voorganger mee. Het zijn prachtige oplossingen doch in de praktijk niet altijd even helder. Ik lees geregeld dat met virtualisatie plots 'cloudachtig' wordt geroepen en wat mij zakelijk irriteert ietwat, op de meest eenvoudige vragen krijg je geen afdoende antwoorden.

- Is duidelijk waar al die data heen gaat?
- Hoe ligt het allemaal juridisch indien data naar andere 'clouds' gaan in verweggistan?
- Hoe zit het dan met de bereikbaarheid?
- Hoe zit het met beveiliging wanneer de leverancier deel uit maakt van een consortium van leverancier mondiaal?

U stelt het goed. Hebben we het over een standaard oplossing, die niet aan dynamiek, van welk soort dan ook, onderhevig is, zal virtualisatie en/of cloud een prachtige oplossing kunnen zijn.

Maar wanneer men de meest basale vragen als voorgaande mij niet weet te beantwoorden, dan treden hele oude IT principes bij mij in werking.

Eén daarvan is ..... 'Proven Concepts'. En dat, dat is cloud voor mij in het geheel nog niet. Hoe hard men het ook roept en hoe mooi men percentages van gebruikers ook presenteert.

Ik zit in een vakantiehuisje met WIFI en twee kinderen die nogal wat aandacht vragen, maar ook vanuit daar deel ik graag mijn mening als het gaat om cloud computing.

Ten eerste: We hebben het over een middel. Als je het hebt over cloud *strategie* is het middel slechts bijzaak. De trend is dat we IT willen uitbesteden omdat het na personeelskosten de grootste kostenpost is voor een middel.

Het doel is de groei en levensvatbaarheid van je bedrijf. Ben je duur? Dan moet je ergens anders in onderscheiden dan prijs. Als gewone concurrenten goedkoper kunnen zijn dan jouw bedrijf door hun IT goedkoper te maken dan ben je al snel ook gedwongen om te kijken naar de tactieken van de concurrent.

Ik geloof er gewoon niet in dat je eigen IT opwekken toekomst heeft. Net als ons geld(verkeer) wil je dat allemaal niet zelf doen, andere bedrijven kunnen dat veel beter. Net als pakketjes versturen, elektriciteit leveren, schoonmaken, cateren et cetera.

Een ander aspect is dit. Arbeid is duur, vooral in onze omgeving. Het digitaliseren der dingen is dus een schone zaak. Je kunt hiermee zelfbediening en automatisering realiseren = besparing op arbeid en schaalvergroting. Je kunt niet 100 klanten tegelijk bedienen maar 50 miljoen. Dat is een hefboom = weer onderdeel van strategie :-)

Kortom. Cloud computing is the way to go en gaat hand in hand met uitbesteding. Dus wat er ook aan bezwaren zijn, ze zullen tijdelijk zijn. Beter richt je je bedrijf op uitbesteden van IT en zelfbediening, als de juiste manier zich aandient heb je de belangrijkste stappen al genomen.

Ruud,

We raken niet uitgepraat over een abstractie als Cloud Computing. Jammer dat het daardoor ook steeds vaker herhalingen zijn van een visie welke ik al zoveel keer gelezen heb. Het gaat telkens over hardware terwijl het de interfaces, meestal afhankelijk van het netwerk, zijn die mogelijkheden bepalen. Terecht dat je in dit artikel dan ook aandacht vraagt voor de integratie welke bij kortzichtig winstbejag om kosten te verlagen vaak vergeten wordt. Niet zelden leidt dat tot extra werkzaamheden of handelingen die vaak handmatig gedaan moeten worden. Operatie cloud geslaagd maar patient overleden omdat bedrijfsproces zelf dus niet efficiënter is geworden. Kiezen voor functionaliteit uit de cloud in de vorm van SaaS is kiezen voor confectie welke in verschillende maten komt maar niet altijd past. Niet zelden betekent dat een andere applicatie, interface en nieuwe werkwijze waar besparing dus niet in techniek gevonden worden maar de standarisatie, iets wat bij server virtualisatie nog vergeten is.

Die virtualisatie biedt nu wel de mogelijkheid om het ijzer met concepten als IaaS (colocatie) en PaaS (uitbesteding) makkelijker buiten de deur te plaatsen. Maar zoals je terecht stelt is voordeel afhankelijk van vele regels en criteria welke eerder bij veel virtualisatie projecten zijn vergeten. Er is dan misschien wel minder ijzer maar wat is overgebleven is zeker niet altijd goedkoper omdat vaak alles maar dubbel uitgevoerd wordt aangezien niet duidelijk is wat kritisch, essentieel en ondersteunend is. Het is uiteindelijk de legacy binnen bedrijfsprocessen en bijkomende applicatie die de mogelijkheden bepalen en niet de infrastructuur welke met open standaarden al langer generiek is. Natuurlijk kun je praten met cloud leveranciers maar dan moet je vooraf dus wel weten wat je wilt, hoe je dat gaat doen en waaraan je belang hecht. Anders krijg je service levels die garanderen dat de lampjes branden maar waar het licht wel op de verkeerde plaats schijnt zoals voorbeeld met Blackberry waar al die tijd nog wel mee gebeld kon worden.

We zullen dus met een multifocale bril moeten kijken zodat we niet in dezelfde valkuilen blijven vallen door steeds elke probleem maar op te willen lossen met techniek. Begin daarom eerst met rationaliseren voordat je een overstap naar de cloud overweegt zodat je straks niet je 'server sprawl' globaliseert.

Hoi Ruud Mulder,
Natuurlijk zijn een aantal zaken al eerder besproken hier. Alleen zien we in de praktijk nog steeds dat het niet gebeurd. Zo hoor je nog vaak dat alles lekker in de cloud wordt gehangen. Dat klinkt toch wel alsof je er nog steeds niet strategisch gedacht wordt, maar ad hoc. Blijkbaar leest niet iedereen de computable. Om die reden vond ik dat er een artikel moest komen die erop wijst dat als je cloud wilt gaan doen, je eerst een strategie moet ontwikkelen. Eigenlijk niet alleen voor cloud, maar voor je gehele IT.

Cloud lost alle problematiek rond IT-beheer, beschikbaarheid en kosten op. Dit lijkt de overheersende gedachte te zijn. Wat over het hoofd wordt gezien is dat er in die Cloud ook gewoon IT beheer wordt uitgevoerd. Door mensen die hun best doen maar ook fouten maken. En door organisaties die ook ieder jaar zwarte cijfers willen schrijven. Voordelen zijn er zeker te behalen maar het is niet zo dat alles met Cloud automatisch beter wordt.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×