Het is geen geheim dat vele organisaties achterlopen op de consument bij de adoptie van de cloud. Hun terughoudendheid is begrijpelijk. Twijfels over de veiligheid van data, over compliance en het verlies van de controle over it-diensten die voorheen onlosmakelijk met een organisatie verbonden waren, zijn moeilijk weg te poetsen in slechts enkele jaren tijd. Toch dwingen recente marktontwikkelingen organisaties ertoe over die twijfels heen te stappen.
Technologische doorbraken ontwrichten markten namelijk dusdanig dat de samenstelling ervan er binnen enkele jaren compleet anders uit kan zien. Zo ook bij de ‘as a service’-economie waar we nu dankzij snelle ontwikkelingen op het gebied van cloudtechnologie op afkoersen. Vele startups met een overduidelijk technologische grondslag hebben het licht gezien en tot stilstand gekomen markten drastisch opgeschud. Niet louter doordat ze hun data en/of platform in de cloud geplaatst hebben, maar omdat hun innovatieve business-modellen optimaal afgestemd zijn op de flexibiliteit en schaalbaarheid die de cloud hen biedt. Onderzoeksbureau IDC becijferde onlangs dat de cloudmarkt rond 2020 de mijlpaal van vijfhonderd miljard dollar zal bereiken, een verdriedubbeling vergeleken met nu.
Gevestigde partijen, van groot tot klein, hebben moeite om mee te komen aan de vooravond van een nieuwe technologische doorbraak. Waar menig cio zich nog bekommert over de vraag of een overstap naar de cloud gerechtvaardigd is, wachten werknemers die beslissing allang niet meer af. Massaal wordt cloudtechnologie de organisatie binnengebracht, dankzij de talloze goedkope en gratis apps die de afgelopen jaren een vaste plek op ieders smartphone en tablet verworven hebben. Niet iedere organisatie is zich daar voldoende van bewust. Begin dit jaar bleek uit een onderzoek van cloudbeveiliger Skyhigh dat de gemiddelde werknemer 28 cloudapplicaties op de werkvloer gebruikt, maar dat 72% procentvan de it-professionals geen idee heeft hoeveel en welke er in omloop zijn.
De traditionele spelers zijn logger in het doorvoeren van veranderingen: weerstand vanuit bedrijfsonderdelen, werknemers en aandeelhouders moet eerst worden opgevangen alvorens een nieuwe manier van werken doorgevoerd kan worden. De it-afdeling houdt te vaak vast aan legacy-systemen die beter buiten gebruik kunnen worden gesteld, is halsstarrig in de afwijzing van de inzet van cloud en staat – vanuit de overtuiging dat zelf doen per definitie beter is – te weinig open voor samenwerking met andere partijen, zodat een wildgroei aan soortgelijke cloudapplicaties in de hand wordt gespeeld.
De realiteit haalt dit type organisatie met rasse schreden in. In 2015 zijn de contouren van de cloudrevolutie voor vrijwel iedereen zichtbaar geworden, kijkend naar het tempo waarmee op de consumenten en bedrijven gerichte apps het levenslicht zien. Steeds minder goede ideeën sneuvelen op de tekentafel nu ze tegen lage instapkosten en de schaalbaarheid van de cloud razendsnel uitgetest en uitgerold kunnen worden. De grootte van een organisatie speelt daarbij een steeds kleinere rol: iedereen kan profiteren van snelle ontwikkelcycli zonder daarbij een flinke investering te hoeven doen voor een complexe it-infrastructuur.
Dergelijke eigenschappen maken de inzet van cloudtechnologie in nagenoeg elke organisatie een noodzakelijke stap. Het vormt het fundament onder de nieuwe innovaties die over enkele jaren de standaard zetten. Competitief voordeel komt immers steeds meer in de data, algoritmes en api’s te liggen, die een organisatie middels cloudtechnologie kan ontsluiten. Daar tijdig op inspringen kan het bestaansrecht van een organisatie in de door technologie gedomineerde markten van een nieuwe impuls voorzien.
Maarten Boerma, business development executive bij IBM
Cloud is geen doel. Het is de huidige stand van de techniek die een hele boel nieuwe dingen mogelijk maakt en aanjaagt. Veranderingen in IT bedrijven gebeuren niet omdat ze het zelf per se willen. Een software licentie verkopen is vaak een stuk eenvoudiger (en winstgevender) dan de dienst er van draaien en af te rekenen op basis van gebruik. Het feit dat IT bedrijven dit moeten doen is omdat de non-IT bedrijven hier naar vragen of het eisen.
De voorbeelden die ik gaf zijn allemaal mogelijk gemaakt door het feit dat IT diensten, in allerlei varianten, als dienst worden geleverd en afgerekend kunnen worden op basis van gebruik. Hoe meer gebruik, hoe hoger de kosten en, als het goed is, hoe hoger de inkomsten voor het bedrijf dat de diensten afneemt.
Natuurlijk is er verschil tussen de bedrijven die juist opgekomen zijn doordat er cloud diensten beschikbaar kwamen en de oudere bedrijven, met meer legacy en balast. Voor die bedrijven heb ik precies dit stuk bedoeld. Je kan, in hoofdlijnen, ik begrijp dat bij opinie stukken de nuance niet mag ontbreken, de inzet van Cloud in twee stukken opdelen: efficiency gedreven: automatisering van de IT. En aan de andere kant, de kant die vaak het meeste aanspreekt, de innovatieve kant. Kijk eens op IBM Bluemix. Probeer eens de geavanceerde IBM Watson services uit. Met een paar klikken kan je die koppelen aan je eigen data in een bestaande database en via beveiligde mobile app beschikbaar stellen aan je medewerker, waardoor je analyses kan doen waar je in de traditionele IT leveringsmodellen veel maanden en veel tienduizenden of honderdduizenden Euro’s aan kwijt was. En dan had je niet eens de zekerheid dat het een succes ging worden.
De noodzaak zit er in dat je als bedrijf niet kan wachten totdat iemand anders iets nieuws verzint waardoor je uit de markt wordt geduwd. Iemand nog een Nokia van me kopen? Hiervoor moet je beide kanten van je IT omgeving gereed maken als pre-cloud bedrijf. Kosten flexibiliseren en IT automatiseren aan de achterkant. Snelheid en innovatiekracht opdoen aan de voorkant.
De vraag kan natuurlijk zijn: waarom nu? Cloud heeft van alles beloofd en die IT bedrijven roepen al jaren dat Cloud alle problemen oplost. Ik werk zes jaar aan Cloud vraagstukken van klanten van IBM. Ik zie nu op alle terreinen het kantelpunt ontstaan: de techniek is vergenoeg gevorderd om complexe hybride vraagstukken op te lossen, de beveiliging is minder en minder een (emotioneel) vraagstuk, er is bij veel bedrijven ervaring opgedaan wat de impact is van Cloud op de organisatie, de mensen, de processen en de technologie en last but not least: er zijn meer en meer partijen die met nieuwe business modellen, gebruikmakend van de mogelijkheden van Clouddiensten, het avontuur aangaan en grote, gevestigde partijen uitdagen met een snelheid die zonder Cloud niet mogelijk was: bijna geen kapitaal nodig, geen ingewikkelde hobbels omdat je leningen moet aangaan voor dure IT systemen, snelle toegankelijkheid van veel databronnen, veel minder risico en dus meer een meer partijen die kunnen proberen de wereld te veroveren.
Beste Maarten,
Mijn excuses……maar ik vind je antwoord beetje wollig!
De nieuwe mogelijkheden zijn interessant maar dat betekent niet dat ze altijd geschikt zijn voor de huidige inrichting van je businessprocessen. Bekijk dit in de (waarde)keten van de klant, dan zal je zien dat er nog meer moet gebeuren zodat je van deze mogelijkheden gebruik kunt maken. Koppelen van Watson aan je eigen data in een bestaande database…..is niet voldoende om als bedrijf hier voordeel uit te kunnen halen.
Optimalisatie van je waardeketen en processen zijn misschien eerder de kern van deze verandering. Als je dit zo benadert dan ga je op die weg naar de nieuwe mogelijkheden zoals Cloud kijken.
Afhankelijk van je bedrijf, inrichting van je processen en nog meer heb je een olietanker die veel ruimte, tijd en kracht nodig heeft om een bocht te maken of heb je een speedboot die snel van de richting verandert.
Ik herhaal nogmaals, ik vind dat je veel vanuit product naar de klant kijkt.Wanneer je de onderwerpen zoals innovatie, cloud, digitalisering etc vanuit klant-situatie bekijkt (outsite in) dan kom je tot andere inzichten waardoor de kracht van Watson voorlopig minder belangrijk wordt. Je aandacht gaat eerst uit naar de manier waarop je de bedrijfsvoering dient te transformeren naar een nieuw model en inrichting. Parallel hieraan ga je kijken naar de mogelijkheden.
@Henri:
Ik denk dat ik zijn punt heb opgepakt 🙂 In mijn artikel heb ik gezegd dat je altijd de conditie van je bedrijfsvoering in de gaten moet houden ,lees optimaliseren (geldt ook voor je huwelijk, fysieke gesteldheid, je kennis etc) Waarom bleef de taximarkt maar door rommelen? Niet omdat ze dat niet wilden veranderen maar wel omdat dit in hun ogen niet nodig was……….tot Uber er kwam:-)
Reza, je geeft antwoord op je eigen vraag. Het vanuit de klant naar de eigen bedrijfsvoering kijken en hoe die te verbeteren is het deel waar je o.a. kijkt naar het verbeteren van de effectiviteit, efficiency en wendbaarheid van de IT. Dan komt uit op standaardiseren, rationaliseren en automatiseren. De IT is er niet voor zichzelf, maar om te ondersteunen de bedrijfsdoelstellingen waar te maken. Veel IT afdelingen zijn de laatste jaren voorbij gestreefd door hun eigen businessafdelingen omdat IT niet kon of wilde bieden wat de business noodzakelijk vond (van een simpele Dropbox om bestanden uit te wisselen, een chatdienst om het klanten te overleggen of een CRM pakket waarvan de data ergens in de Cloud staat en niemand kan vertellen hoe die in de SAP systemen terecht moet komen als er een order geplaatst wordt). Ik heb al vele voorbeelden gezien waar de security en compliancy afdeling en de IT mensen zich de haren uit het hoofd trekken hoe dat weer goed te krijgen. Dus ga je als IT afwachten tot er vanuit de business plannen worden gemaakt?
Ten aanzien van innovatie en Cloud zeg je dat je eerst moet nadenken over hoe je je bedrijfsvoering wil gaan veranderen voordat je zou moeten nadenken over de inzet van cloud, analytics, digitalisering, enz. Volgens mij weten veel directeuren, sales en marketing mensen van bedrijven niet wat er allemaal mogelijk is. Bedrijven die wel uitgaan van de huidige mogelijkheden van de techniek kunnen dit meenemen in hun vernieuwingsdenken. Veel traditionele beperkingen, en daar heb ik al vele voorbeelden van genoemd, zijn verdwenen: een ontwikkelaar met een laptop kan vanaf zijn zolderkamertje gebruikmaken van dezelfde krachtige IT omgevingen als waar je vroeger vele miljoenen voor moesten betalen, moest onderhouden en afschrijven.
Outside-in denken klinkt en is fantastisch en moet je ook zeker doen. Zonder een goede Cloudstrategie kan je die nieuwe ideeën tegenwoordig niet meer ondersteunen en maak je je als IT binnen je eigen bedrijf overbodig.
Maarten kijk eens naar de beoordeling van je artikel.
De realiteit is dat de wetgeving op dit vlak nog steeds niet goed is afgehandeld en je dus absoluut geen zekerheden hebt mbt data security.
De cloud technieken zijn nog in volle ontwikkeling dus loop je nog steeds het risico om te investeren in een doodlopende weg als je niet goed onderzoek op welke paarden je inzet.
En uiteindelijk is het een kwestie van eerst denken en dan doen. Want de cloud is geen doel maar een middel om wat je wilt het beste uit te voeren. Wat dat betreft heeft de cloud nog zat te bewijzen dat zij daadwerkelijk kan leveren wat de gladde verkopers beweren.
Reza, de crux zit hem in deze quote van jou:
“De nieuwe mogelijkheden zijn interessant maar dat betekent niet dat ze altijd geschikt zijn voor de huidige inrichting van je businessprocessen. Bekijk dit in de (waarde)keten van de klant, dan zal je zien dat er nog meer moet gebeuren zodat je van deze mogelijkheden gebruik kunt maken.”
Dat mogelijkheden niet geschikt zijn voor jouw businessprocessen maakt je niet immuum voor veranderingen in de markt! Laat ik Maarten quoten: “Met een paar klikken kan je die koppelen aan je eigen data in een bestaande database en via beveiligde mobile app beschikbaar stellen aan je medewerker, waardoor je analyses kan doen waar je in de traditionele IT leveringsmodellen veel maanden en veel tienduizenden of honderdduizenden Euro’s aan kwijt was. ”
Voor de ABN Amro moest ik ergens in 2003 wat dingen bouwen in Biztalk om data van externe leveranciers in het systeem van de ABN te krijgen. Hiervoor moesten servers aangeschaft worden, licenties op Biztalk, database licenties voor de staging area en zo verder. Nu zou ik eenzelfde oplossing kunnen realiseren die qua tijdsinspanning nog best wel wat vraagt, maar in de basis gerealiseerd kan worden voor een paar honder euro inclusief databases EN datawarehouse. Dit uiteraard niet door virtuele servers in te zetten en daarop software te installeren, hiervoor hoef ik namelijk niet één server in te richten en te beheren en de keten loopt dan ongeveer zo (Acronymen van AWS services): S3 bucket (storage service) waarin externe bestanden geplaatst worden, Lambda die ze oppakt beoordeeld op type en ze een verplaatst naar een andere S3 bucket, Lamda importeert de data in DynamoBD, en SQS zorgt voor een plaatsje in de queu. Laat Lambda weer een script uitvoeren die de data transformeert RedShift in. Als er ergens iets misgaat schiet SQS via SNS een bericht in bij de juiste betrokkenen om het probleem te verhelpen.
Maar goed, ik kan me volledig vinden in de reacties van Maarten en raak daar ook enthousiast van. Tegengeluid is ook goed, bottom line is dat de techniek mogelijkheden steeds makkelijker worden, tegenwoordig ook “batlle-tested” zijn en dat iedere partij er beschikking over kan hebben en dit zeer veel consequenties heeft voor de gevestigde orde. Als je niet mee kan komen dan is dat jammer, maar wel jouw probleem.
Voor bedrijven met veel legacy is er altijd de greenfield methode. Iets kleins naast je huidige bedrijf opzetten en bij bewezen werking klanten 1 voor 1 overzetten en de oude organisatie af bouwen.
Overigens vind ik het heel goed van IBM dat ze niet alleen maar voor de enterprise erzijn. Nu kun je zelf ook gewoon een Watson analytics account aanmaken en met de dienst experimenteren. Een jaar geleden zat het vol bugs en beperkingen, maar door feedback en snelle iteraties is het best aardig geworden. Het word nog wel mooier verkocht dan wat het is, maar dat doet iedereen. ( https://watson.analytics.ibmcloud.com/ )
Kijk, zonder E.D. heeft Henri eindelijk zijn handen vrij om zonder weerwoord de hele business enthousiast horizontaal en verticaal aan elkaar te clicken. Outside-in denken lees ik .. shit man, wat zou E.D. hiervan denken?
Interessante discussies. O.a. Maarten complimenten voor je uitgebreide en goede toelichtingen (die de gemiste nuanceringen in het artikel meer dan goed maken). De opmerking van Johan “Maarten kijk eens naar de beoordeling van je artikel” kun je op verschillende manieren interpreteren. Een daarvan is dat Computable en de mensen die daar vaak reageren sterk IT-minded zijn en daarmee vallen in de doelgroep waarvan Maarten vindt dat ze te weinig oog hebben voor nieuwe (cloud-driven) ontwikkelingen.
Maarten zijn punt dat bedrijven die er niet hard mee bezig zijn het (op korte of langere termijn) kunnen schudden onderschrijf ik helemaal. Met Jan vind ik dat er aan het Uber-concept foute kanten zitten en de ingelaste pauze wat mij betreft terecht is. Laat onverlet dat ze qua techniek de taxibranche voorbij zijn gegaan en de taxibranch aan de bak moet om te kunnen blijven voortbestaan. Idem voor de NS waar FlixBus (‘3 jonge ondernemers’, ‘partner busbedrijven in 7 landen’, …) ze opeens via de busbaan rechts dreigt in te halen (https://www.flixbus.nl/over-ons/pers/FlixBus-lanceert-het-eerste-nationale-intercitybusnetwerk-in-Nederland). Cloud blijft ‘slechts’ een middel, maar wel eentje waarmee vrijwel alle innovatieve ontwikkelingen momenteel worden aangedreven.
@Maarten
A) communicatie kent twee kanten: zender en ontvanger.
Ik merk dat we lekker langs elkaar communiceren. Ik probeer eea met eenvoudige voorbeelden en metaforen duidelijk te maken ……maar helaas.
B) Tip: Schrijven is een kunst! Probeer eerst duidelijk te maken vanuit welke positie ik je artikel en reacties moet lezen, leverancier of de klant? Hierdoor kunnen we zeker wat misverstanden voorkomen. Bij het lezen van je reactie en artikel zie ik helaas geen duidelijke scheiding.
Als voorbeeld …..hoe moet ik dit stukje lezen? Als klant of als leverancier?
[…] Outside-in denken klinkt en is fantastisch en moet je ook zeker doen. Zonder een goede Cloudstrategie kan je […]
Outside-in denken doe je (meestal) als leverancier om je product te verbeteren/verkopen.
Cloudstrategie hebben doe je als klant (uiteraard ook als leverancier)
Het kan ook aan mij liggen …..ik ontken mijn beperkingen niet……..als Libelle-lezer 🙂
Inhoudelijk ga ik niet meer op je reactie en artikel reageren. Het is meer voor me ” water naar de zee dragen” geworden.
Ik vroeg me sterk af of je door Cloud betoverd was waardoor ik bekijken van dit verschijnsel vanuit klantsituatie in je reacties en artikel miste.
Ik heb net een naam bedacht voor dit verschijnsel waardoor iemand betoverd vanuit zijn overtuiging naar de wereld kijkt:
” Cloud-Jihadist”
🙂
@Henri,
Aan je reactie is te zien dat je weer opgewonden bent geraakt door de techniek 🙂
[…] Dat mogelijkheden niet geschikt zijn voor jouw businessprocessen maakt je niet immuum voor veranderingen in de markt! […]
Als ondernemer moet je met de verandering in de markt meebewegen om immuum te zijn tegen de nieuwe ontwikkelingen. Heb ik gezegd dat je alles moet tegenhouden?
In mijn artikel [ Koers je onderneming af op een ramp?] heb ik duidelijk gezegd dat je continu de inrichting van je business moet vernieuwen om niet door de nieuwe concurrenten vanuit hun zolderkamer ingehaald te worden.
De twee stappen, je business vernieuwen en van de nieuwe mogelijkheden gebruik maken is geen asynchroon proces.