Het is geen geheim dat vele organisaties achterlopen op de consument bij de adoptie van de cloud. Hun terughoudendheid is begrijpelijk. Twijfels over de veiligheid van data, over compliance en het verlies van de controle over it-diensten die voorheen onlosmakelijk met een organisatie verbonden waren, zijn moeilijk weg te poetsen in slechts enkele jaren tijd. Toch dwingen recente marktontwikkelingen organisaties ertoe over die twijfels heen te stappen.
Technologische doorbraken ontwrichten markten namelijk dusdanig dat de samenstelling ervan er binnen enkele jaren compleet anders uit kan zien. Zo ook bij de ‘as a service’-economie waar we nu dankzij snelle ontwikkelingen op het gebied van cloudtechnologie op afkoersen. Vele startups met een overduidelijk technologische grondslag hebben het licht gezien en tot stilstand gekomen markten drastisch opgeschud. Niet louter doordat ze hun data en/of platform in de cloud geplaatst hebben, maar omdat hun innovatieve business-modellen optimaal afgestemd zijn op de flexibiliteit en schaalbaarheid die de cloud hen biedt. Onderzoeksbureau IDC becijferde onlangs dat de cloudmarkt rond 2020 de mijlpaal van vijfhonderd miljard dollar zal bereiken, een verdriedubbeling vergeleken met nu.
Gevestigde partijen, van groot tot klein, hebben moeite om mee te komen aan de vooravond van een nieuwe technologische doorbraak. Waar menig cio zich nog bekommert over de vraag of een overstap naar de cloud gerechtvaardigd is, wachten werknemers die beslissing allang niet meer af. Massaal wordt cloudtechnologie de organisatie binnengebracht, dankzij de talloze goedkope en gratis apps die de afgelopen jaren een vaste plek op ieders smartphone en tablet verworven hebben. Niet iedere organisatie is zich daar voldoende van bewust. Begin dit jaar bleek uit een onderzoek van cloudbeveiliger Skyhigh dat de gemiddelde werknemer 28 cloudapplicaties op de werkvloer gebruikt, maar dat 72% procentvan de it-professionals geen idee heeft hoeveel en welke er in omloop zijn.
De traditionele spelers zijn logger in het doorvoeren van veranderingen: weerstand vanuit bedrijfsonderdelen, werknemers en aandeelhouders moet eerst worden opgevangen alvorens een nieuwe manier van werken doorgevoerd kan worden. De it-afdeling houdt te vaak vast aan legacy-systemen die beter buiten gebruik kunnen worden gesteld, is halsstarrig in de afwijzing van de inzet van cloud en staat – vanuit de overtuiging dat zelf doen per definitie beter is – te weinig open voor samenwerking met andere partijen, zodat een wildgroei aan soortgelijke cloudapplicaties in de hand wordt gespeeld.
De realiteit haalt dit type organisatie met rasse schreden in. In 2015 zijn de contouren van de cloudrevolutie voor vrijwel iedereen zichtbaar geworden, kijkend naar het tempo waarmee op de consumenten en bedrijven gerichte apps het levenslicht zien. Steeds minder goede ideeën sneuvelen op de tekentafel nu ze tegen lage instapkosten en de schaalbaarheid van de cloud razendsnel uitgetest en uitgerold kunnen worden. De grootte van een organisatie speelt daarbij een steeds kleinere rol: iedereen kan profiteren van snelle ontwikkelcycli zonder daarbij een flinke investering te hoeven doen voor een complexe it-infrastructuur.
Dergelijke eigenschappen maken de inzet van cloudtechnologie in nagenoeg elke organisatie een noodzakelijke stap. Het vormt het fundament onder de nieuwe innovaties die over enkele jaren de standaard zetten. Competitief voordeel komt immers steeds meer in de data, algoritmes en api’s te liggen, die een organisatie middels cloudtechnologie kan ontsluiten. Daar tijdig op inspringen kan het bestaansrecht van een organisatie in de door technologie gedomineerde markten van een nieuwe impuls voorzien.
Maarten Boerma, business development executive bij IBM
@Maarten:
1- De evolutie binnen de theorie van Darwin heeft niet binnen 1 of 2 jaar plaats gevonden,
2- Bekijk dit fenomeen (Cloud) Outside-In. Ik ben benieuwd hoe je artikel zou worden als je dat zo bekijkt.
Dat is wat je noemt een duidelijke mening. Met jou verbaas ik me over het (te) weinig zien binnen bedrijven van wat er op dit vlak aan het gebeuren is. Mijn enige “maar” is dat je wel een paar keer heel kort door de bocht gaat. Met formuleringen als “Overstap is nu noodzakelijk”, “de it-afdeling is halsstarrig in de afwijzing” krijg je voorspelbaar reacties dat je alles teveel over 1 kam scheert. Alleen op het einde laat je met “in nagenoeg elke organisatie” nog wat ruimte over voor nuancering. Maar ach, zo lekker kort door de bocht is wel goed voor de broodnodige discussie 😉
Beste Maarten,
Helaas ben ik na het eerste stukje afgehaakt. Kort en goed is er niemand die voor mij stelt ….. dat ….. Op het moment dat je publicitair zaken in gaat vullen voor een ander sla je soms de plank wel eens mis. Ik heb weinig met cloud te maken en ben zeker niet overtuigd dat bepaalde problemen werkelijk zijn opgelost. Overigens, de definitie cloud, zoals één van de eersten die met die visie kwam, J.C.Licklider, in de jaren zestig, had een ietwat ander idee van cloud.
Zijn de problemen opgelost?
Ik denk dat dat aspect nog steeds niet genoeg kan worden benadrukt en of beantwoord gegeven de techniek voor hackers die eveneens gewoon voortschrijd natuurlijk.
Overigens, mijn laatste argument, niet alle cloud is cloud, ook al wil je het nog zo graag zo noemen.
Reza,
Eens.
Alleen de laatste twee alinea’s geven een schijn van argumentatie waarom die overstap noodzakelijk zou zijn. De cloud is vooral een hype en lang niet dé oplossing voor alle problemen. De stropdassen proberen ons wijs te maken dat we ons via de cloud moeten laten ontzorgen, dat het dé oplossing is voor ALLE IT-kwesties, hét medicijn voor van alles en nog wat, zo ongeveer tot wintertenen aan toe!
Onzin: alleen in situaties waarin de geroemde flexibiliteit en schaalbaarheid een issue is, is de cloud een handig hulpmiddel. Niks meer en niks minder. Prima oplossing als je veel data met veel mensen moet delen, maar voor in-house applicaties waarmee alleen de eigen werknemers vanuit de eigen werkplek gaan werken is er geen enkele reden om alles buiten de deur te zetten en via een kwetsbaar glasvezeltje proberen binnen te halen.
Daarbij is het grote voordeel van de cloud ook meteen het grote gevaar: iedereen moet er bij kunnen en dus KAN iedereen erbij! Authenticatiemethoden ten spijt: alles blijft kraakbaar. Dat is mijn eigen omgeving uiteraard ook, maar als ik dat ene UTP-stekkertje eruit trek, dan komt er gewoon niemand van buiten meer bij mijn data zonder dreiging met fysiek geweld…
En tenslotte: je stapt binnen als klant en je gaat vervolgens de deur weer uit als handelswaar – je hele bedrijfsvoering incluis!
Grappig, door dit soort artikelen snap ik de weerstand die mensen op mijn artikelen hebben als ik over cloud computing schrijf.
De wereld is veel complexer dan hoe wij hem beschrijven en je *moet* nu naar de *cloud* is dan een onzinnige opmerking. Wat is die cloud dan? Wat stel je nu precies? En wat consumenten doen zijn andere dingen dan wat deze mensen als werknemers bij bedrijven doen. Als consument beslis je voor jezelf, als bedrijf heb je wel met wat meer zaken te maken.
Begrijp me niet verkeerd: Ik denk dat veel bedrijven een risico lopen om vast te blijven houden aan de manieren waarop ze *nu* hun geld verdienen. Maar de oplossing is niet zo enkelvoudig als wat je voorstelt: In plaats van dat we eigen tools binnenshuis gebruiken, moeten we nu tools vanaf het internet consumeren. Want daar schiet je niets mee op.
Wordt de groothandel bedreigd doordat zij niet naar de cloud gaan? Of worden zijn bedreigd dat inkopen vaak niet meer via een groothandel hoeft?
Welk probleem los je op door naar de cloud te gaan? En maakt het dan niet uit van welke leverancier die cloud (tools) door worden geleverd?
En is het zo simpel als: Ik heb nu een virtuele server on-premises, als ik die virtuele server uit de cloud haal bereik ik voordeel?
En als je het hebt over legacy: Iedere verandering om hier van af te komen dragen ook hoge kosten en risico’s met zich mee, lees: Migratie.
En is er zo iets als “naar de verkeerde cloud migreren”?
In mijn ogen is het goed om te richten op flexibiliteit, het ontrafelen van complexiteit, het eenvoudig maken om handige middelen in te kunnen zetten, maar er ook weer afstand van kunnen nemen of vervangen. Snel te kunnen experimenteren en te zien wat werkt.
Wat zijn de cases die IBM ons te beschikking kan stellen om te laten zien waarom de overstap noodzakelijk is, en welke oplossing IBM daarvoor dan biedt? En voor wie?
Ik voel weerstand tegen dit artikel, maar net zo goed ook aan die reactie van R.J. TUIJNMAN. “De stropdassen”, “cloud is een hype” en onzinnige uitspraken als “via een kwetsbaar glasvezeltje ” en “dus KAN iedereen erbij!” Pertinente onzin en 99,9% van de bedrijven zijn slechter in security dan bijvoorbeeld Amazom, Google en Microsoft. Dat je data dus veiliger is op je harde schijf in de serverruimte, dat is pas een illusie. Waarschijnlijk weet je niet eens wanneer jouw data gestolen is terwijl je er met je neus boven op zit. Want die weerstand tegen cloud van IT-ers, die vind ik nog schadelijker dan die hallelujah verhalen van “de overstap van cloud is nu noodzakelijk”.
I’m just a dreamer dreaming my life away . . . .
Definieer Cloud!
Dank voor jullie reacties.
Voor elke sector, industrie, bedrijf of workload zal de noodzaak verschillen. Feit is dat de wereld heel snel aan het veranderen is onder de invloed van de mogelijk heden die Cloud computing biedt (en andere ontwikkelingen natuurlijk). Bedrijven of personen die dit niet zien of willen zien zullen op een of ander tijdstip, en ik denk op redelijk korte termijn, hier de gevolgen van gaan ondervinden. Als ik naar IT bedrijven zelf kijk zie je dat de invloed van Cloud daarop zeer groot is. Marges op hardware nemen sterk af. IBM heeft de verkoop van fysieke hardware verkocht aan Lenovo en daar de virtuele hardware van SoftLayer voor in de plaats gezet. Software wordt meer en meer als dienst verkocht in plaats van via licenties. Dit is niet omdat IBM dat wil, maar omdat de markt daar om vraagt. Dus hoezo hype? Zo gaat het ook in de wereld van hotels en reizen (AirBnB, TripAdvisor, Booking.com), vervoer (Uber), banken (Apple Pay, Bunq, Adyen), muziek (iTunes, Apple Music, Tidal, Spotify), film en tv (Netflix, HBO, Amazon Prime), enz.
De traditionele organisaties zullen moeten aanhaken. De achterliggende, traditionele IT systemen moeten mee kunnen. Het automatiseren van de IT, een van de belangrijkste kenmerken van Cloud, en de daarbij benodigde standaardisatie en rationalisatie van de middleware en applicaties moeten bedrijven meer wendbaar en kosten efficient maken.
Voor een deel herhaal ik wat ik in het stuk al schreef. Ik zie elke dag de grote krachten die Cloud computing oproept en die niet alleen de IT industrie, maar ook de rest van de bedrijven en instellingen op z’n kop zet.
Maarten,
Gaan we appels met peren vergelijken? Je gooit een paar dingen door elkaar.
1- De invloed van Cloud op een IT bedrijf is anders (lees direct en snel zichtbaar) dan voor een non-it-organisatie. Een IT-bedrijf moet zich snel transformeren anders is die verdwenen terwijl een non-it-bedrijf wat meer tijd (nodig) heeft
2- Van Cloud gebruik gaan maken voor een bedrijf dat pas van start is gegaan of kort bestaat (AirBnB, TripAdvisor, Booking.com) is heel anders…..lees makkelijker dan een organisatie die al langer dan 10 jaar bestaat,
Dat (non-it)bedrijven hun businessprocessen en businessmodel moeten veranderen om van de nieuwe mogelijkheden (zoals Cloud) gebruik te kunnen maken heb ik al een jaar geleden in dit artikel besproken:
Koerst je onderneming af op een ramp?
https://www.computable.nl/artikel/opinie/management/5209658/1509029/koerst-je-onderneming-af-op-een-ramp.html
Misschien helpt dit artikel je outside-in naar Cloud te kijken.
@Reza
hopelijk leest Maarten dat.
Hopelijk gaan we niet in de richting Uber en Airbnb, wetten worden gemaakt om een maatschappij als geheel funktioneel te houden, dat proberen dit soort bedrijven te omgaan met grote schade op de lange duur voor de maatschappij.
Ik ben blij dat we weer een beetje dialoog hebben! 🙂
Maarten,
fijn dat je reageert en je reactie gaat er makkelijker in dan je artikel en ja ik zie ook de kracht en waarde van cloud computing, maar het is niet per se de cloud computing die problemen oplost. Stel dat je die cloud computing principes op je mainframe los kan laten (dat kan, i know), waar zit dan precies dat stukje in wat alles anders maakt?
In mijn ogen gaat het dus niet om het fenomeen cloud computing, maar gewoon om welke diensten er tegenwoordig beschikbaar zijn en wat je daar allemaal mee kan en tegen welke prijs. Het is dus niet het fenomeen dat je dingen over het internet af kan nemen, maar gewoon heel concreet wat je allemaal met diensten zoals AWS / GCP / Azure kunt doen.
Reza, ook jouw reactie snap ik wel, toch denk ik dat je Maarten zijn punt niet helemaal hebt opgepakt. Neem bijvoorbeeld Uber. De taxi markt bleef maar door rommelen, ze hadden al jaren iets kunnen maken om het beter te maken, maar waren niet in staat om iets te veranderen. Nu komt er een ander bedrijf die wel de software en techniek voor handen heeft opgepakt en dat heeft de hele markt veranderd. Dus al ben je geen IT bedrijf, het software component, of de mogelijkheden van internet kunnen een enorme impact hebben op je bedrijf, of je nu wilt of niet. En dat is in mijn ogen het punt van Maarten. Als je de mogelijkheden van hedendaagse (software) diensten niet benut kan dat wel eens een gevaarlijk keuze blijken.
Geen branche lijkt veilig….