Een probleemloos werkende cloudomgeving is voor steeds meer organisaties een cruciale voorwaarde voor bedrijfscontinuïteit. Daarmee neemt ook het risico toe dat de organisatie piepend tot stilstand komt bij een cloudstoring. Zo voorkom je dat iedereen duimen zit te draaien als het bij de cloudprovider misgaat.
De grote cloudproviders nemen tal van maatregelen voor een zo hoog mogelijke uptime van hun dienstverlening. Partijen als Amazon en Microsoft beheren tientallen datacenters, geografisch sterk verspreid over de hele wereld. Deze rekencentra kunnen voor elkaar instaan als het misgaat. Daardoor garandeert Microsoft voor hun Azure Storage-dienst zelfs een uptime van 99,995 procent.
Toch is een incident nooit helemaal uit te sluiten. Ook de grote cloudproviders hebben wel eens te maken met storingen, ondanks alle voorzorgsmaatregelen. Een dergelijk incident kan verstrekkende gevolgen hebben voor de continuïteit van je bedrijfsvoering. Het kostenplaatje bij langdurige storingen kan daarbij volgens onderzoek oplopen tot in de miljarden. Dat ligt deels aan de ketenafhankelijkheid: een enkele storing kan duizenden bedrijven en websites omverwerpen.
Vijf tips
Met deze tips beperk je uitval van dienstverlening en productiviteitsverlies tijdens een cloudstoring:
1. Richt een multicloudomgeving in. Breng kritische applicaties en data onder bij meerdere cloudproviders. Zo spreid je het risico op problemen. Gaat er bij een provider wat mis, dan ligt niet meteen je gehele bedrijfsvoering stil. Ook een hybride cloudomgeving biedt de mogelijkheden het risico te spreiden. Hierbij blijft een deel van de applicaties en/of data on-premises draaien.
2. Stel availability zones in. Bij veel cloudproviders kun je voor bedrijfskritische onderdelen meerdere ‘beschikbaarheidszones’ inzetten. Een zone bestaat uit een of meerdere gedupliceerde datacenters die zelfstandig opereren en niet afhankelijk zijn van andere datacentra in andere regio’s. Dat biedt voordelen: is er een storing in zone A, dan blijft de applicatie in zone B gewoon functioneren. De eindgebruiker merkt dan niets van een dergelijke storing.
3. Maak data offline beschikbaar. Actuele gegevens zijn onmisbaar in de dagelijkse praktijk. De beschikbaarheid hiervan zou niet enkel afhankelijk mogen zijn van een goed functionerende cloud. Maak deze dan ook offline beschikbaar. Zo biedt Microsoft in OneDrive de mogelijkheid mappen lokaal te synchroniseren. Tijdens een storing kan dat het verschil betekenen tussen een verloren of productieve werkdag. Vergeet ook de backup niet regelmatig te synchroniseren met een on-premises opslagmedium.
4 Houd alternatieven achter de hand. Het is verstandig voor cruciale bedrijfstoepassingen alternatieve oplossingen achter de hand te houden. Neem bijvoorbeeld e-mail. Het kan geen kwaad enkele gmail- of Outlook-adressen als ‘backup’ in te stellen. Zo kun je bovendien belangrijke contacten tijdens een storing altijd op de hoogte houden.
5. Communiceer open over de situatie. Niemand vertelt zijn klanten en businesspartners graag over een storing. Toch is het verstandig dit wel te doen. Leg goed uit welke dienstverlening verstoord is en waardoor dat komt. Het vergroot het begrip bij je contacten. Houd hen bovendien goed op de hoogte en doe geen beloftes zolang je niet zeker weet wanneer de storing voorbij zal zijn. Eerlijkheid duurt hier het langst.
Eenvoudige bedreigingen zoals een DDOS-aanval op een belangrijke component in de keten kunnen al voor pijnlijke problemen in de dienstverlening zorgen. Want het feit dat er een grote afhankelijkheid is van een netwerk waar weinig garanties op zitten betekent dat de uptime van servers niet zoveel zegt over de services.