Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Houtje-touwtje CMS

05 mei 2005 - 22:003 minuten leestijdOpinieData & AI
Gerhard Peper
Gerhard Peper

In de Computable van 18 februari (pagina 10) schrijft Sjoerd Kessels over de mismatch tussen portals en Content Management Systemen. Belangrijk voor deze discussie is om te beginnen met de definitie van een CMS – en niet te vergeten Digital Asset Management (DAM), Enterprise Content Management (ECM), Web Management systemen, et cetera – stelt consultant Gerhard Peper.

Er is een zeer groot verschil in de perceptie van wat een CMS is tussen de eindgebruikers en de ict’er. De gebruiker zal het portal gedeelte zien als zijn CMS, terwijl een ict’er geneigd is om meer de repository als het CMS te zien.
Een rondgang bij organisaties als bijvoorbeeld CMS-Watch (http://cmswatch.com/) en Gilbane Report (http://gilbane.com/) laten al zien dat er meer dan vijfhonderd commerciële en meer dan tweehonderd open source oplossingen bestaan die pretenderen iets als CMS te zijn. Hierdoor blijkt eigenlijk al dat er geen sprake kan zijn van een ‘volwassen’ markt.
Het mag duidelijk zijn dat deze oplossingen sterk van elkaar verschillen van functionaliteit.
Uitgaande van een standaard 3 tier model ( presentatie – bussines – storage/repository) bevinden de oplossingen zich op een of meer van die lagen.
Verder zijn er veel producten die op een of twee van de lagen oorspronkelijk zijn ontwikkeld en via aankoop van bestaande externe producten doorgegroeid zijn naar het volledige drie lagen model. Dit leidt in bijna alle gevallen echter tot houtje-touwtje oplossingen. D is ook het geval in de top van de markt.
Wat Kessels terecht opmerkt , is dat er duidelijk onderscheid gemaakt moet worden tussen de functionaliteit van het portal gedeelte en de core van het CMS (de repository). Daarom is het interessant dat hij de JSR170 ( Java Content Repository API, http://www.jcp.org/en/jsr/detail?id=170) noemt. Hier ligt mijn inziens ook exact de scheidslijn tussen de portal en het CMS. Ideaal gezien zou het CMS dus alleen in de storage/repository laag moeten zitten, via een dunne schil bereikbaar vanuit de business laag. Hier kan de JCR API in voorzien.
Het is dan ook spannend om te zien wat de grote CMS aanbieders die betrokken zijn bij het opzetten van de JCR API, nu gaan doen. Wanneer deze partijen de JCR gaan implementeren in hun CMS kunnen grote delen van hun product makkelijk vervangen worden voor bijvoorbeeld een portal product van een conculega of kan de repository eenvoudig migreren naar een andere oplossing.
Conclusie is dan ook dat een CMS wel degelijk nuttig is en zelfs noodzakelijk om niet te vervallen tot houtje-touwtje oplossingen. Echter een strikte scheiding tussen de portal en het core CMS is daarbij wenselijk.

 
Gerhard Peper, Xlexit Consulting

Meer over

Asset ManagementCMSECMOpensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieOverheid

    Van Vliet: Open source maffia slaat toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs