Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Olap en het verband tussen luiers en bier

27 maart 1997 - 23:00OpinieData & AI
Rommert J. Casimir
Rommert J. Casimir

In het artikel Kijkdozen en bouwpakketten in Computable van 14 maart wordt verteld dat Amerikaanse supermarkten er achter kwamen dat bier beter verkoopt als je dat produkt naast de luiers in de schappen zet.

Toevallig is kort geleden in de nieuwsgroep comp.databases.olap de vraag gesteld waar en wanneer dit onderzoek is verricht. Daar is nog geen duidelijk antwoord uitgekomen. Ik denk zelf dat het verzonnen is door de verkoper van een Eis- of Olap-tool die om een mooi voorbeeld verlegen zat.
Daarom wil ik de lezers van Computable die meer bijzonderheden weten over het verband tussen de aankoop van luiers en bier, vragen deze in de genoemde nieuwsgroep te melden, of naar mijn adres casimir@kub.nl te mailen. Bijzonder interessant zijn natuurlijk publikaties, oude vermeldingen en berichten waarin dat onderzoek aan een specifiek bedrijf wordt toegeschreven.
Hopelijk komen we er zo achter of het onderzoek echt heeft plaatsgevonden. Want de informatiekunde wordt langzamerhand toch wel zo serieus, dat ze geen behoefte aan mythen meer heeft.
 
Rommert J. Casimir,
Katholieke Universiteit Brabant,
vakgroep Bestuurlijke Informatiekunde
en Accountancy

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Bedrijven lokken ICT-talent met gratis bier

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs