Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Innoveren met de Lean Startup-methode

 

Computable Expert

drs. Edwin van Meggelen
Ondernemer, Innovator, Coach, Projectmanager, Vamecon Consultancy BV. Expert van Computable voor de topics Datamanagement, Start-ups en Digital Innovation.

Hoe kan je sneller resultaat neerzetten met innovatie en it-projecten? Hoe creëer je diensten of producten die klanten echt willen? De Lean Startup-benadering biedt kansen!

De Lean Startup-benadering is immens populair in de wereld van start-ups. De methode is ontwikkeld om start-ups te helpen om te leren wat klanten echt willen, sneller nieuwe producten en diensten te creëren en de kans op succes (aanzienlijk) te verhogen. In het huidige tijdperk van ‘digitale disruptie’ willen ook steeds meer bestaande organisaties ‘innoveren als een lean startup’. In deze bijdrage geef ik acht tips om met Lean Startup aan de slag te gaan.

Think big, start small
Start-ups besteden vaak veel tijd en energie aan het business plan. Elk businessplan bevat aannames, bijvoorbeeld over wat klanten willen, wat prioriteiten zijn en welke features essentieel zijn voor product succes. Omdat niet bewezen is dat de aannames kloppen, kunnen ze het hele plan onderuit halen. Maak aannames daarom zo snel mogelijk expliciet in je start-up-team. Lean Startup biedt een manier om aannames snel, rigoureus en systematisch te testen, door middel van kleine, simpele experimenten.

Get out of the building
Volgens de Lean Startup-filosofie is ‘get out of the building’ de sleutel voor start-up-succes. Oftewel, kom uit je stoel en praat met potentiële klanten. Dit gaat niet over het verkopen van je product of idee, het tonen van een demo of het vragen aan klanten wat ze willen. Het gaat erom dat je klanten beter leert begrijpen, welke problemen ze hebben en hoe ze die op dit moment oplossen. Heeft de klant een significant probleem dat je kan oplossen?

Bouw een Minimum Viable Product
Nadat je inzicht hebt verkregen in het klant probleem ga je de oplossing die je wil bieden testen door middel van Minimal Viable Products (MVP). Een MVP is niet altijd een goedkope of kleine versie van je product (zoals een prototype). Het gaat erom dat je snelle, slimme en goedkope manieren vindt om te leren van klanten. Wat vinden ze van de oplossing? Levert je product werkelijk waarde voor de klant? Welke kenmerken vinden ze belangrijk? Welke niet? Is de klant bereid te betalen voor je product? Alles wat je meer besteedt in tijd en geld dat nodig is om te leren, is verspilling.

Fail fast, learn faster
Het lukt vrijwel geen enkele start-up of organisatie om in één keer het beste product te creëren. Je kan er daarom maar beter snel achter komen dat je (nog) niet helemaal op de goede weg zit. Een kenmerk van succesvolle start-ups is dat ze zo snel mogelijk de Build-Measure-Learn-cirkel doorlopen. Bouw een MVP, meet de klant reacties, leer hiervan. Door deze wijze van experimenteren leer je meer dan met markt- of gebruikersonderzoeken. En je houdt de kosten van ‘falen’ zo laag mogelijk.

Meet de voortgang
Een belangrijk doel voor start-ups is het verbeteren van hun product of dienst. Maar hoe weet je dat je product beter wordt? Door te meten wat klanten er van vinden, is het simpele antwoord. Bedenk voordat je experimenten met klanten gaat doen wat je wil leren (en meten) en hoe je de experimenten moet opzetten om de juiste data te verzamelen, om te weten waar je nu staat en welke acties nog te nemen.

Volharden of plannen wijzigen?
Veel start-ups en ondernemers houden te lang aan hun (oorspronkelijke) plan vast, terwijl er voldoende tekenen zijn dat het niet gaat werken. Een essentieel onderdeel van Lean Startup is de beslissing of je doorgaat op dezelfde weg of een significante wijziging in je plan doorvoert (een ‘Pivot’). Oftewel, je doorloopt de Build-Measure-Learn-cirkel net zo vaak, totdat je het juiste product of dienst en business model gevonden is. Kijk hierbij niet alleen naar wijzigingen in je product of dienst. Let vooral ook op mogelijke wijzigingen in andere onderdelen van je business model, die bepalend zijn voor je succes, zoals klantrelaties, klantsegmenten, (verkoop)kanalen, key partners et cetera.

Ondernemers zijn overal
De Lean Startup-filosofie gaat niet alleen over hoe je een succesvolle start-up kunt creëren. Het gaat erom dat je kan leren van start-ups om allerlei dingen die we doen te verbeteren. Lean Startup kan ook bijvoorbeeld worden toegepast binnen kleinere tot grotere bestaande organisaties, commerciële organisaties, de overheid. Het gaat erom dat je een manier hebt om sneller te leren wat werkt - en wat niet.

Ondernemen is management
De Lean Startup-benadering gaat niet alleen over voorkomen van verspilling van tijd en geld, of over minder geld uitgeven of sneller falen en sneller leren. Het gaat er vooral om dat je de ontwikkeling van nieuwe producten of diensten op een procesmatige, methodische manier aanpakt.

Wat denk je? Kan de Lean Startup-aanpak jouw onderneming of organisatie helpen?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5666126). © Jaarbeurs IT Media.

6


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Dit verhaal is net zo wollig als een schaap met vijf poten, niet meer dan een verkooppraatje waarin het antwoord ja is maar de vraag nog niet eens duidelijk. MVP is gewoon een mooie term voor het opportunisme van de procesmatige en methodisch manier om veel uurtjes te schrijven zonder een resultaat.

Kan me goed vinden in dit artikel, ik heb zelf een start-up met een aantal MVP's die nu geaccepteerd worden zodat we als een malle met iteraties verbeteringen doorvoeren.

Een MVP is gewoon de basis. Stop geen geld in plannen en moeilijk denken, maar maak een MVP, als dit werkelijk iets is waarvan een of meerdere mensen gezegd hebben dat het waarde heeft, dan is een MVP het bewijs, wordt dat ge-accepteert -met andere woorden er zijn klanten die hiermee willen werken- dan heb je dus een product met klanten. Door volledig te luisteren naar feedback en deze correct te verwerken kan het dus niet anders dat je klantgericht bezig bent en dus een grote kans op succes.

Zoals John Gall het in een wet gegoten heeft :"A complex system that works is invariably found to have evolved from a simple system that worked. A complex system designed from scratch never works and cannot be patched up to make it work. You have to start over with a working simple system. "

Zo heb je dus Lean, Startup en Innovatie. Van alles wat men graag hoort tegenwoordig.
Je titel pas je er ook op aan. Ondernemer, Innovator, Coach, Projectmanager, consultant.
Wat rolt er dus uit : Innoveren als Lean Startup.

Ziedaar de motivatie. Tis een logische stap. Bij mij roept het de vraag op waarom je als klant voor Lean startup medhode zou kiezen als "niet bewezen is dat die aanname klopt". Ze kunnen zomaar "het hele plan onderuit halen". Wijselijk gaat dit artikel daar niet op in. Klanten hebben nu eenmaal andere belangen dan de leverencier.

Waar gaat het over ? Wat vaker je business case testen en daarop je activiteiten aanpassen. Als iets niets oplevert, kun het maar beter laten. Waarom trouwens 8 stappen en niet 6. Leaner toch ? Wat is innovatie toch slaapverwekkend, maar als je het in die rollende cirkel tegen de business case aanlegt dan is het weer begrijpelijk. De aanname klopt, moderne business technieken met mooie nieuwe namen : men is steeds weer bereid er grof geld voor neer te tellen.

Cup-a-soup, ik ben zelf geen fan van "innovatie" en zal de term niet snel in de mond nemen, maar waar het om gaat is dat gevestigde bedrijven zeker als ze wat groter zijn bijna niet meer kunnen veranderen. Besluiten gaan over veel lagen en een business plan is iets wat maanden zoniet jaren kost waardoor feitelijk "nieuwe dingen proberen" een klus is wat heel veel energie en tijd kost.

Juist door als organisatie een incubator of proeftuin op te zetten buiten de interne organisatie om ontstaat er de ruimte die in dit artikel beschreven word...

De 'Lean startup' benadering is geschikt voor grote, traditionele corporaties. In de lijn van Lean en Six Sigma. Dit verklaart de populariteit bij 'Dinosaurier'-organisaties in de oude economie. Voor bv Fintech of (e-)start-ups en online zzp'ers is deze aanpak veel minder geschikt c.q. onbruikbaar. Daar zijn hele andere methoden en blueprints voor. Ik kon persoonlijk niet door het boek heen komen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×