Het belang van ict raakt steeds meer verstrengeld met strategische doelstellingen van ondernemingen. De vraag naar kwalitatief hoogwaardige software neemt hierdoor toe. Het lijkt er echter op dat het in de ict nog vaak niet mogelijk is om deze kwalitatief hoogwaardige software op tijd en volgens afspraak op te leveren.
Door middel van testen is er een verbetering in de kwaliteit van software teweeggebracht, maar helaas wordt er niet altijd op tijd opgeleverd. Zijn er ondernemingen waar producten wel altijd kwalitatief hoogwaardig zijn én op tijd geleverd worden? Het antwoord op deze vraag is 'ja'.
Een volwassen bedrijfstak waar de kwaliteit wel op een hoogwaardig niveau ligt, is de auto-industrie. Autofabrikant Toyota produceert kwalitatief hoogwaardige producten en weet deze op tijd op te leveren. Dit wordt gedaan aan de hand van het Toyota Production System (TPS). Een belangrijk principe van TPS is het elimineren van uitgaven voor resources en activiteiten die geen waarde hebben voor het eindproduct of voor de eindgebruiker. Simpel gezegd, meer waarde voor minder werk. Bij Toyota gaat men uit van het principe dat de auto volgens de juiste procedures gemaakt wordt en dus goed wordt afgeleverd. Dit is het principe van Lean Thinking, waarmee Toyota van een klein bedrijf is uitgegroeid tot ’s werelds grootste autofabrikant.
Mijns inziens is dit principe ook goed toepasbaar op de ict. Lean Thinking is vooral van toepassing op het ontwerp van de processen. Bij ieder proces wordt er naar gestreefd om verspilling te minimaliseren. Dit wordt bereikt door bij iedere activiteit uit een proces dezelfde vraag te stellen: Heeft deze activiteit meerwaarde voor het uiteindelijk op te leveren product? Deze vraag is zeer goed te stellen bij ict-activiteiten, niet alleen in de ontwikkeling maar ook op het gebied van kwaliteitscontrole en in de beheerfase. In de huidige projecten worden te veel initiatieven gestart waarbij deze vraag niet wordt gesteld, met alle gevolgen en kosten van dien.
Zijn kwaliteit en testen dan zinloos of overbodig geworden? Natuurlijk niet. In de autoindustrie wordt niet specifiek elk eindproduct op kwaliteit beoordeeld, maar wordt juist naar het proces zelf gekeken. Binnen het proces worden de testen en kwaliteitscontroles uitgevoerd. Op het moment dat het proces goed in elkaar zit kan er veel minder controle nodig zijn, wat resulteert in veel minder rompslomp en een snellere doorlooptijd. Voor de ict zou dit betekenen dat zodra het proces goed is, het eindproduct automatisch aan de vooraf gestelde eisen voldoet en er dus kwalitatief hoogwaardige software wordt opgeleverd.
Kortom, als we op de huidige wijze doorgaan met het gebruik van de ict-processen en -controles, zal dit er toe leiden dat opdrachtgevers hun producten in lagelonenlanden laten ontwikkelen. Daar krijgt men dan immers dezelfde – lage – kwaliteit voor een veel lagere prijs. Om competitief en geloofwaardig te blijven zullen we de verspilling, de overdaad in onze processen moeten aanpakken. We moeten 'lean' gaan denken; meer kijken en werken vanuit de klant, verspilling weghalen, de juiste personen betrekken en veranderingen snel doorvoeren, iedereen weet immers: Less is more!
Christian Hoppenbrouwers en Mark Mouw, EclipseIT
Deze oproep doet me sterk denken aan de vrij recente opkomst van Buurtzorg in de thuiszorg. Hier geven goed opgeleide professionals, nagenoeg zonder processen, kwalitatief hoogstaande zorg tegen veel lagere kosten dan de conventionele zorgleveranciers. Dit wordt daar bereikt door lean denken en werken en kleinschaligheid. Alleen door de inzet van vakmensen, die geleerd hebben altijd de juiste dingen te doen en daarin getraind zijn, kan dit ook binnen de ICT gaan werken.
Less == More?
Zeker als er eens MEER naar ervaring word gekeken en MINDER naar diploma’s, certificaten, status en ander “ego-strelend spul”.
Dan zou dit “lean thinking process ” best eens een omslag kunnen worden in de flow van klus naar diensten-leverancier.
Veel minder overhead (en in je head!) en meer actie!.
Kennis on-demand en on-the-job absoreren/aanleren i.p.v van te voren je hoofd vol moeten laden voor het behalen van het zoveelste “icters-keurmerkje / certificaat.”
Je loopt toch ook niet de gehele tijd met een VOLLE boodschappentas rond op weg naar de buurtsuper? Waarom dan wel (verplicht) je hoofd vullen met kennis die alleen maar dient om “keurmerkjes” te halen?
Dit process “reduced the brain(over)load”, geeft ruimte tussen de oortjes (en minder RSI 😉 ) voor creatieve innovatieve denkprocessen van frisse hersens (die niet volgestuwd zijn met overbodige overhead kennis), en snellere reactietijden to market..
Iets aan-leren kun je altijd nog, het word tijd dat de focus verschuift naar het daadwerkelijk kunnen toepassen en implementeren van de reeds opgedane kennis.
Ga zo door EclipseIT.. emptying the brains of ict-ers.