Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Open source als marketing-USP

09 december 2010 - 11:543 minuten leestijdOpinieSoftware & Development

Wanneer is open source nog open source, en waar staan we? Voor ons als open source toegewijden is het de normaalste zaak van de wereld. Open source groeit, de filosofie werkt, en de community versterkt de positie, onafhankelijkheid en niet te vergeten de kwaliteit en functionaliteit van de oplossing. Dat ook de absolute markt in omzet sterk groeit en naar mijn mening ook het marktaandeel, ervaren wij uit de eerste hand. Sterker nog, voor veel producten zien wij een topjaar, ondanks, of misschien wel dankzij de economische en financiële crises.

Regelmatig worden er nu wereldwijd  forums georganiseerd gewijd aan open source, waaronder ook dit najaar in Parijs, de 'Open Source Thinktank' van de Olliance Group. Rond de negentig ceo's van open source bedrijven, en het daaraan gerelateerde kanaal, zijn er twee dagen samengeweest om te kijken waar we staan, maar belangrijker waar we de komende jaren naar toe gaan. Twee zaken waren zeer opmerkelijk.

In de eerste plaats: Microsoft was de hoofdsponser. Waarom? Ben dat toch maar eens gaan vragen. Zowel op Europees niveau als in Redmond. Duidelijk is dat ook Microsoft inziet dat er een link is tussen open source en de cloud, maar zeker ook de development omgevingen. Best wel slim, want er komen meer en meer open source ontwikkelomgevingen en tools en middelware. Microsoft wil dus met zijn eigen producten wel blijven aansluitenen of concurreren bij de ontwikkelingen in de markt. Toch zie ik het ook als een duidelijk statement dat ook Microsoft erkent dat open source bestaat en er is om te blijven, ook, of juist in de cloud, voor de langere termijn.

Op de tweede plaats werden 'Legal sessions' georganiseerd. Ik begreep eerst niet zo goed waarom. Er ontstaan echter een aantal serieuze problemen in onze markt. Hoe kun je met gebruik van de GPL zorgen dat mensen open source niet alleen gaan gebruiken als onderdeel van de eigen software, en dat gebeurd veelvuldig, maar  daar ook voor afdragen als het commercieel wordt afgezet. Het gebruik van open source wordt gezien als dat gratis vrij verkrijgbare deel hetgeen het in die situatie uiteraard niet altijd is.

Een ander issue was op zijn minst curieus. Er zijn meer en meer bedrijven die de software als opensource beschikbaar stellen, simpelweg omdat de klant wil horen dat de software open source is. Een echt USP zou de salesman zeggen. Of er dan gesproken wordt van een licentie of subscription is niet relevant. Echter wanneer is open source, open source. Of anders wat is een open source oplossing zonder de bijbehorende community, die meewerkt aan de ontwikkeling. Moet hier een apart keurmerk voor komen. Hoe groot moet zo'n  community dan minimaal zijn? En wie gaat dat dan controleren?

In april wordt de volgende Thinktank gehouden, en dit keer in Napa Valley. Zeker deze laatste onderwerpen komen weer uitgebreid op de aganda. Ik zal er weer bij zijn, maar misschien ook een beetje voor de wijnen.

 

Meer over

GPLOpensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Teradata wordt actiever in marketing management

    4 reacties op “Open source als marketing-USP”

    1. Murre schreef:
      10 december 2010 om 14:11

      Typisch de knullige Open source wereld. Altijd klagen over Microsoft, maar wel het geld aannemen als hoofdsponsor.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      10 december 2010 om 14:45

      Murre heeft duidelijk geen idee waar hij (of zij for that mather) het over heeft.
      Je kunt op een MicroSoft systeem prima OpenSourceSoftware draaien.
      Er zijn dan ook diverse bekende OSS producten die erg populair zijn onder de Windows gebruikers maar dat vergeten we dan maar liever even.
      MicroSoft houd zich trouwens zelf ook (welliswaar in bescheiden mate) bezig met OSS.
      Vind je nu dat MicroSoft zo knullig bezig is ?

      Login om te reageren
    3. Technicus schreef:
      10 december 2010 om 16:17

      Als ik denk aan knullig en aan software dan denk ik aan Microsoft.
      Als ik denk aan gedegen en betrouwbaar dan denk ik aan sommige Open Source producten.

      Ervaringen kunnen kennelijk nogal verschillen.

      Login om te reageren
    4. Mario schreef:
      10 december 2010 om 17:55

      Zelfs de virussen zijn beter geprogrammeerd dan de Microsoft software

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs