Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Organisaties kunnen niet meer om robots heen

17 juli 2015 - 13:443 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Gajen Kandiah
Gajen Kandiah

Robots die oorlog voeren, de ruimte in gaan, of de mensheid met uitsterven bedreigen; het is allemaal mogelijk in films. Hoewel deze films tot science fiction behoren, gaan de ontwikkelingen van smart software robots – ook wel intelligent process automation (ipa) – steeds verder. Ipa en kunstmatige intelligentie helpen mensen met hun dagelijkse werkzaamheden en terwijl het sommige banen vervangt, creëert het ook nieuwe banen.

Verschillende organisaties zetten automatisering al in om operationele processen en efficiëntie te verbeteren. Onderzoek van Cognizant onder vijfhonderd senior executives in Europa en de Verenigde Staten, wijst uit dat de helft gelooft dat ipa hun bedrijfsprocessen verbetert in de komende drie tot vijf jaar. Daarnaast geeft één vijfde aan dat zijn organisatie meer dan 15 procent aan kostenbesparingen realiseerde dankzij ipa in het afgelopen jaar. Kortom, de toename van het gebruik van slimme robottechnologie is een manier geworden voor organisaties om efficiëntie te vergroten.

Robots veranderen werkomgeving

Automatisering verandert de werkomgeving: sommige banen verdwijnen, er komen nieuwe banen bij en mensen moeten worden omgeschoold en nieuwe vaardigheden leren door het wegvallen van routinematige werkzaamheden. Door softwarerobots in te zetten zijn organisaties er zeker van dat werk continu doorgaat en menselijke fouten afnemen. Dit bespaart kosten, verhoogt de omzet en draagt bij aan de veiligheid op de werkplek.

Hoewel robots herhaaldelijk dezelfde taken kunnen doen zonder afwijkingen en fouten, moeten mensen erop toezien dat de robots doen wat ze moeten doen en problemen verhelpen als deze zich voordoen. Automatisering heeft dus zijn beperkingen; er zijn taken die robots simpelweg niet kunnen. Een combinatie tussen het automatiseren van bedrijfsprocessen en de inzet van talentvolle mensen levert de beste resultaten op. Zo verbetert het verbinden van mensen in verschillende functies of werkzaam in geografisch verspreide gebieden aan de hand van relevante real-time informatie de kwaliteit, efficiëntie en dienstverlening.

Waardevolle klantdata met ipa

Ipa zorgt niet alleen voor meer efficiëntie en nauwkeurigheid van bedrijfskritische processen, maar biedt ook toegang tot samenhangende klantdata. Op deze manier kunnen bedrijven data beter analyseren en patronen en trends ontdekken. Een voorbeeld hiervan is British Gas, die ‘machine learning’ en kunstmatige intelligentie gebruikt om patronen in het energiegebruik van klanten te analyseren. Ook in andere sectoren verbetert het automatiseren van bedrijfsprocessen de efficiëntie. Zo helpt het de verzekeringsindustrie bij het verwerken van claims, de financiële dienstverlening bij het automatiseren van creditcardadministratie en de gezondheidszorg bij het beheer van patiëntendossiers voor het vergelijken en analyseren van symptomen. Op deze manier kunnen patronen sneller worden ontdekt en betere diagnoses worden gesteld.  

Uiteindelijk is de data die door ipa wordt gegenereerd de echte prijs voor organisaties en medewerkers. Door nieuwe ontwikkelingen in machine learning, kunstmatige intelligentie en big data kan gedrag beter worden voorspeld. Organisaties die al gebruikmaken van deze technologieën verzamelen meer data, verbeteren processen en verhogen de efficiëntie van medewerkers. Dit komt omdat zij sneller kunnen reageren op vragen, zonder dat ze navraag hoeven te doen bij collega’s van andere afdelingen.

We zijn al in een nieuw tijdperk beland waarin softwaretechnologieën de ‘robots’ voor administratieve en kennistaken zijn. De opkomst van machines zal de komende jaren verder toenemen, maar het menselijke aspect zal niet verloren gaan. Of het zover zal komen als sommige doemscenario’s in films is de vraag, maar automatiseringstechnologieën zullen niet meer verdwijnen.

Gajen Kandiah, executive vicepresident Business Process Services bij Cognizant

Meer over

Kunstmatige intelligentieRobotica

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Start-up geeft robotles aan productiemedewerker

    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘EU moet snel regels rondom robots en KI invoeren’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    WRR: robotisering gaat trager dan verwacht

    Eén reactie op “Organisaties kunnen niet meer om robots heen”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      27 juli 2015 om 06:38

      Ander voorbeeld is IBM Watson die bij zorginstellingen mag bepalen welke patiënten geholpen worden (en welke niet). Als dan toch alles over u bekend is dan zal mbv Big Data geautomatiseerd uw toekomst bepaald worden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs