Digitale transformatie is namelijk een middel, en geen doel op zich, om een bedrijfsdoel te dienen. Om dit bedrijfsdoel te bereiken, is het daarom belangrijk om in kaart te brengen welke strategieën en tactieken leiden tot het behalen van dit doel. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het implementeren of juist afstoten van applicaties of oplossingen, maar ook het toevoegen van nieuwe communicatiekanalen voor een betere klantinteractie. Een heroverweging van de bestaande strategieën is hierbij ook van belang. Als een bestaande strategie niet kan worden teruggevoerd naar een bedrijfsvoordeel, dan moet de strategie worden heroverwogen.
Teamwork
Digitale transformatie is een proces dat wordt gedragen door iedereen binnen het bedrijf. De medewerkers, strategie, bedrijfsprocessen en technologie worden op elkaar afgestemd om elkaar uiteindelijk te versterken. Met name de marketing-, sales- en it-afdeling zullen met elkaar samenwerken om de juiste tools te implementeren. De marketing- en sales-afdeling verlangen voor hun strategie bepaalde functionaliteiten van oplossingen. It moet vervolgens beoordelen of deze oplossingen verenigbaar zijn met andere oplossingen binnen het bedrijf. De CIO en de CMO zijn de functies die deze transformatie het beste in goede banen kunnen leiden.
Daarnaast is het van belang dat alle medewerkers worden getraind in het werken met processen en gebruiksvriendelijke technologieën die worden geïmplementeerd tijdens de digitale transformatie. Een bedrijf kan de kostbaarste technologieën en oplossingen aanschaffen, maar een dergelijke investering levert niets op als medewerkers ze niet volledig benutten. Getrainde medewerkers kunnen nog meer voordeel halen uit de digitale transformatie. Door middel van applicaties met actuele data kunnen zij bijvoorbeeld snel administratief taken afhandelen of bedrijfsprocessen effectiever inrichten. Energie- en automatiseringstechnologiebedrijf Abb implementeerde bijvoorbeeld een nieuwe Progress Sitefinity CMS waarmee webeditors snel content kunnen bewerken, die automatisch worden ondersteund voor mobiel. Hierdoor kunnen editors snel content updaten en veranderingen doorvoeren, die ook naar mobiel worden vertaald.
Technologieën
Behalve het belang van de kennis van de medewerkers, staat of valt de digitale transformatie met de beschikking over de juiste technologie. Als er een nieuwe website of applicatie ontwikkeld moet worden, is er mogelijk een andere oplossing nodig dan wanneer ze moeten worden bewerkt. Daarnaast is het de vraag of de website of applicatie voldoet aan de behoeften binnen de bedrijfsvoering; draagt de huidige functionaliteit van de website of applicatie bij aan het einddoel of moet deze worden aangepast? En wie maakt er gebruik van? Zijn dat klanten die via de website of applicatie in contact komen met het bedrijf of aankopen kunnen doen? Of is het bedoeld voor de medewerkers, waarmee ze klanten bijvoorbeeld beter kunnen ondersteunen? De exacte functie van de website of applicatie moet wel helder zijn, voordat duidelijk wordt hoe dit kan worden vormgegeven. Daarnaast is het van belang om te kijken op welke termijn het zijn doel dient. Als een geïmplementeerde website of applicatie binnen een jaar niets meer bijdraagt aan de bedrijfsdoelstellingen, dan is het noodzakelijk om te overwegen of deze wel de juiste is. De website of applicatie moet op een manier worden ingericht dat het ook voldoet aan de toekomstige behoeften van de klant en het bedrijf.
Opslag van data
Deze oplossingen worden gevoed door de data die het bedrijf heeft vergaard over de klanten en partners. Hiermee kunnen organisaties bepalen hoe de klant het best kan worden benaderd. Bedrijven kiezen er vaak voor om alle data die wordt vergaard te bewaren. Om deze data op te slaan, kan een organisatie ervoor kiezen om het systematisch op te slaan door middel van een datawarehouse. Hiermee wordt alle data schoon opgeslagen en komt het niet in aanraking met andere data. Een nadeel van datawarehousing is echter dat het vaak niet flexibel genoeg is om de veranderende eisen van digitalisering aan te kunnen.
Een nieuwer alternatief is een data lake waarin data in de originele bron wordt opgeslagen, waardoor bedrijven het eenvoudig kunnen hergebruiken op het moment dat ze weten wat ze ermee willen doen. De data stroomt het data lake binnen vanuit verschillende kanalen, waardoor de originele data en de volgorde van binnenkomst behouden blijft. Hierdoor ontstaan er datamodellen die geanalyseerd kunnen worden om de klant beter te begrijpen. Een data lake is in staat om gestructureerde data (zoals bij datawarehousing) samen te voegen met ongestructureerde data, waardoor er nieuwe inzichten boven komen. Inzichten die niet kunnen worden behaald met enkel de data uit een datawarehouse.
Met de juiste keuze voor dataopslag, kan er met behulp van bedrijfsapplicaties waardevolle informatie worden binnengehaald en zo worden ingezet dat er een optimale interactie met de klant ontstaat. Medewerkers kunnen met deze applicaties snelle beslissingen nemen of veranderingen doorvoeren en zo de bedrijfsprocessen stuwen. De technologie van het bedrijf dient echter wel zo ingericht te worden dat de digitale kant toekomstbestendig is. Dit betekent niet alleen kijken naar de digitale behoeften van vandaag, maar ook naar die van morgen. De ideale oplossing van vandaag kan in de toekomst onbruikbaar of te beperkt zijn. Het is belangrijk om in het achterhoofd de afweging te maken hoe de markt er over een langere tijd bijligt.
De juiste samenstelling
Het is niet zo dat je met de duurste apparatuur en oplossingen ook een garantie hebt op een vlekkeloze transformatie. Er is geen bepaalde technologie die de digitale transformatie even regelt, met als uitkomst verbeterde bedrijfsresultaten. Het gaat namelijk niet alleen om het implementeren van nieuwe technologie, maar ook om het ontwikkelen van een strategie waarmee het beste wordt gehaald uit de technologie die tot je beschikking staat en het aanwezige talent en strategieën binnen het bedrijf. Dit moet een mix worden waarmee het bedrijf zichzelf opnieuw uitvindt in de digitale wereld en tegelijkertijd dichter bij de klanten komt te staan.
De digitale transformatie is een reis en niet de bestemming van een organisatie. Er is tijd nodig om volledig te begrijpen wat de behoeften en uitdagingen van het bedrijf in de markt zijn. Bepaal de doelen en strategieën en kies daarna de juiste methode en partner om te digitaliseren.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: