Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Werken op afstand kan bedrijfssucces beïnvloeden

Computable Expert

Michiel Noordermeer
Managing Director, Avaya. Expert van Computable voor de topics Digital Transformation en CRM.

Het coronavirus houdt momenteel landen over de hele wereld in zijn greep. Daarbij geven regeringen, organisaties en mensen gehoor aan oproepen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om fysiek sociaal contact zoveel mogelijk te vermijden.

Aangezien de pandemie nu al ongekende economische gevolgen met zich meebrengt, zoeken veel organisaties naar manieren om de bedrijfscontinuïteit veilig te stellen. Dit geldt vooral voor organisaties in vitale sectoren als de overheid, de gezondheidszorg, het onderwijs en de financiële sector. Werken op afstand is daarom belangrijker dan ooit.

Technologie staat centraal bij deze andere manier van werken. Hoewel gratis tools voor consumenten een snelle oplossing kunnen bieden voor organisaties die het werken op afstand willen doorvoeren, kunnen ze het succes van een organisatie op de lange termijn belemmeren.

Risico's

Zo is het makkelijk om medewerkers de gratis videoplatforms te laten gebruiken om met collega's en klanten te communiceren en samen te werken. Zij kennen deze tools immers al. Het ontbreekt deze oplossingen echter vaak aan de veiligheid, schaalbaarheid en functies die essentieel zijn voor volwaardige samenwerking met klanten en collega's.

Zodra dit soort oplossingen eenmaal zijn ingevoerd en werknemers eraan gewend zijn, is het een hels karwei om hier verandering in te brengen. We zagen dit al eerder met de opkomst van schaduw-it. Zelfs nu moeten it-teams er bij hun medewerkers nog op aandringen dat ze officiële applicaties gebruiken om bestanden te delen in plaats van hun persoonlijke e-mail, usb-sticks of de cloud.

Hoewel dit zonder twijfel uitdagende tijden zijn voor bedrijven, mag druk op de begroting niet ten koste gaan van een goede besluitvorming. Hoe aantrekkelijk het ook klinkt, het feit dat iets gratis is moet geen reden zijn om de voorkeur te geven aan een bepaalde oplossing. Net als voorheen zullen organisaties elke optie - gratis of niet - goed moeten evalueren. Vervolgens moeten ze de oplossing kiezen die het beste past bij hun it-strategie. Hierbij moeten ze zowel rekening houden met de doelstellingen voor de korte als de lange termijn.

Waarom? Omdat als de proefperiode afloopt of wanneer alles weer terug bij het oude is, het risico bestaat dat organisaties vastzitten aan hun overhaaste beslissingen. Immers, als er eenmaal tijd en moeite is geïnvesteerd in een (gratis) oplossing kan het moeilijk zijn - zowel vanuit een financieel als technisch perspectief - om deze te vervangen wanneer zij uiteindelijk toch niet voldoet.

Kansen

Het is haast onmogelijk om iets positiefs te zeggen over de huidige crisis. Toch liggen er ook kansen voor it-teams om de enorme druk die ze ervaren te vertalen naar een waterdichte businesscase voor het werken op afstand. Een case die ook is ontworpen voor succes op de lange termijn. Het zat er al enige tijd aan te komen en zelfs voor de uitbraak van Covid-19 had Gartner al voorspeld dat in 2023 slechts een derde van de werknemers het kantoor als de favoriete werkplek zou kiezen.

Op dit moment wordt er dus veel van organisaties gevraagd om werken op afstand mogelijk te maken. Zij kunnen echter ook een meer strategische benadering kiezen, zodat ze aantrekkelijker en geschikter worden voor de werknemer van morgen. De technologische investeringen die organisaties nu doen moeten niet alleen de bedrijfscontinuïteit en de productiviteit van de werknemers in tijden van crisis veiligstellen. Ze moeten ook hun ervaringen verrijken aangezien de manier van werken zelf ook verandert.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Hmm... ik heb als 'azijnzeiker' toch wel een heleboel positieve ervaringen met de huidige crisis. Nu moet ik wel zeggen dat ik al zo'n 30 jaar 'online' werkte in een internationaal speelveld en dat mijn werkplek niet zoveel veranderd is. Ik ben echter wel van werkgever veranderd waardoor de vergoeding voor eerst ISDN en later ADSL als inkomen verdween. De technologische investeringen die werknemers moeten doen zou dus wel wat meer aandacht mogen krijgen nu een bedrijfscontinuïteit gebaseerd is op de mogelijkheden van thuiswerken. Belastingaftrek van laten we zeggen €1.000 netto zou dan ook recht doen aan de belofte van alle hardwerkende Nederlanders die niet alleen de economie draaiende hielden maar ook zorgden voor betere klimaatcijfers door niet in de file te gaan staan maar thuis te blijven.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-05-07T11:14:00.000Z Michiel Noordermeer
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.