Midden in de zoveelste lockdown zijn werknemers van bedrijven en publieke instellingen opnieuw aangewezen op thuiswerken. En dat trekt een zware wissel op het bedrijfsnetwerk. Veel organisaties maken zich zorgen over problemen met de bandbreedte en netwerkbeveiliging of hebben daar nu al last van. Dergelijke zwakke punten kunnen funest zijn voor bedrijfskritische infrastructuren, zoals de netwerken van financiële dienstverleners.
De gevolgen van netwerkproblemen beperken zich allerminst tot economische schade.
In dit tijdperk van digitalisering kun je je organisatie voor ongeluk behoeden met een flexibele opstelling en een gedegen voorbereiding op nieuwe ontwikkelingen. De coronacrisis zorgt voor toenemende onzekerheid, en dat zet veel bedrijven ertoe aan om sneller dan gepland automatisering en artificial intelligence te omarmen. Deze technologieën zijn van cruciaal belang voor digitale transformatie en de efficiëntie van de diverse applicaties waarvan de bedrijfsvoering afhankelijk is. Zo staat intelligent automation (ia) aan de basis van de back-officeactiviteiten. Ia verbetert de interne processen, waarborgt de bedrijfscontinuïteit en optimaliseert de klantenervaring.
De pijnlijke realiteit is dat er binnen bedrijfsnetwerken momenteel opstoppingen plaatsvinden. Er zijn immers steeds meer gebruikers, apparaten en applicaties afhankelijk van de netwerkinfrastructuur voor de broodnodige verbindingen met allerhande endpoints. Bedrijven vertonen daarmee een steeds sterkere belangstelling voor nieuwe oplossingen die artificial intelligence inzetten voor het inrichten van zelfsturende, on demand netwerken.
Deze innovaties zorgen ook voor ingrijpende veranderingen in de manier waarop bedrijven gebruikmaken van de diensten van hun partners en leveranciers. Vooruitziende organisaties zullen daarom gebruikmaken van intelligente dynamische netwerken die ze aan de veranderende bedrijfsbehoeften kunnen aanpassen.
Nieuwe technologieën inzetten
Bedrijven die ervoor kiezen om hun netwerk op deze manier te moderniseren, moeten er wel rekening mee houden dat dit meer dataverkeer in het datacenter oplevert. Automatisering binnen datacenters is van cruciaal belang om ruimte te bieden voor deze big data. En dat houdt niet op bij een gevirtualiseerde omgeving, orchestration binnen alle storage-netwerken, de infrastructuur voor ip-telefonie en de zakelijke systemen voor energiebeheer.
Het is absoluut waar dat nieuwe technologische ontwikkelingen zoals network functions virtualisation (nfv) en software-defined networking (sdn) de mogelijkheid bieden om on demand netwerkservices in te richten. Maar het ontbreekt deze technologieën aan de flexibiliteit en schaalbaarheid die nodig zijn om tegemoet te komen aan de eisen van moderne netwerken. Bedrijven kunnen echter gebruikmaken van software die speciaal is ontwikkeld voor dynamische sdn- en nfv-omgevingen. Ze kunnen een beroep doen op innovatieve technologie voor big data-analyse en machine learning om voor intelligente automatisering te zorgen. Daarmee kunnen ze profiteren van slimmere en efficiëntere bedrijfsprocessen.
Netwerktechnologie: motor van digitale economie
Klanten hebben behoefte aan meer bandbreedte. Er is een nieuw tijdperk aangebroken. Net als in de begindagen van het internet, toen zakelijke klanten de mogelijkheid kregen om ethernet-verbindingen af te nemen via een online portal. Anno 2021 zijn bedrijven overal ter wereld aangewezen op aanbieders van netwerkservices voor hulp met de ontwikkeling van intelligente automatiseringsdiensten, waarmee ze de toegevoegde waarde van diverse technologieën kunnen ontsluiten. Deze netwerkservices bieden hun niet alleen toegang tot de wereldwijde digitale economie, maar geeft ook een impuls aan hun automatisering, kostenbesparingen, groei en strategieën voor klanteninteractie.
In 2020 zagen veel organisaties al snel de noodzaak in om het uitvoeringstempo van hun strategie voor digitale transformatie te verhogen. Steeds meer werden routinematige processen te geautomatiseerd. En nu proberen ze deze oplossingen op te schalen met behulp van artificiële intelligentie om het innovatietempo nog verder op te voeren.
Bedrijven doen een beroep op operators voor de levering van netwerkservices, clouddiensten en communicatieoplossingen die bijdragen aan een superieure klantenervaring. Een eerste vereiste daarvoor is automatisering en modernisering van de netwerkinfrastructuur en toepassing van de beste technologie in haar soort. Daarmee ontstaat een flexibele en modulaire netwerkomgeving op basis van technologie van verschillende leveranciers. Die geeft de innovatie een boost en versnelt de overstap naar sdn- en nfv-toepassingen.
Focus op groei, creativiteit en innovatie
Overal om ons heen zien we automatisering en digitalisering een vlucht nemen. Dit alles wordt mogelijk gemaakt door uiterst geavanceerde, superintelligente systemen die worden ondersteund door vormen van artificial intelligence, zoals machine learning en natural language processing. Deze moderne technologieën voeren taken uit door data te analyseren en daar voortdurend van te leren.
Op die manier kunnen mensen binnen de organisatie hun focus richten op groei, creativiteit en innovatie. Moderne ondernemingen zouden daarom niet voorbij moeten gaan aan de laatste ontwikkelingen op het gebied van netwerktechnologie. Want die kunnen netwerkopstoppingen voorkomen en hen helpen om hun groei binnen de digitale economie in de hoogste versnelling te zetten.