Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Innovatie, IT en de IT Professional

 

Expert

Ruben Spruijt
CTO, Pqr. Expert van voor het topic .

Efficiënter werken, innoveren en opereren. Oplossingen zoals cloud computing, virtualisatie en converged infrastructuur worden steeds meer en meer toegepast in belangrijke bedrijfssystemen. Door de immense groei van vaak ongestructureerde data is data,- en storage management en ook analyse van deze grote hoeveelheden data van groot belang in elke it-infrastructuur.

Efficiënte opslag, snelle toegang en kosten effectieve storage oplossingen vormen een belangrijke bouwsteen voor elke dynamische infrastructuur. Het gebruik van ‘advanced ict-infrastructuur management-oplossingen’ zorgt ervoor dat een statische ict-infrastructuur door middel van automation, orchestration, service catalogus en selfservice omgevormd wordt naar een dynamische infrastructuur. Hierdoor ontstaat een nog efficiëntere en beheersbare it-infrastructuur.

Automation, zelfservice, controle en beheersbaar zijn sleutelbegrippen in een dynamische infrastructuur. Grip op it waarbij it-diensten uit zowel private, community of public cloud worden afgenomen is van cruciaal belang. Toepassingen en invulling van de juiste bouwblokken in de dynamische infrastructuur zorgt ervoor dat de it-afdeling de enabler en niet de bottleneck is.

Een andere trend heeft alles te maken met verandering van de mindset in de eindgebruiker. Deze eindgebruiker wil juist keuzevrijheid in devices, vormfactoren, applicaties en verwacht it-middelen en -ondersteuning die aansluiten bij zijn verwachtingen. Consumerization of it, ‘bring your own’ en ‘choose your own’ zijn ontwikkelingen die ervoor zorgen dat de gebruiker de werkomgeving verwacht die bij hem past. Personalisatie, context awareness, selfservice maar ook zelfredzaamheid horen hierbij.

Steeds meer it-diensten worden vanuit verschillende datacenters aangeboden aan zowel trusted als untrusted devices in zowel private en public toegangs scenario’s. Federatie, authenticatie, veilige toegang en single sign on (sso) voor zowel web-architected, cloud gebaseerde en Windows-applicaties zijn voor een veilige en optimale gebruikerservaring belangrijk.

'Consumerization is driven by people who don't care. IT needs to restore credibility as enabler, not bottleneck'. De maatschappij verandert snel! Het is belangrijk dat eindgebruikers,it- professionals, it-management en de beleidsmakers de juiste balans vinden in controle en grip aan de ene kant en vrijheid en zelfredzaamheid aan de andere kant. De eindgebruiker met zijn it-functionaliteiten moeten centraal staan in visie, strategie en technologie. Door de juiste organisatie en cultuur veranderingen en it-diensten ‘as a Service’ aan de eindgebruikers te bieden, is de it-organisatie de ‘enabler’ voor de eindgebruikers in 2012 en verder.

Mijn slogan: 'Als je doet wat je leuk vindt hoef je nooit te werken.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4404966). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Reacties

Ruben,

Kort maar krachtig artikel. Waar voor dank!

De verandering van de gebruiker is iets wat steeds vaker en sneller gebeurd. Echter blijft in veel gevallen de IT organisatie waar deze gebruiker werkzaam is nog vaak achter.

De huidige gebruiker is (te) veeleisend en vaak ook nog (te) ongeduldig. Thuis kan alles dus waarom kan dit niet op de zaak is iets wat veel geroepen wordt. De wildgroei aan devices en diensten is hier natuurlijk ook debet aan. Het is daarom als IT organisatie vaak lastig om hier aan te voldoen. Het is toch een geheel andere manier van denken en dingen anders doen zoals de meeste in het verleden gewend zijn.

Hier ligt dus nog een schone taak voor "ons" om de mindset van de organisaties te veranderen en hier in zoals je zelf ook al aangeeft de juiste balans vinden. Een stukje heropvoeding en bewustwoording komt hier ook zeker bij om de hoek kijken.

Dit wordt een zware maar ook zeer leuke uitdaging welke nog flink wat discussie zal gaan opleveren.

Innovaties zijn meestal in een verleidelijke verpakking gestopt. Dit is een deel van processen rondom de productontwikkeling. Het is belangrijk om nuchter hier tegenaan te kijken en niet vergeten dat innovatie een middel is en niet het doel!
Wanneer je een visie hebt dan weet je ook of je door deze middelen geholpen kan worden om je doel te realiseren of niet. BYO is hier een voorbeeld van.

Naar mijn mening “Consumerization of IT “ kent bepaalde grenzen. Het is fijn dat IT-afdeling de gebruikers een keuzemogelijkheid geeft om hun werk te kunnen doen. Maar deze mogelijkheden dienen door It-beleid van de organisatie bepaald te worden en niet de gebruikers. Wanneer je de keuzemogelijkheid aan je gebruikers overlaat dan heb je de eerste stap genomen om van je IT een oerwoud te maken!
De realisatie van de brede ICT-ondersteuning heeft een prijskaartje. Als je de gebruikers en hun wensen centraal zet dan moet je niet het effect hiervan op je ict (technisch, financeel, HR etc) onderschatten.

Wanneer je een win-win situatie creëert waarin je gebruikers een set van mogelijkheden biedt met het "doel" om hun werk beter te kunnen doen dan heb je de wens van je gebruikers gerealiseerd naast grip op je ict.

Als het aan mijn kind ligt dan moet ik de helft van een speelgoedwinkel naar huis meenemen (haar wensenlijst). Maar we hebben een afspraak: ik bepaal het budget en zij mag uitkiezen! Dus een win-win situatie.

Aanhakend op de reactie van Reza:

Wat ik vaak mis in dit soort artikelen is het hoofdstuk schaalbaarheid.
Het maakt nogal een verschil of ik 5 managers toestemming geef hun eigen digitale speeltje aan het bedrijfsnetwerk te koppelen, of een complete R&D afdeling van 750 medewerkers.

Als IT afdeling is het onmogelijk alle ins- en outs van alle verschillende devices te kennen en te ondersteunen. Nu zijn de R&D medewerkers doorgaans slim genoeg om zelf oplossingen te vinden en/of aan te dragen, maar daarvoor zitten ze niet op de R&D afdeling (althans, niet bij de bedrijven die ik ken)

Ruben,

Een aardig artikel voor een spelletje buzzword bingo waarin innovatie vooral ligt in een verdere technologie push maar nergens dieper in gegaan wordt op alle (marketing)termen. Laat ik daarom eens de knuppel in het hok gooien door te stellen dat innovatie het resultaat is van frustratie zoals je zelf stelt met de zin: 'Consumerization is driven by people WHO DON'T CARE. IT needs to restore credibility as enabler, not bottleneck' Gebruikers zijn dus niet geïnteresseerd in de achterliggende techniek, risico's en problemen maar willen wel zonder incidenten hun werk kunnen doen, wat klinkt als een loterij zonder nieten. Dat ideaal is misschien te bereiken als er alleen maar slimme gebruikers zijn met een hoge mate van zelfredzaamheid, die in de praktijk dus vaak voor Apple kiezen. Daarmee onderbouw ik de stelling dat 'Bring Your Own Device' vooral voortkomt uit frustratie over de altijd happerende desktop met alle opgelegde restricties vanuit IT om alles beheersbaar te houden.

Ook een begrip als 'advanced ict-infrastructuur management' klinkt makkelijker dan het is omdat automatisering, orkestratie, duidelijke service omschrijvingen en zelfhulp niet zo maar te realiseren zijn. Eerste voorwaarde is namelijk dat beheer een hoge mate van volwassenheid moet hebben zoals ook het Gartner Maturity model met de 4 lagen duidelijk maakt. Makkelijkste stap hierin is de techniek waar virtualisatie voor meer dynamiek in de infastructuur zorgt, moeilijkste te veranderen zijn de mensen die in de praktijk toch graag in hun 'comfort zone' blijven met daar tussenin de processen. Juist laatste zijn vaak niet geheel of helemaal niet ingevuld waardoor prestaties en kosten niet meetbaar zijn te maken. Laat ik daarom vooral niet de business vergeten die uit frustratie hierover voor een ander delivery model zoals virutalisatie 2.0 in de cloud kiest.

Gelukkig stel je aan het einde de juiste prioriteit door op te merken dat er een cultuur verandering nodig is om IT van cost center naar profit center te veranderen. Verander de wereld, begin met je zelf betekent dus uit de comfortzone stappen en de dialoog aan gaan. Geef daarbij de kreten effectief en efficiënt handen en voeten door te sturen op meetbaarheid en controleerbaarheid zodat de cultuur van: 'u vraagt, wij draaien' veranderd in 'u vraagt, dus betaald' Want in hele verhaal ontbreekt namelijk de bottleneck kosten. Natuurlijk is het leuk om met de nieuwste technologie bezig te vanuit het 'choice your own' principe maar beter kan gekozen worden voor een 'fit for use' methodiek.

Opgeteld bevat dit artikel geen enkele informatie.

> Automation, zelfservice, controle en beheersbaar zijn sleutelbegrippen in een dynamische infrastructuur.

> Grip op it waarbij it-diensten uit zowel private, community of public cloud worden afgenomen is van cruciaal belang.

> Toepassingen en invulling van de juiste bouwblokken in de dynamische infrastructuur zorgt ervoor dat de it-afdeling de enabler en niet de bottleneck is.

> De maatschappij verandert snel!

> De eindgebruiker met zijn it-functionaliteiten moeten centraal staan in visie, strategie en technologie.

Zijn allemaal lege nietszeggende zinnen.

De enige reden dat ik doorlas is dat mensen als Ruud, Reza en PaVaKe gereageerd hebben.




Allemaal prachtig wat ik Ruben hier zien spuien edoch ......
Nog steeds zijn alle bestaande mogelijkheden van lan/wan en virtualisatie nog steeds niet volledig uitgenut en hier nog enorme winsten te behalen. Dan komt iemand als Ruben hier met, vanuit mijn oogpunt, volslagen zakelijke ontoepasbaarheden.

Reden dat ik dit hier sec neer zet, men heeft mij dat al vaker verweten maar toch, is niet dat ik conservatief ben en niet met veranderingen mee zou willen. Neen, ik blijf nog steeds bij de twee basale pijlers van IT en de wetmatigheden die de IT zo kenmerkt.

Beste Ruben,

Als je mij in twee zinnen uit weet te leggen wat de basis van automatiseren is en waarom je zou automatiseren, dan mag jij van mij schrijven wat je wil. Wat de inhoud van je artikel hier betreft? Niets zeggend en headers for disasters.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×