Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Google Glass

‘Google geeft Glass niet op’

20 januari 2015 - 15:42OpinieCloud & InfrastructuurGoogle
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een technisch onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de toekomst van het officieel geschrapte Google Glass. Correctie: Glass is niet geschrapt, alleen het Explorer-programma voor die cyberbril. De potentie voor Google is simpelweg veel te groot om dit idee op te geven.

Google zelf spreekt ook van een afstuderen (graduation) van het experimentele Google Glass-initiatief, dat tot op heden onder de uitprobeerlabs van Google X viel. Velen hebben de formulering van de online advertentiereus gezien als marketingpraat die het bittere einde in zoete taal moet verpakken. De slotzin van Google’s blogpost is echter minder ambigu: ‘We blijven bouwen voor de toekomst en je zult toekomstige versies van Glass zien wanneer ze klaar zijn.’

De commerciële mogelijkheden en technische innovatie dankzij miniaturisatie zijn eenvoudigweg te interessant. Wellicht alleen in zakelijke of industriële omgevingen, of voor entertainmentgebruik. Glass is nu doorgegeven aan de man achter de (door Google opgekochte) slimme thermostaat Nest. We gaan Glass nog terugzien, in wat voor vorm dan ook. Wat denk jij?

Meer over

Besturingssystemen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Nerd
    OpinieOverheid

    ‘Tweede Kamer discussieert vanuit IT-onkunde’

    Vertraging
    OpinieSecurity & Awareness

    ‘Windows 10 komt te laat’

    startpagina W10
    OpinieSecurity & Awareness

    ‘32-bit Windows 10 is nutteloos’

    IBM mainframe Z13
    OpinieCloud & Infrastructuur

    ‘Cloud geeft het mainframe nieuwe impuls’

    Intel
    OpinieCloud & Infrastructuur

    ‘Intel zoekt naarstig naar ‘the next big thing’’

    Smart watch
    OpinieCloud & Infrastructuur

    ‘Wearables wachten op de Apple Watch’

    4 reacties op “‘Google geeft Glass niet op’”

    1. Johan Duinkerken schreef:
      23 januari 2015 om 08:53

      Good riddance.

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      23 januari 2015 om 11:41

      Google is een data driven decision making company pur sang. Dus al lijken de keuzes soms ondoorgrondelijk, ze zijn gemaakt op basis van onderzoek en data.

      Het is voor ontwikkelaars die er flink op in hebben gezet zuur dat hun werk vooralsnog voor nies is geweest. Het zou mij ook boos maken, maar dat is het risico van het vak. Je kunt ook een API gebruiken van Twitter en Facebook en er ineens van afgesloten worden.

      Natuurlijk komt er een vorm van glass, maar zoals ik eerder opmerkte is het vooral: Welk probleem lost het op? Wat voegt het toe? Als die functies duidelijk worden -en dat worden ze pas als ze in de basis gebruikt worden- dan is er plaats voor een bril-wearable. Voor medische toepasssing of functie voor de politie zie ik nu wel mogelijkheden.

      Aan de andere kant, er zijn wellicht ook technologische beperkingen zoals batterijduur, audio overbrenging of wetgeving die e.e.a. in de weg staan.

      Verder valt er weinig te discussiëren lijkt mij. Of vergeet ik nog iets?

      Login om te reageren
    3. Alexander Nas schreef:
      23 januari 2015 om 12:05

      Zowel de Google glass als de Microsoft hologlass gadget zijn apparaten voor de echte nerds. Een commercieel succes?
      Ik betwijfel het !

      Login om te reageren
    4. Gregor schreef:
      25 januari 2015 om 19:33

      Ik denk dat een apparaat dat je 24 uur per dag kan uitlezen en op elk moment beschikbaar is er 100% zeker gaat komen.
      Geen enkele twijfel mogelijk.
      De techniek is nu de bottleneck.

      Ik denk dat we een bril, lenzen of een andere directe manier krijgen waarop we informatie kunnen aflezen of opnemen.

      Als de google bril/device volwassen wordt zal deze ons voorzien van onvoorstelbaar veel informatie waar we binnen de kortst mogelijke tijd afhankelijk van worden.

      Namen van mensen die we wel of niet kennen, berekeningen, achtergrondinfo tijdens meetings, sterkte berekening tijdens constructiewerkzaamheden, boodschappenlijsten, vertaling of betekenins van verkeersborden en nog veel meer waar we pas aan zullen denken als we het device bezitten en de mogelijkheden uitputten.
      Aanbod schept vraag.
      Het zal het hele leren van feitjes op losse schroeven zetten.
      We worden straks allemaal googlys, Applys of Micros met direct acces tot zo een onvoorstelbare grote zee aan info dat alleen de juistheid van die info het grootste probleem is.

      Tip voor een onderwerp trouwens: Op sites waar vragen worden gesteld en antwoorden wordt gegeven is de irrelevantie info vaak bijna meer dan 99%.
      Veel antwoorden kloppen niet omdat mensen raden en sommige geven alleen een reactie om significantie te krijgen.
      Hoe krijg je het voor elkaar dat de vervuilende foute en irrelevante informatie op informatie sites nog maar 1% is.
      (ik heb wel een paar ideetjes)

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs