Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Undo-optie ook nodig voor social media’

08 juli 2015 - 11:05OpinieInnovatie & TransformatieGoogleMicrosoft
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over het bredere nut van een undo-optie voor verzonden berichten.

Google reïncarneert een oude functie van bedrijfseigen mailservers zoals Exchange en Lotus Notes: de mogelijkheid om een verzonden mail ‘ongedaan te maken’. De Gmail-dienst van Google bood de undo-optie al in zijn set experimentele functies (in te stellen in Google Labs). Nu kunnen  alle negenhonderd miljoen Gmail-gebruikers ervoor kiezen om een uitgestuurde mail weer te herroepen. Technisch gezien is de mail dan natuurlijk niet verzonden, maar zit het in een tijdelijke buffer. Dit moet fouten, missers, blunders en andere miscommunicatie voorkomen. Nuttig, zou ook geïmplementeerd moeten worden voor social media. Wat vind jij?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    12 reacties op “‘Undo-optie ook nodig voor social media’”

    « Oudere reacties
    1. Jos Visser schreef:
      9 juli 2015 om 16:14

      Ik vind dat de aanwezigheid van een dergelijke knop meer problemen oproept dan het oplost.

      Technisch gezien is het namelijk soms onmogelijk om een undo-functionaliteit te implementeren, diverse reaguurders hebben daar al op gewezen. GMail implementeert “undo” door mail gewoon een bepaalde tijd niet te versturen, want zodra de email de “outgoing” SMTP server van Google heeft verlaten kunnen we die email niet meer verwijderen of terugroepen; het mail protocol voorziet daar nu eenmaal niet in, en zelfs als het protocol er een feature voor zou hebben dan kan niet worden afgedwongen dat het correct wordt geimplementeerd.

      Zelfs systemen waarbij de berichten het systeem eigenlijk nooit verlaten (zoals Feestboek en Twatter) kunnen een niet alle kopieen van een eenmaal gepubliceerd bericht verwijderen. Er bestaan mooie sites die verwijderde tweets herpubliceren, dit onder het motto dat het vast een heel belangwekkend bericht was.

      Dus, mooi als het zou kunnen, maar kan niet perfect, en schept bij nietsvermoedende gebruikers het verkeerde idee dat een bericht uit het collectieve geheugen van het Internet is gewist, en dat is toch wel een klein beetje niet waar.

      Login om te reageren
    2. David Stibbe schreef:
      10 juli 2015 om 07:00

      Leuk, maar er is een groot verschil tussen mail en social media: mail is gericht aan een groep gerichte gebruikers (unicast/multicast), social media daarentegen stuurt het naar iedereen die luistert (broadcast) .

      Op het moment dat ook maar een van de ontvangers het verzonden bericht heeft ontvangen is een ‘undo’ functie nog geen knip voor de neus waard. Zelfs al zou het van de Facebook of Twitter servers worden gewist, is het al te laat.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs