Managed hosting door True

Discussie

Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

‘Adblockers leiden tot meer tracking’

 

adwertentie blokeren

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over adblockers en hoe die leiden tot andere trackingvormen.

Gewone gebruikers ergeren zich nogal eens aan opdringerige ads op het web. Pop-ups, pop-unders, layovers, prestitials, interstitials, de variatie aan advertentievormen is groot en groeiende. De populariteit van adblockers neemt deze ergernis voor velen weg, maar heeft een ongewenst neveneffect.

Adverteerders, uitgevers, social networks en andere belanghebbenden online grijpen - door adblockergebruik gedwongen - naar andere middelen om bezoekers, gebruikers, consumenten en prospects in kaart te brengen. Het simpelweg op een site tonen van banners is allang niet meer afdoende; daar zitten complexe trackingmechanismes achter. Adblockers leiden tot overschakeling op andere vormen van tracking, want de commerciële belangen zijn simpelweg te groot. Wat vind jij?

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5603672). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Word je liever gevolgd of heb je liever malware op je computer?

Advertenties zijn een behoorlijk risico geworden. Het blokkeren voorkomt dat een bezoekje aan nu.nl in een herinstallatie resulteert. Dat je gevolgd wordt, is dan een kleine prijs die je betalen moet.

Trouwens wat kunnen ze met die informatie? Je kunt de groep niet bereiken, want die heeft een Adblocker en een junkmail filter.

Zal altijd een kat en muis spel blijven.

Welnee joh, Iedereen installeert tegenwoordig toch ook Ghostery.
Ik heb overigens geen adblokker, Ik los dat issue al jaren veel eenvoudiger op.
Geen bezwaar tegen reclame mits dat op een fatsoenlijke manier gebeurd, en daar wringt ehm dus de schoen.

Reden voor mij in het verleden om adblockers in te zetten waren niet zo zeer de reclames zelf, maar meer de "schreeuweringe" manier waarop ze op sommige websites overheers(t)en. De content lezen lukt(e) niet omdat er van alles stond te knipperen, filmpjes afgespeeld werden en er ineens reclameboodschappen uit de speaker kwamen.

Ik heb geen probleem met reclame, maar wel met de opdringerigheid ervan.

Mijn bijdrage hier ligt in het verlengde van hetgeen Pa Va Ke en Pascal beschrijven. De laatste tijd ben ik met Ghostery en Ad Control flink bezig geweest, omdat ik het heel erg zat ben van al die content vervuilende (schreeuwerige) reclames.

Niet dat ik tegen reclame ben en de illusie heb dat ik dit stoppen kan, maar het is van mijn kant meer een signaal naar hun toe dat het anders moet. Je bent overigens met beide applicaties nogal wat tijd kwijt om 1 en ander fine te tunen.

In Firefox de volgende Addons/Plugins:

BetterPrivacy
Disconnect
NoScript (dat blokkeert veel, je moet begrijpen wat je toelaat)
Perspectives
PrivacyBadger
ShareMeNot
TrackMeNot

Wanneer ik voor testdoeleinden met een browser zonder dit soort add-ons zie, hoe websites door opdringerige reclame tot visuele epilepsie-starters gedegradeerd zijn dan vraag ik me af waar het verstand van die reclamemakers zit. Uit ergernis koop ik die producten zeker niet.

Gewoon een aangepaste hosts file gebruiken: http://winhelp2002.mvps.org/hosts.htm

Ik denk niet dat er een causaal verband is tussen het toegenomen gebruik van adblockers en het tracking van bezoekers.
Websites proberen al heel lang content af te stemmen op de klant, met Amazon als grote voorbeeld. Het doel is uiteraard om meer te verkopen door zoveel mogelijk relevant te zijn voor de bezoeker en daarvoor moet je meer weten van de bezoeker.
Zolang bedrijven zich netjes houden aan allerlei privacy regels en fatsoensnormen (en dat is wel belangrijk!) is daar ook niets mis mee.

Adverteerders zijn dom bezig. Hoe meer troep ze leveren, zoals grote en irritante (Flash) animaties die zowel je scherm als je CPU kapen, hoe meer mensen zich ertegen gaan wapenen.

Weinig mensen zullen iets doen tegen een GIF of JPEG banner met "normale" afmetingen.

Breng je reclameboodschap kort en bondig over. Als je dat niet kunt, dan heeft een irritante pop-up of "schermkaping" ook geen zin.

Dus adverteerders moeten terug naar de basis (normale banners), en iedereen accepteert dat er advertenties bestaan, of Johan's scenario komt uit (het kat en muis spel).

Lol, @Han ik ben niet zo van de AD blockers, maar een HOST file gebruiken om alle bekende ad netwerken om te leiden vind ik wel erg inventief, werkt prima haha! Zo elegant :-)

Had het wel eerder gelezen, maar nog niet dat iemand dus al zo'n hostfile had aangemaakt.

Werkt in ieder geval subliem! Thanks.

Blokkeren van ongewenste content is een grondrecht van de mens. Het gebruik van Adblokkers of aangepaste hostfiles is een ontwikkeling die adverteerders zelf veroorzaken.

Het loopt volledig uit de hand met deze ontwikkeling. Begrijpenlijk als ja ziet hoeveel geld er in omgaat, honderden miljarden globaal gezien.

Het normale gebruik zal dus ook weer net als de cookie wetgeving via wet- en regelgeving moeten worden afgedwongen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×