Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Analisten slaan de plank te vaak mis’

07 december 2015 - 10:37OpinieInnovatie & TransformatieApple
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over tech-toekomstvorsers, die Tim Cooks aandacht niet waard zijn.

Analisten in de ict-wereld hebben het te vaak mis. Het is dus zonde van de tijd om naar de uiteenlopende voorspellingen en analyses te kijken. Apple-ceo Tim Cook zegt geen aandacht te besteden aan wat analisten schrijven over zijn bedrijf. De topman van ‘s werelds waardevolste bedrijf zei dit in een breed opgezet interview tijdens een recent bezoek aan Ierland.


De aanleiding voor Cooks oordeel waren doemvoorspellingen over de verkoopcijfers van de Apple Watch. Enerzijds is die smartwatch voor Apple slechts de eerste generatie – en de allereerste iPhone was toen ook een 
bescheiden succes. Zeker in vergelijking met de latere verkoop van opvolgende generaties. Los van de verkooppotentie van de Apple Watch, heeft Tim Cook wel een punt wat betreft de orakel-krachten van ict-analisten. Wat vind jij?

 

Meer over

iPhone

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    3 reacties op “‘Analisten slaan de plank te vaak mis’”

    1. Nico Verwer schreef:
      8 december 2015 om 09:59

      Het gaat bij analisten er niet om of hun voorspellingen correct zijn, maar of hun beweringen door genoeg IT-managers geloofd worden om in zekere mate een ‘self-fulfilling prophecy’ te worden.
      Een bedrijf X sponsort dan onderzoek van analisten-bureau G waaruit komt dat product P het helemaal gaat worden, en dat bedrijven die P niet gebruiken mogelijk een aanzienlijke achterstand zullen oplopen. Een manager van bedrijf Y leest dat en denkt dat het dan maar beter is om P te kopen.

      Login om te reageren
    2. Jan van Leeuwen schreef:
      8 december 2015 om 11:50

      Te veel “analisten” zijn niets anders als verkapte reklameburo’s die de resultaten leveren die de klant wenst.

      Login om te reageren
    3. E. Bakker schreef:
      8 december 2015 om 12:58

      Door dit te lezen, wordt “Apple Watch” toch weer in ons geheugen ondergebracht. Zodra we dan voor de aankoop van een smartwatch staan, is het aannemelijk dat het er dan toch één van Apple wordt. Ook negatieve reclame is reclame; doordat Tim Cook reageert op de analisten heeft zijn merk tenminste twee keer gescoord.
      Dus ook al hebben analisten in beginsel een punt, dat is dan nog steeds rekbaar…

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs