Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Ads en malware lijken steeds meer op elkaar’

04 januari 2016 - 15:45OpinieSecurity & Awareness
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de overeenkomsten tussen ads en malware. (Geen IT-grap.)

Hedendaagse ads en netwerken voor het serveren daarvan hebben verdacht veel weg van malware en de netwerken om die te bezorgen en te bestieren. Beide maken gebruik van vermomde (obfuscated) JavaScript-code, verborgen iframes, veel redirects die ook nog eens vertakken, uitgebreide en opdringerige tracking, somt security-expert Richard Westmoreland op.

Beide hebben ook grote, veranderende content delivery networks, verdachte top-level domeinnamen, aansturingsdata in de url, en betrokken partijen die betaald krijgen voor ‘doorverwijzing’, vervolgt hij. De gelijkenis is treffend. Wat vind jij?

 

Meer over

JavascriptMalware

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Meer lezen

    Filter
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Ddos-aanvallen (en waarom L3-filtering niet optioneel is)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    OpinieSecurity & Awareness

    5 stappen ter voorbereiding op de verkorte levensduur van TLS-certificaten

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    2 reacties op “‘Ads en malware lijken steeds meer op elkaar’”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      7 januari 2016 om 11:41

      Ik blokkeer als die rommel met minstens 8 addons.
      Eigenlijk zou 1 instelling al die addservers moeten blokkeren. Ze verzieken het internet.
      In Duitsland heeft Spiegel.de zijn website ontoegankelijk gemaakt voor mensen met ingeschakelde add-blokker. Die site is gekelderd bij Alexa en terecht.
      De reklame-industrie is doorgedraaid en dat weten ze zelf ook.

      Login om te reageren
    2. Marcus Kool schreef:
      7 januari 2016 om 20:52

      Ja, het klopt allemaal wat in het artikel staat.
      Ter aanvulling: al die trackers, javascripts en de 12-level diepe scripts die andere scripts activeren is een geweldige en gewelddadige aanslag op de performance van de websites. Natuurlijk gaat het dataverbruik ook omhoog. Ik zie bij sommige sites dat 50% van de URLs gebruikt worden voor trackers en ads.

      Het is een treurige boel. En het hoeft helemaal niet. Als je nou zo graag een tracker wilt gebruiken, doe dat dan, maar gebruik er eentje die de performance niet onderuit haalt.

      Ik heb al 10 jaar mijn eigen adblocker en schrik me een ongeluk als ik hem uitschakel en naar advertenties kijk. De meeste zijn irritant. Er zit wel wat in om een adblocker te gebruiken die de kleine, niet-schreeeuwende advertenties toelaat en de rest blokkeert. Zo gun je de sites die van advertentie-inkomsten afhankelijk zijn hun brood en is de advertentie-irritatie miniem.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs