Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Oculus Rift

‘VR-leveranciers concurreren (nog) niet’

18 januari 2016 - 10:45OpinieSoftware & Development
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over concurrentie en de vele leveranciers van virtual reality-hardware.

De ene na de andere elektronicamaker stort zich op virtual reality (vr) en verklaart dat het heel, heel groot gaat worden. In het geval van de worstelende hardwaremaker HTC is het makkelijk te zeggen dat vr belangrijker wordt dan smartphones; in ieder geval groter dan zijn eigen krimpende smartphonebusiness. HTC schaart zich in het rijtje van onder meer Sony, Samsung, Intel en natuurlijk ‘poster child’ Oculus, die is ingelijfd door Facebook. Vanuit laatstgenoemde komt de opmerkelijke uitspraak dat al deze leveranciers van vr-brillen helemaal niet met elkaar concurreren.
Oculus-opricht Palmer Luckey ziet zijn markt heel anders. Mensen gaan namelijk niet een krachtige pc plus een Oculus Rift-cyberbril aanschaffen én ook nog eens een Sony-cyberbril voor hun PlayStation 4. Als consumenten hogere kwaliteit vr willen, zullen ze wel voor de Oculus Rift gaan, prijst Luckey zijn prijzige product aan. De grote ‘tegenstander’ is volgens hem de publieke perceptie die vr de afgelopen tientallen jaren heeft opgebouwd. De markt is nog groot en onontgonnen genoeg voor vele spelers, zo lijkt de boodschap. Wat vind jij?

Meer over

Universal CommunicationsVirtualisatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelOverheid

    Dictu sluit applicatiecontract met CGI, IBM, Sogeti, Sopra Steria, TCS en Circle8

    OpinieSoftware & Development

    SAM: jouw bondgenoot tegen shelfware

    ActueelOverheid

    Ministerie BZK negeert advies AcICT over stilleggen Digipoort

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    3 reacties op “‘VR-leveranciers concurreren (nog) niet’”

    1. Henri Koppen schreef:
      20 januari 2016 om 08:08

      Het is nu eerst zaak dat de markt er komt, want die is ook onzeker. VR heeft zeker geen garantie “groot” te worden dus om nu al te concurreren… daar wint niemand iets mee.

      Laat ik voorop stellen dat ik enorm uitkijk naar VR en zeker zakelijk een kostbare opstelling op wil zetten, ook om te gamen, maar wellicht ook om te onderzoeken of serieus gaming een optie is.

      Er zijn zoveel dingen waarom VR het niet word (Je gaat niet snel een paar avonden gamen met een helm op, het is nogal kostbaar, wellicht is de content nog niet op orde, beperkte ervaring door gebrek aan ruimte c.q. zwaartekracht, nog touwtjes nodig, et cetera)

      Dus compatibiliteit is erg gewenst.

      Login om te reageren
    2. jan schreef:
      20 januari 2016 om 12:48

      Zakelijk lijkt de VR mogelijkheden te hebben, Waar een bedrijf zich eerst moest profileren met een website, en later een met app lijkt nu een VR omgeving een onderscheidende factor.
      Met de cardboard van Google is de instap verlaagd.
      Zakelijk denk ik aan oefenscenario’s waar je geen mogelijkheden hebt de omstandigheden in real life samen te brengen en in te richten. Tankercleaning , brandweer tactische oefeningen. Kerncentrale onderhoud training.

      Gaming / beleving is natuurlijk enorm aantrekkelijk. Voor iedereen zijn eigen wereld. Performance van de bril zal alleen maar toenemen waardoor de bewegings misselijkheid verdwijnt.
      VR kan uitgebreidworden met een bewegende stoel waardoor de versnellingskrachten gevoeld worden.

      Ik vermoed dat personen die in beweging beperkt zijn vermogens gaan over hebben voor een goede VR omgeving.

      De SDK per bril zouden liefst compatibel moeten zijn met diverse platforms, unity 5 , unreal, cryengine . Ik ben bennieuwd of we daar nog een Betamax/VHS strijd gaan beleven.

      Login om te reageren
    3. jan schreef:
      20 januari 2016 om 13:00

      Zakelijk lijkt VR mogelijkheden te hebben, Waar een bedrijf zich eerst moest profileren met een website, en later een met app lijkt nu een VR omgeving een onderscheidende factor.
      Met de cardboard van Google is de instap verlaagd.
      Zakelijk denk ik aan oefenscenario’s waar je geen mogelijkheden hebt de omstandigheden in real life samen te brengen en in te richten. Tankercleaning , brandweer tactische oefeningen. Kerncentrale onderhoud training.

      Gaming / beleving is natuurlijk enorm aantrekkelijk. Voor iedereen zijn eigen wereld. Performance van de bril zal alleen maar toenemen waardoor de bewegings misselijkheid verdwijnt.
      VR kan uitgebreidworden met een bewegende stoel waardoor de versnellingskrachten gevoeld worden.

      Ik vermoed dat personen die in beweging beperkt zijn vermogens gaan over hebben voor een goede VR omgeving.

      De SDK per bril zouden liefst compatibel moeten zijn met diverse platforms, unity 5 , unreal, cryengine . Ik ben bennieuwd of we daar nog een Betamax/VHS strijd gaan beleven.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs