Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
startpagina W10

‘Windows 10 maakt de consument tot product’

02 maart 2016 - 15:28OpinieWerkplek & Beheer
Jasper Bakker
Jasper Bakker

Als iets gratis is, ben jij het product. Wat ook geldt voor Windows 10. Dit is de discussiestelling die Computable-lezers vandaag krijgen voorgelegd.

Windows 10 is een gratis upgrade voor eindgebruikers die Microsoft met enthousiasme en gebruiksgemak aandraagt. Gratis is echter een betrekkelijk begrip. Het was al bekend dat Microsoft ads vertoont in het Start-menu van Windows 10. Daar zijn advertenties op het vergrendelingsscherm bijgekomen, wat vorig jaar al is aangekondigd. Deze full-screen ads zijn nu opgemerkt als reclame voor een nieuwe Tomb Raider-game, maar begin dit jaar was reclame voor de nieuwe Minions-film opgedoken.

De default-instelling in Windows 10 is dat dergelijke reclame-uitingen zijn toegestaan. Gebruikers en beheerders kunnen dit uitschakelen door in het configuratiescherm het vinkje weg te halen voor ‘Ontvang tips en trucs op je vergrendelscherm’. Maar gebruikers kunnen ook aangeven of en welke ads ze interessant vinden, zodat ze voortaan ads afgestemd op hun persoonlijke voorkeur krijgen. De consument is dus het product van Windows 10, dat immers ontwikkelkosten heeft. Wat vind jij?

Meer over

Besturingssystemen

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    startpagina W10
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft komt in zomer met update Windows 10

    12 reacties op “‘Windows 10 maakt de consument tot product’”

    « Oudere reacties
    1. Ronald Otto schreef:
      4 maart 2016 om 08:55

      @HENRI KOPPEN
      quote
      Waaraan merk ik precies dat ik mijn privé leven weggeef aan de hoogste bieder? Hoe uit zich dat dan precies?
      /quote

      Ah, zolang je het niet merkt is het goed…

      Het staat snoeihard in de voorwaarden. En qua Whatsapp, Iemand probeerde ze ervoor op de vingers te tikken omdat het gebeurt.

      Dus wat je eigenlijk had moeten doen is vragen of lezen, dan had je een weloverwogen keuze gemaakt wat een stuk slimmer is.

      En dat jij het product bent klinkt een beetje lomp maar het is een feit dat bedrijven overgenomen worden puur voor de gebruikersinformatie…
      Waarom zouden ze dat doen? Kun je dat uitleggen?

      Bij Linux is het te verklaren waarom het gratis is. Er worden geen kosten gemaakt of de kosten die gemaakt worden zijn betaald uit donaties.

      Hoe doen Google, Facebook, Outlook.com, Dropbox etc dat eigenlijk? Waarmee betalen zij hun rekening?

      Login om te reageren
    2. Henri Koppen schreef:
      4 maart 2016 om 09:14

      Ronald,

      Google verdiend het bulk van zijn geld aan bedrijven die betalen voor advertenties. Die bedrijven verkrijgen geen prive informatie van mij. Daarnaast zijn er meerdere manieren (opt-out) om bepaalde data ook niet te gebruiken voor bijvoorbeeld retargeting (ik keek naar Zalando schoenen en nu zie ik op andere pagina’s ineens die schoenen die ik bekeken heb)

      Dropbox verdient zijn geld op een freemium model. Je kunt het gratis gebruiken, maar als je meer nodig hebt neem je een betaald abonnement.

      “Bij Linux is het te verklaren waarom het gratis is. Er worden geen kosten gemaakt of de kosten die gemaakt worden zijn betaald uit donaties.”. Right 🙂 Het is maar hoe je het uit wilt leggen.

      Waarom heeft Facebook bijvoorbeeld Whatsapp en Instagram overgenomen? Omdat het aanvullingen zijn op die dienst of dat het bedreigingen zijn van de dienst. Daarnaast zijn er tal van redenen om bedrijven over te nemen en niet alleen voor de gebruikersinformatie.

      “Het staat snoeihard in de voorwaarden.” . Kun jij mij aangeven op welke onderdelen jij dan doelt? En wat die dan betekenen? Want je doet het voorkomen alsof ze alle gebruikers in het ooitje nemen en allemaal slechte dingen doen met jou data.

      “Ah, zolang je het niet merkt is het goed…”
      Nee. Maar wat ik zeg is dat je niet allemaal aannames moet doen en mee moet lopen in de meute die maar iets denkt en roept zonder zich te verdiepen. En JA ik heb me dus verdiept in de voorwaarden, maar ook in wat ik kan vinden en ik kan je vertellen op wat onhandigheden van Facebook na lijkt het erop dat die bedrijven het best netjes doen en heb ik er best vertrouwen in en lijkt het niet terecht dat mensen maar roepen dat jij het product bent en dat je ziel en zaligheid verkocht wordt aan de hoogste bieder is gewoon pertinente onzin.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs