Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Redactioneel commentaar

Kantoorabonnement

Dit artikel delen:

De software-industrie wil al jaren overstappen van de verkoop van software naar abonnementen op software. In serverland bestaat dit fenomeen al ten dele, maar softwareproducenten willen softwareverhuur maar al te graag tot universele standaard verheffen.Zo ook Microsoft. En dan niet alleen middels het omstreden nieuwe licentieprogramma (Licensing 6.0), dat alleen nog maar de betaling betreft. Het concern onderzoekt ook mogelijkheden het daadwerkelijke gebruik van software te belasten.

De leverancier van Office, dat afgelopen boekjaar slechts één procent omzetgroei kende, heeft met dat kantoorpakket een aantal proefprojecten uitgevoerd in Frankrijk, Australië en Nieuw-Zeeland. Die experimenten zijn gestart bij de introductie van Office XP vorig jaar; de Franse proef begon iets later. Microsoft wilde zien hoe klanten reageren op dit huurmodel, om het vervolgens breed uit te rollen. De kans daarop lijkt nu echter zeer klein.
De proeven zijn eerder deze maand stopgezet. Microsoft zegt bezig te zijn met een analyse en wil nog geen conclusies trekken. De eerste resultaten lijken niet bepaald gunstig: gebruikers in de drie proefgebieden vonden de nieuwe opzet (te) lastig. De Australische Office-productmanager Tony Wilkinson meldde dat klanten nog niet klaar waren voor een dergelijke huurconstructie.
Een tegenvaller voor het bedrijf van Gates, dat al geruime tijd het software-als-diensten-model predikt. Al in november 2000 kondigde Microsoft op de Comdex-beurs in Las Vegas aan Office XP, toen nog in de maak, als huurdienst op de markt te brengen. Dit leidde tot protest; cynici zagen hierin voornamelijk geldklopperij.
Microsoft ontkent thans berichten in de media als zou het overwegen de huurplannen voor Office te schrappen wegens de slecht verlopen proeven. Dat kan best wel eens kloppen: Microsoft staat immers bekend om zijn volharding. Bovendien wordt er in de it-industrie - volgens leveranciers zelf - nooit iets geschrapt, het wordt aangepast, herzien, of ge-refocussed. Hoe dan ook: verbeterd. Omdat de klant er om vraagt...

 
Jasper Bakker

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-09-27T00:00:00.000Z Jasper Bakker
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.