Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

SMAC is niet alleen voor generatie Y

 

Expert

Jeroen Philippi
Marketing Manager Benelux, UNIT4. Expert van voor het topic .

Typ jij in een recordtijd een Whatsapp zonder dat je je duimen van het scherm hoeft te halen? Dan maak je waarschijnlijk onderdeel uit van de generatie Y. Deze generatie, die in de jaren tachtig en negentig is geboren, bevindt zich ten minste voor de helft van de tijd online en surft het liefst tegelijkertijd met een smartphone en tablet.

Deze generatie Y (uitgesproken zoals het Engelse ‘why’) is de nieuwe generatie medewerkers binnen een organisatie. Deze doelgroep is opgegroeid met internet en is niet anders gewend dan te werken met laptops, smartphones en tablets. Het gebruik van sociale netwerken, blogs en zoekmachines is een vanzelfsprekendheid. Deze ‘digital natives’ communiceren continu en beschikken over een uitgebreid netwerk. Daarnaast zijn ze gesteld op hun vrijheid, zelfstandigheid en is hun meest gestelde vraag ‘waarom?’.

Veel mensen die na 1980 zijn geboren betreden nu de werkvloer en brengen een nieuwe manier van werken met zich mee. Zij zijn gewend om te werken met mobiele apparaten, die constant verbonden zijn met het internet waardoor een onbeperkte hoeveelheid data binnen handbereik is. Met het gebruik van die apparaten neemt ook het uitwisselen van informatie toe. We gaan ervan uit dat we in 2020 meer dan vijftig keer zoveel data als nu moeten beheren. Dit heeft zonder twijfel gevolgen voor de bedrijfsmodellen van de 21ste eeuw.

Het is tijd voor Smac

Het natuurlijke gebruik van digitale media door de generatie Y zorgt nu al voor veel veranderingen in het bedrijfsleven: van zakelijke en managementoplossingen wordt hetzelfde gebruiksgemak verwacht, internettechnologie en cloud computing vormen een natuurlijk onderdeel van het dagelijks leven.

De toekomst is al begonnen, de sleutel naar het werken van de toekomst heet Smac: Social, mobile, analytics, cloud. Smac staat voor groei en een nieuwe vorm van interactie met klanten, medewerkers en overige betrokkenen. Smac is een nieuwe benadering voor samenwerking tijdens projecten, mobiele toegang tot zakelijke data, zakelijke gegevensanalyse en cloud-mogelijkheden. Daarnaast biedt Smac de mogelijkheid om bedrijfsstrategieën flexibel aan te passen aan veranderende marktomstandigheden en is het met Smac mogelijk nieuwe manieren te vinden om de productiviteit te verbeteren en zo concurrentievoordeel te behalen.

De adoptie van Smac zal steeds meer gemeengoed worden binnen organisaties. En je zult zien dat niet alleen de generatie Y deze manier van werken omarmt. Tablets worden meer en meer gebruikt, juist ook in zakelijke omgevingen, en Whatsappen is allang niet meer alleen aan de jongere generatie voorbehouden.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5021652). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


Partnerinformatie
 

Reacties

Dat duurt net zo lang totdat generatie Y z'n eerste leesbril krijgt.
Komisch genoeg tref ik weinig van die soort op de werkvloer, wel in scholen.

Heel leuk deze indeling in smaken. Maar de praktijk leert dat het over leeftijdsgroepen gaat en dat niet veel te maken heeft met wanneer men geboren is t.o.v. het digitale tijdperk. Tieners delen veel met elkaar omdat ze erbij willen horen, later worden ze selectiever en een deel begint op hun 20ste de privacy-consequenties door te krijgen en handelen daarnaar.

Uit onderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse werknemers (57%) van generatie Y beleidsregels breken als deze gaan over BYOD, cloud en ‘wearable devices’. Op de vraag of ze ooit zijn aangevallen door cybercriminelen of malware en wat de gevolgen daarvan waren, antwoordt ruim 55% dat een aanval heeft plaatsgevonden met negatieve gevolgen zoals verlaagde productiviteit en/of verlies van privé- of bedrijfsgegevens. Op vragen over bedreigingen zoals APT’s, DDoS, Botnets en Pharming, lijkt 52% niet bekend te zijn met dergelijke bedreigingen.

Denk dat SMAC inderdaad gevolgen gaat hebben voor bedrijfsmodellen van de 21ste eeuw maar misschien niet op de manier waarop auteur hoopt.

Jeroen,
Dit artikel doet me denken aan de speech van Martin Luther King
"I Have A Dream"

Het veranderen van de bestaande businessprocessen voor die Y'tjes, lijkt me niet handig en rendabel.

Het opzetten van "nieuwe" onderneming en bedrijfsprocessen die overeenkomen met het gedrag van die Y`tjes lijkt me een optie die je kunt overwegen.

Maar vergeet niet heb je alles voor die Y`tjes ingericht dan komen er de Z`tjes aan die niks aan die inrichting vinden.

"We gaan ervan uit dat we in 2020 meer dan vijftig keer zoveel data als nu moeten beheren. Dit heeft zonder twijfel gevolgen voor de bedrijfsmodellen van de 21ste eeuw."

Net zoals de rest van het artikel, niets nieuws. Ja, nieuwe generatie is gewend met nieuwe technieken en nieuwe technieken veranderen de maatschappij. Mijn oma wist dat ook al. Maar hoe gaan de bedrijfsmodellen er dan bijvoorbeeld uitzien ? Oma had echter ook van die wijsheden. Zoals "kleren maken de man". Doe een pak aan en je klinkt gelijk al een stuk duurder. En, "als Jantje in de put springt, hoef jij nog niet in de put de springen". Kost dat ? Laten we eerst maar eens zien wat het oplevert, voor we er aan beginnen. Eerst sparen natuurlijk.

Op het schoolplein ging het er anders aan toe. Daar was het zaak zo min mogelijk uit de toon te vallen en de laatste trends te volgen.

Wat kan de auteur toevoegen aan het BI inzicht van mijn brugklassers en oma ?

Studies wijzen uit dat de effectiviteit van gebruikers met een groot scherm veel groter is dan gebruikers met kleine schermen (SMAC'ers) :

" Users of the small screen were 50% less effective
in completing tasks than the large screen subjects. Small screen users used a very substantial number of scroll activities
in attempting to complete the tasks."

http://ra.ethz.ch/CDstore/www8/data/2139/pdf/pd1.pdf

SMAC gaat niet over de specifieke generatie of een generatiekloof. En de generatie Y verandert niet direct business modellen. Technologische ontwikkelingen zijn wel aanjagers voor nieuwe manieren van werken. Organisaties gaan naast proces gestuurde automatisering (as is) naar een meer gebruikers gestuurde automatisering.

En daar is nog een hele wereld te winnen, ook voor software ontwikkelaars. De drijvende kracht in deze ontwikkeling is SMAC en de wijze waarop juist jonge generaties gewend zijn te organiseren en communiceren.

@Jeroen,

schrijf dan over die gebruikers gestuurde automatisering. Hoe gaat dat ? Wie is de gebruiker ? Waarom is dat een verbetering ? Wat valt er te winnen ?

ik moet bekennen, daar hem ik mijn oma nog niet over horen verhalen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×