Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
fraude, claims

Alleen met realtime-ai-inferentie stoppen we fraude

08 mei 2023 - 10:283 minuten leestijdOpinieFinanciële dienstverlening
Dennis Lauwers
Dennis Lauwers

De cloud is perfect voor het democratiseren van nieuwe oplossingen en technologieën, zoals ai-platformen, analytische oplossingen en quantum-computing. Generatieve ai is bijvoorbeeld voor iedereen beschikbaar via ChatGPT en Dall-E. Juist die toegankelijkheid maakt dat dergelijke nieuwe ai-tools veel media-aandacht krijgen.

Maar hoe zit het met realtime-ai, waarmee je bijvoorbeeld fraude bij banktransactie kunt detecteren? Het detecteren van fraude bij banktransacties is niet zo vanzelfsprekend. Hoewel banken ai gebruiken voor transacties met een laag volume, is dit bij transacties met grote volumes een andere situatie. Veel banken doen realtime-fraudeanalyses op slechts tien tot twintig procent van hun transacties, de rest wordt geanalyseerd nadat de transactie heeft plaatsgevonden. Fraudeurs weten dit als geen ander en nemen daarom alleen geld op onder clip-niveau (contractual liability insurance policy level). Op deze manier worden cybercriminelen niet geanalyseerd en kunnen ze onder de radar opereren. Hierdoor neemt de gemiddelde (tier 2) bank een risico van ongeveer 35 miljoen dollar per jaar.  

Waarom proberen banken niet alle transacties te analyseren? Als er sprake is van enorm veel data hoopt deze zich op, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. Databases worden namelijk zó groot, dat het bijna onmogelijk is om gegevens te verplaatsen. Bovendien moeten er veel data worden uitgewisseld. Hierdoor lopen processen, zoals transacties, vaak vertraging op.

Daarnaast draaien de meeste zware transactionele systemen van een bank, vanwege de veiligheid, op locatie. Wanneer de ai-inferentie in de cloud op deze systemen wordt uitgevoerd, is er sprake van vertraging (latency), omdat de data van de bankapplicatie naar de fraude-scoringsservice getransfereerd moet worden. Daarnaast moet het systeem de data verwerken en de fraudescore teruggeven vanuit de cloud. Wanneer een bank bijvoorbeeld vijf- tot achtduizend transacties per seconde afhandelt, wordt de transfer- en verwerkingstijd, van vijfhonderd milliseconden en meer, een struikelblok om fraudescores uit te voeren op alle transacties voordat ze plaatsvinden.

Deze effecten van zwaartekracht noemen we ook wel transactionele ‘data gravity’. Om dit op te lossen is het belangrijk om data fysiek dicht bij elkaar te houden. Hierdoor is data snel uit te wisseln zonder dat eindgebruikers last ondervinden van vertraagde processen. Om dit te realiseren. doen organisaties er goed aan om te kiezen voor een hybride-cloudbenadering.

Compenseren

Wanneer de fraudescore niet wordt toegepast, wordt de fraude pas gedetecteerd nadat de transactie heeft plaatsgevonden. De fraudeur heeft het geld gekregen en de bank zal de klant compenseren, wanneer de fraude is bewezen. De verzekering zal vervolgens weer de bank vergoeden. Door deze manier van werken worden criminele activiteiten niet voorkomen en tegelijkertijd de kosten van banktransacties verhoogd. Oftewel, de crimineel is de grote winnaar.

Door realtime-scoring toe te passen voor elke transactie, kunnen deze fraudelente transacties drastisch worden verminderd. Maar zelfs bij uitvoering op locatie zou het scoren nog steeds vijftig tot tweehonderd milliseconden duren (gebaseerd op onze interne benchmarks), wat nog steeds te hoog is voor transactievolumes zoals hierboven beschreven. Dit is waar ai-versnellers, zoals de Telum-processor, hun intrede doen. Deze processor kan een inferentiemodel in één tot twee milliseconden uitvoeren tegen zeer hoge transactiesnelheden (lees 100.000 tps).

Conclusie: door intelligent gebruiken te maken van de juiste systemen in combinatie met de hybride cloud worden transacties versneld en kan worden voorkomen dat geldstromen naar kwaadwillende organisaties gaan.

Meer over

CybercrimeDatabasesKunstmatige intelligentieProcessoren

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Cyberverzekeringen schieten tekort terwijl risico’s groeien

    Contract ondertekenen
    ActueelFinanciële dienstverlening

    Capgemini koopt Nederlandse dochter Delta Capita Group

    Rabobank
    ActueelData & AI

    Ai helpt geplaagde Rabobank in strijd tegen witwassen

    Touwtrekken duel strijd gevecht battle
    OpinieFinanciële dienstverlening

    Opensource en eigendom vormen geen culturele strijd

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Topicus lanceert bankingplatform: Akkuro

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Fin-ops: van kostenbeheersing naar strategische waardecreatie

    2 reacties op “Alleen met realtime-ai-inferentie stoppen we fraude”

    1. dino schreef:
      23 mei 2023 om 14:36

      realtime-ai-inferentie?
      een ibm term lijkt het.
      realtime = zo’n korte verwerkingstijd dat die te verwaarlozen is
      ai = kunstmatige intelligentie
      inferentie = Het vermogen om nieuwe kennis af te leiden uit bestaande kennis

      … ik begrijp nog niet.
      soort van AI die niet zo vaak heel lang eeuueh zegt ?

      en data gravity dan.
      hoe groter de dataset hoe harder die trekt aan nog meer data.
      Tja, je wilt je data verwerken dicht bij de data, anders zit je met de technische en economische kosten van het transport.
      en als je nou net wat extra data nodig hebt die nog niet in de buurt is, wil je die er graag bij hebben. Ik kan me wat bij voorstellen.
      zoiets als scope creep, of iets met IT bij de overheid.

      Login om te reageren
    2. Een Oudlid schreef:
      25 mei 2023 om 10:37

      Transactiekosten, provisies en nog wat grappen en grollen die banken uithalen om winsten te vergroten doen me steeds vaker sterken in het idee dat we alternatieven nodig hebben. Want fraude is een groot woord als we kijken naar alle gelegaliseerde vormen van witwassen om de belasting te ontwijken. PSP-CESOP is bedoeld om dit te voorkomen maar de last die eindgebruikers ondervinden in de uitwisseling van data gaat om de privacy. Contant geld wat van hand tot hand gaat mist de controle wat tot gevolg heeft dat je er anoniem mee kunt betalen. En in Duitsland is je Euro meer waard als we kijken naar de kar met boodschappen, een vrij verkeer van goederen geldt ook de kleine beurs.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs