Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘On demand’-gebruik van ‘on demand’

16 september 2004 - 22:00OpinieInnovatie & Transformatie
Jock Kaal
Jock Kaal

Veel it-dienstverleners gebruiken tegenwoordig de term ‘on demand’ bij het aanprijzen van hun visie op de markt en het daarbij behorende productportfolio. Is ‘on demand’ nu echt wel zo vernieuwend?

Sinds jaar en dag bieden it-dienstverleners vanuit hun (internet)datacentra een uitgebreid scala aan it-diensten aan. Hooguit het technologiepeil is er de laatste tien jaar op vooruit gegaan. We kunnen meer met minder (wiens uitspraak is dat ook al weer?)!
Zit de vernieuwing van ‘on demand’ dan in de relatie tussen leveranciers en afnemers van it? Ik geloof het niet.
Afnemers hebben nog steeds behoeften en creëren verwachtingen over de wijze waarop de leverancier deze behoeften moet invullen. Dit is overigens niet uniek voor de it-branche! Het is dan ook van groot belang dat de leverancier een flexibel dienstenaanbod heeft en zijn prestaties ‘managet’ aan de hand van de verwachtingen van de afnemer. Dit wordt n� ‘demand management’ genoemd, maar het begrip ‘service level management’ dekte tot voor kort ook een groot deel van de lading. Voor de leverancier zou het in vergelijking met tien jaar geleden makkelijker moeten zijn, want we kunnen immers méér met minder!
Het bovenstaande in beschouwing genomen, vraag ik me dan ook af: “Wat maakt ‘on demand’ zo’n modekreet, als het vernieuwende niet is terug te vinden in het aanbod of de relatie?
Ik denk dat de vernieuwing zich beperkt tot de marketing: ‘on demand’ in plaats van ‘managed services’ of in plaats van ‘application service providing’, enzovoort.
Het begrip ‘on demand’ heeft een overdrachtelijke lading en impliceert: ‘u vraagt, wij draaien’ en ‘instant’.
Ik geloof niet in het succes hiervan, althans niet als eindproduct of als doel op zich. Het gooit in twee woorden weg waarvoor de laatste twintig jaar is gepleit, namelijk het dichten van de relationele kloof tussen leveranciers en afnemers van it.
It zelf mag dan misschien steeds meer een standaard product worden. (leve Nicholas Carr), het betekent ook dat er op andere plekken kloven ontstaan die er eerst niet of in mindere mate waren en die op hun beurt ook weer gedicht moeten worden. Business en it volgen nou eenmaal de wet van de communicerende vaten. Gelukkig maar!< BR>
 
Jock Kaal, business development manager Transfer Solutions

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Fred Streefland
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    AchtergrondData & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    ActueelData & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Navo moderniseert it-infrastructuur met Oracle en Thales

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs