Voor de autofabrikanten zal telematica meer gericht moeten zijn op kostenreductie dan op het leveren van allerlei sexy branchevreemde diensten, menen Rob Stoop en Ronald Lotgerink.
‘De ict-industrie is aan zet’. De laatste regel van de column: Hoe krijgen we de automobilist aan de telematica?" van Fred van der Molen (Computable, 24 mei).
De eerste zet wil ik graag doen aan de hand van deze reactie. Het artikel heeft alle elementen van een verhaal ‘van hype naar mislukking in tachtig dagen of tweehonderd woorden’. Van der Molen heeft gelijk als hij zegt dat de auto-industrie met de huidige telematica-implementaties niet het verwachte resultaat levert. Dit is te begrijpen door te kijken naar de periode en de omgeving waarin beslissingen zijn genomen. Er golden toen andere wetten in de wereld van mobiliteit en internet. Om vervolgens het kind met het badwater weg te gooien, is wat kort door de bocht. Het concept van real-time communicatie met individuele klanten en voertuigen blijft aantrekkelijk voor alle betrokken partijen.
Van der Molen geeft aan dat de auto-industrie weinig op heeft met it en slechts met moeite tot zichtbare verbeteringen komt. Navigatie en telefoons worden genoemd, maar denk eens aan de software die er voor zorgt dat uw abs-systeem blijft werken, of aan motormanagementsystemen die dezelfde motor laten voldoen aan vernieuwde milieueisen. De belangrijkste innovaties worden gedaan daar waar het echt belangrijk is: veiligheid en milieu. Telematica is leuk, maar is nog steeds niet meer dan een ‘feature’.
Leercurve
De fout die daarnaast gemaakt wordt is dat de wagen voor het paard wordt gespannen. Telematica wordt gezien als een nieuwe markt, terwijl het veel meer een ‘enabling’ technologie is om bestaande processen te verbeteren. Denk aan de mogelijkheid om zonder veel bezoeken aan garages en uitvoerige schriftelijke communicatie op afstand 35000 auto’s op te waarderen die al naar Japan zijn verscheept met een verkeerde software-versie van het motormanagement. Het is voor de industrie makkelijker om kosten te besparen en de bestaande service te vergroten dan totaal nieuwe mobiele services te creëren. De geïnvesteerde gelden zijn derhalve niet verloren, maar hebben een rol gespeeld in de leercurve van de verschillende fabrikanten.
De mobiele samenleving wordt vertaald naar de auto-industrie. Om het belang hiervan aan te tonen wordt vaak gezegd dat je per dag wel vier tot zes uur in een auto zit. Dit betekent echter dat je achttien tot twintig uur niets met je auto te maken hebt. Uren waarin je wel mobiel bereikbaar bent. Dat maakt de waardeketen gericht op de mobiele gebruiker en zijn auto complex, en zo zijn er veel aanbieders van dezelfde services. Wij gaan zo ver dat een statische waardeketen onvoldoende is om deze markt te beschrijven. Er is behoefte aan een flexibeler weergave van de werkelijkheid waarbij de diverse actoren zoals service, ‘content’ en leveranciers van infrastructuur op een onafhankelijke wijze de bestuurders en passagiers kunnen bedienen met de diverse telematicadiensten. De autofabrikant is hierbij niet per definitie de leidende partij.
Los van het sentiment van de dag ligt er nog steeds veel potentieel in de mogelijkheden van moderne telematica in de auto. Maar telematica zal voor de autofabrikanten meer gericht moeten zijn op kostenreductie dan op het leveren van allerlei sexy branchevreemde diensten. De autofabrikanten moeten zich nog eens beraadslagen welke rol zij willen spelen, en of zij bereid zijn de investeringen te doen die nodig zijn om op een effectieve wijze diensten aan te bieden. Aan de it-industrie de taak om in samenwerking met de auto-industrie toepassingen te ontwikkelen die voldoen aan de geldende kwaliteitsnormen. Telematica zal de komende jaren ongetwijfeld doorbreken, alleen blijkt dat een stuk lastiger en complexer dan verwacht. Het is hard werken; 95 procent transpiratie en 5 procent inspiratie. Voor de betrokkenen is het te hopen dat de huidige emoties en de al gedane investeringen een dergelijke nuchtere aanpak niet in de weg staan…
Rob Stoop Ronald Lotgerink, Cap Gemini Ernst & Young, Global center of excellence high tech & automotive