Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het redactionele gedachtegoed van de redactie.

Certificering

Dat ik een universitaire bul en drie HBO-diploma's gehaald heb, zal je weinig interesseren. Ook het feit dat ik enkele vliegbrevetten, auto- en motorrijbewijs, tien duikdiploma's, diverse scheidsrechtersdiploma's, zwemdiploma’s, etc. bezit, zal je nog minder bekoren. Mogelijk denk je nu, waar leidt dit naar toe en wat heb ik aan deze prietpraat?

Ik heb altijd gemakkelijk kunnen leren en examens halen was voor mij niet echt een probleem. Als docent heb ik daarna duizenden examens mogen afnemen en er lopen mogelijk tienduizenden personen op deze aardbol met een diploma of certificaat met mijn handtekening erop. Als je ondertussen ben afgehaakt met het lezen van dit artikel zou ik je geen ongelijk geven, maar ik dank degenen die nog steeds lezen en nog steeds denken 'leidt dit nog ergens naar toe?'.

Waar dit naartoe leidt weet ik nog niet, maar het is een feit dat het uitoefenen van vele vaardigheden pas begint als bovenstaande diploma’s behaald zijn. Sommige mensen noemen het 'ervaring'. Zoals wij allen weten is ervaring in de ict een belangrijk onderdeel bij het toewijzen van opdrachten aan personen, vooral in de detachering.

Een aantal jaren geleden begonnen enkele bedrijven met certificeringstrajecten. Ervaring alleen was niet genoeg, men moet met het afleggen van examens aantonen dat de kennis aanwezig was. Het examen bestond dan voornamelijk uit het maken van meerkeuzenvragen. Als men een bepaald aantal punten gehaald had, was men geslaagd en na het behalen van een aantal examens was men dan gecertificeerd.

Aangezien de meeste bedrijven kuddegedrag vertonen moest een ieder zichzelf respecterend bedrijf een certificeringstraject hebben. In eerste instantie werden bij de overheid en semi-overheid gecertificeerde medewerkers binnengehaald als het 'schaap met vijf poten'. Later deden zelfs de commerciële bedrijven mee. Certificering werd 'big business' en ervaring was minder belangrijk geworden.

Als ervaringsdeskundige heb ik gecertificeerden opgeleid zonder zelf gecertificeerd te zijn. Hierdoor werden cursisten ineens belangrijker dan degene die ze opgeleid hadden, terwijl ik eerlijk moet zegen dat ik het beheer van mijn persoonlijke desktop of laptop niet aan sommige gecertificeerde zou toevertrouwen.

Ik heb wel het idee dat de certificeringshoos een beetje aan het afnemen is en dat ervaring weer langzamerhand belangrijker aan het worden is. Om geen boze reacties van gecertificeerden te ontvangen deel ik wel netjes mee dat alleen ervaring niet genoeg is voor een opdrachtgever om te bepalen of een medewerker genoeg kennis heeft. Ervaring en certificering zijn beide nodig, maar certificering alleen is nooit voldoende.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2986953). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Drs. Hinds heeft vast geen Nederlands gestudeerd, dus die foutjes zijn hem vergeven (maar niet de redactie van Computable!). Overigens: certificering is aardig, ervaring is al beter, maar resultaat is waar het om draait. U hoeft zich wat mij betreft niet in te dekken tegen boze reacties van gecertificeerden als u dat niet werkelijk meent. Wellicht is uw ervaring dat uw diploma's in de praktijk uiteindelijk niet zoveel voorstelden? Het probleem is denk ik niet zozeer de certificering op zich, maar wel het moment waarop en waarvoor er gecertificeerd wordt. Wie goed kan leren kan puur op basis van theorie een certificaat halen. De praktijk moet dan in veel gevallen nog komen. Certificering op basis van bewezen ervaring en resultaat misschien niet altijd haalbaar, maar geeft wel een betere indicatie van iemands potentieel.

Beste hk,

Uw tekst is ook niet helemaal foutloos Nederlands.
Gelet op: hoofdletters, komma's en bijzinnen.
Iedereen kan weleens een foutje maken.....Ook een Drs.

Groeten,

Paarde.... uit Drente.

Hoog tijd dat er ervaring gericht gecertificeerd gaat worden, met real-time praktijkcases, waarbij je pas slaagt als je bewezen hebt dat je je kennis ook daadwerkelijk succesvol kunt toepassen.

@RV
Ik ben het helemaal met je eens. Praktijkgerichte cases zijn idd vele malen beter dan die suffe verhalen van Microsoft zelf. Wel eens opgevallen dat er zelden bedrijven onder de 500 pc's bestaan...geloof mij..die zijn er volop.
Ik werkte ooit eens bij een bedrijf waar een gozer echt alle denkbare MS-certificaten in zijn bezit had...maar een dc promo wistie al niet meer en moest hij de niet gecertificeerde collega raadplegen. Niks mis mee hoor, maar toch. Ervaring moet een must zijn, certificering een pre!

PS Diezelfde collega had ooit eens gesolliciteerd en kreeg te horen dat hij te weinig ervaring had...ondanks al zijn certificaten werd hij dus niet aangenomen...

Interessant artikel. Is de combinatie van certificering en ervaring voldoende om het bewijs te vormen van jouw kwaliteiten?

Niet direct genoemd zijn ambitie, enthousiasme en communicatie. Dat iemand gemakkelijk kan leren bewijst niet dat hij zijn functie aankan, leuk vindt, goed kan samenwerken of beter: zal excelleren.

Het aangaan van een persoonlijk gesprek, en daarbij de combinatie theorie/ervaring/mensenkennis van de gespreksleider, is een betrouwbaar instrument om de match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer te maken.

Computable Expert
Leendert  Hinds

drs. Leendert Hinds
Project Manager, Tata Steel. Expert van Computable voor de topics Management, Infrastructuur en ICT-branche.
Hele profiel

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×