Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Reclame in software

01 februari 1996 - 23:00OpinieCloud & Infrastructuur
hoofdredactie
hoofdredactie

Advertenties hebben tot doel om mensen in bepaalde produkten of diensten te interesseren. Soms kiest een organisatie ervoor een zo breed mogelijk publiek te bereiken, soms wordt gekozen voor een beperkte doelgroep waarvan te verwachten is dat deze interesse zou kunnen tonen.Software, en dan vooral populaire software, kan een ideale balans vormen tussen deze twee mogelijkheden. Een populair pakket gaat in zeer grote aantallen over de toonbank. De kopers zijn zeer divers, maar hebben allen één ding gemeen: computergebruik.

Een nieuwe zienswijze? Op kleine schaal wordt al langer geadverteerd in software. Er zijn bedrijven die een routeplanningspakket laten voorzien van hun eigen logo en gegevens om het vervolgens te verspreiden onder hun klanten.
In groter verband is het voor te stellen dat geldwolf Bill Gates Windows gaat voorzien van advertenties. Tientallen miljoenen PC-gebruikers krijgen dan te maken met de boodschappen van adverteerders die ongetwijfeld veel geld moeten neertellen bij de Microsoft-topman.
De eerste uiting verschijnt deze week: MCI krijgt een eigen versie van MSN en de bijbehorende Internet Explorer, de browser van Microsoft. Hoewel Gates ontkent geld te vragen en zegt louter achter de 20 miljoen klanten van MCI aan te zitten, is het niet ondenkbaar dat er in de toekomst meer specifieke versies van Windows of andere softwarepakketten zullen verschijnen.
De vraag is dan in hoeverre gebruikers lastig gevallen mogen worden met advertenties in produkten waarvoor zij betalen. Is het dan mogelijk om de advertenties uit te schakelen? Of gaat de software-uitgeverij dezelfde argumenten gebruiken als de tijdschriften-uitgeverij: zonder advertenties zou de software niet te betalen zijn? Maar is software heel wat minder vluchtig dan het gemiddelde tijdschrift? Moet software niet eerder vergeleken worden met een boek?
De samenwerking tussen Microsoft en MCI zou in dit kader wel eens de aanleiding kunnen zijn voor een geheel nieuwe discussie over de voors en tegens, compleet met juridische perikelen. De afloop van zo’n discussie is nu nog moeilijk te voorspellen, maar op de lange termijn desalniettemin duidelijk: er verschijnt reclame in software, want er is geld mee te verdienen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    2 reacties op “Reclame in software”

    1. AnToine van Maarle schreef:
      20 januari 2011 om 09:10

      LS,

      Post is al erg oud maar wij zijn op zoek naar een manier om iets van reclame in de vorm van banners in onze software te maken. Wij hebben echter geen idee waar we de advertenties vandaan moeten halen. Voor het plaatsen van banners op een website heb je bv AdSense van google maar die mag je niet gebruiken in desktop software programma’s.

      Wie kan ons helpen aan meer informatie betreffende het plaatsen van ads in desktop software?

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      20 januari 2011 om 12:13

      Wat een knullig artikel weer.

      – Niet Bill Gates maar Steven Balmer is de baas bij MicroSoft

      – Waarom is Bill Gates een geldwolf ?
      Als jij morgen de loterij wint geef je dan ook alles aan de minder bedeelden ?
      Bovendien ben je kenlijk zelf zo dom om zijn imperium nog meer te spekken door Windows te blijven gebruiken.

      – Niemand is verplicht om voor MicroSoft te kiezen

      – Als mensen zich storen aan reclame in software kunnen ze voor zat alternatieven kiezen.

      – Een voordeel van OpenSourceSoftware is dat er niet van die reclame onzin inzit omdat zoiets er toch meteen uitgesloopt wordt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    TPU
    Data & AI

    Kort: Google en Anthropic in tpu-deal van vele miljarden, Clippy is Back! (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Personeelskosten en cloudgebruik drijven ict-kosten gemeenten op

    OpenAI atlas
    Data & AI

    Hello Atlas, bye bye Chrome?

    Cloud & Infrastructuur

    Chipconflict tussen Nederland en China legt VW-fabrieken lam

    Cloud & Infrastructuur

    Checklist overstappen naar Europese cloudomgeving

    cloud zonder geheugen
    Cloud & Infrastructuur

    In de cloud zonder geheugen

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs