AMD is Intel anderhalve week voor met de aankondiging van een energiezuinige notebookprocessor, mét bijbehorende dito chipset. Dat is aftroeven. AMD kondigt zijn eerste generatie aan, terwijl Intel komende week met zijn tweede generatie komt. Dat is volgen. Bovendien houdt AMD de technische details over zijn begin deze week onthulde Turion-chip nog dicht aan de borst. Dat is een ‘paper launch’, een marketingtruc waaraan beide chipproducenten zich al jaren bezondigen.
Toch is het ditmaal meer dan de zoveelste productlancering van de één die de ander met een vooraankondiging wil afzwakken. De laptopmarkt groeit sterk. Enerzijds doordat steeds meer consumenten een mobiele computer gebruiken, mede dankzij dalende prijzen en stijgende prestatieniveaus. Anderzijds zetten bedrijven laptops steeds vaker in als desktopvervanger, mede door de stijgende prestatieniveaus.
Vroeger was de laptop in het bedrijfsleven vooral een instrument voor de topmanager en de mobiele werker, zoals een verkoper, vertegenwoordiger of consultant. Tegenwoordig is het prijsverschil tussen een desktop en een laptop kleiner geworden en ontlopen de respectievelijke rekenkracht en functionaliteit elkaar nauwelijks meer. Dit geldt zeker voor zakelijke toepassingen, kantoorwerk.
De laptop is dus een – alsmaar grotere – factor om rekening mee te houden in het pc-landschap. Intel en AMD zien dan ook in dat ze verder moeten gaan dan alleen het bieden van een centrale processor. Intels Centrino, waarvan komende week de tweede generatie (codenaam Sonoma) verschijnt, is een integratie van chips voorzien van een krachtige marketingcampagne. AMD’s eerste poging, de Turion, zit ook in een chippakket, maar de invulling daarvan laat de producent over aan meerdere partners en de laptopproducenten zelf. Het bedrijf mist namelijk het gewicht van Intel om een eigen chippakket door te drukken, maar kiest ook bewust voor openheid en meer keuze. Dat is volgen én aftroeven.< BR>