Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

SOA-minded infrastructuur en beheer

21 december 2009 - 18:403 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Graag wil ik het in deze bijdrage eens hebben over het verband tussen de i(c)t-infrastructuur, inclusief het beheer daarvan, en een servicegeorienteerde aanpak, ook wel SOA genoemd. Of beter gezegd, de impact van SOA op jouw infrastructuur en het beheer. Weet je wat de impact is? Heeft jouw organisatie impact onderkend en maatregelen in gang gezet? Of moeten we hier niet te zwaar aan tillen en kunnen we gewoon door blijven gaan zoals we het altijd al deden?

Een typisch voorbeeld van een SOA-fenomeen is een 'service' (een 'dienst'). Bijvoorbeeld een dienst voor het opvragen van relatiegegevens. Je kunt je voorstellen dat zo'n dienst wel heel gemakkelijk zou zijn en gebruikers vanuit verschillende businessdomeinen zal hebben. Een financieel domein wil deze gegevens in hun processen kunnen opvragen, maar jij wilt ook jouw klanten de mogelijkheid geven hun persoonlijke gegevens op te vragen via hun persoonlijke webpagina. Met andere woorden, in plaats van een vaste set van gebruikers hebben we opeens te maken met een dynamische, niet altijd te voorspellen, gebruikersorganisatie met verschillende eisen, want jouw klanten wil je 7×24 uur kunnen bedienen, maar jouw interne financiele processen hebben voldoende aan ondersteuning tijdens kantooruren.

Een dienst wil ook graag de garantie van de ict-infrastructuur dat deze het gewenste niveau van beveiliging, beschikbaarheid, schaalbaarheid, locatietransparantie en dergelijke levert, want anders kan de dienst op zijn beurt weer niet de gewenste dienstniveau aan haar eindgebruikers leveren. Het gaat ten koste van de klanttevredenheid als jouw diensten niet bereikbaar zijn voor je klanten, bijvoorbeeld door een storing in een enkelvoudig uitgevoerde firewall. In het ergste geval mis je ook nog omzet.

Kortgezegd, hoe reflecteren kernbegrippen van SOA zich op jouw i(c)t-infrastructuur en -beheer? Dat is een interessante en ontdekkende vraag, want in een SOA-aanpak hebben we te maken met andere kenmerken, eisen en dus ook uitdagingen. Zo propageert de SOA-aanpak ook naar een procesdenken en -doen en kunnen we niet meer zo gemakkelijk in termen van silo's en hokjes denken. Er moet een procesverantwoordelijke zijn per proces. Zijn doelstelling is de continuïteit en het dienstenniveau van het proces waarborgen en deze doelstellingen kunnen gemakkelijk ondermijnd worden door een niet goed functionerende ict-infrastructuur. Daarom moet het bekend zijn waar onder het ijs van het proces zich de zwakste schakel van de ict-infrastructuur bevindt. Want het diensteniveau van jouw SOA-diensten moet top-down en bottom-up gewaarborgd worden. Is jouw ict-infrastructuur en -beheer al SOA-aware en SOA-minded?

Meer over

ArchitectuurDienstenSOA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs