Vroeger werden storingen van ict-systemen die een bedrijf gedurende één of meer dagen plat legden beschouwd als vervelend. Vandaag de dag resulteert downtime van een dergelijke omvang echter al snel in het verlies van honderdduizenden euro’s, forse schade aan de bedrijfsreputatie en een verslechtering van de relaties met klanten en partners.
Met computers kun je van één ding zeker zijn: vroeg of laat treedt er een storing op. Bedrijfssystemen staan bloot aan tal van gevaren, zoals natuurrampen. De kans op downtime als gevolg van een menselijke fout, een storing van een vaste schijf of een virusaanval is echter aanzienlijk groter. Veel bedrijven onderschatten het risico van gegevensverlies en downtime.
Volgens een onderzoeksrapport van IDC (Protection and Recovery of PC Data: The Intersection of Desktop Virtualization, Security, and Storage) beschikt slechts iets meer dan de helft (53 procent) van alle bedrijven over een oplossing voor het maken van back-ups van gegevens op de werkstations van hun werknemers. Verder blijkt dat bijna een derde (32,5 procent) van alle bedrijven het maken van back-ups overlaat aan hun werknemers. Maar zelfs als medewerkers hun bestanden opslaan op een server (waarvan een back-up wordt gemaakt), zullen er nog altijd veel gegevens op hun werkstations achterblijven. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van alle bedrijfsgegevens, zoals financiële verslagen, informatie over de concurrentie en klantenbestanden, wordt opgeslagen op de werkstations van werknemers in plaats van op een server. Het is dus zaak voor bedrijven om ervoor te zorgen dat zowel hun servers als werkstations beschermd zijn.
Helaas zijn er geen oplossingen op de markt verkrijgbaar waarmee calamiteiten kunnen worden voorkomen. Ict-managers moeten daarom passende maatregelen treffen om de gevolgen van bedrijfsonderbreking door toekomstige systeemstoringen te voorkomen. Zij kunnen zichzelf een aantal vragen stellen om vast te stellen of er in het geval van calamiteiten relevante back-up- en disaster recovery-mogelijkheden binnen hun organisatie aanwezig zijn. Deze vragen luiden: Waar worden de back-ups bewaard? Wie dient er op de hoogte te zijn van het beleid inzake de informatiebeveiliging? Welke gegevens komen in aanmerking voor een back-up? Hoe vaak worden er back-ups gemaakt?
Als er niet voortdurend back-ups van de bedrijfsgegevens worden gemaakt, kan de kleinste storing er al toe leiden dat al het werk van iedereen binnen de organisatie verloren gaat. Het kan gaan om de gegevens van gisteren, van eergisteren, van vorige week, noem maar op. Hoe zou je je voelen als jouw bedrijf een dag lang geen toegang tot zijn gegevens had?