Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Dataherstel op afstand

Voor data recovery van opslagoplossingen is niet altijd een 'cleanroom' nodig. Zo is bij dataverlies door firmwareproblemen een cleanroom niet nodig. Om de firmware van een defecte harde schijf te kunnen aanpassen of vernieuwen is toegang nodig die veelal niet via de ATA-aansluiting (advanced technology attachment) verkregen kan worden. Dan kan bijvoorbeeld een speciale RS232-terminalaansluiting vervaardigd zijn op een PCB (printed circuit board) van een HDD.

Om die firmware aan te spreken is speciale software en apparatuur nodig die weer niet zomaar beschikbaar is. Door gespecialiseerde hardware te 'mobiliseren', waardoor een data recovery engineer met de benodigde hard- en software een locatie kan bezoeken, kan on-site gekomen worden. Groot voordeel is dat bedrijven die hun datadragers niet willen of kunnen verplaatsen toch hun gegevens kunnen laten herstellen, zoals bijvoorbeeld een logische recovery in een cloudomgeving. Ook in het geval dat de downtime of de hersteltijd zo kort mogelijk moet worden gehouden, is dit een uitkomst.

Een ander voorbeeld van on-site data recovery doet zich weleens voor bij raid-recovery. Een degraded raid kan veroorzaakt worden doordat bij het wisselen van een hot-spare de raid niet (meer) goed werkt. Ook kan stroomstoring een 'verloren' raid-configuratie veroorzaken. Dan zijn de harde schijven op zich fysiek nog in goede conditie, maar zijn de raid-parameters niet meer bekend. In zulke gevallen sturen we een on-site data recovery engineer. Ook bij datacentra waar servers staan die in cloudomgevingen draaien, werkt een on-site oplossing prima

Data of raid recovery on-site verhoogt de kans op een succesvolle data recovery vaak wel, in sommige gevallen wordt toch gebruik gemaakt van een cleanroom, bijvoorbeeld als de harde schijf open gemaakt moet worden bij een headcrash of een ander fysiek probleem. Het is in ieder geval een goede oplossing voor problemen die vanuit het bedrijf alleen on-site kunnen worden opgelost.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-08-03T09:57:00.000Z Manfred Heitlager
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.