Elk mkb-bedrijf heeft wat op internet te zoeken en wij waren een van de eersten die met ‘e-trade’ ervaring hebben opgedaan. Maar welke mkb-er je ook spreekt, de animo van de burger is nihil, moet informaticus A.J. Prins vaststellen
Alleen al over de voortgang van ons project is een boek te schrijven. Sinds kort functioneert het systeem, maar het is vrij beperkt in zijn mogelijkheden. Vaak maakt men de fout bij dergelijke nieuwe projecten geen ras-mkb-ers in te zetten, zodat er ook van die kant wordt meegedacht. Er zijn nog steeds twee werelden; die van ‘dé IT-ers’ en die van ‘dé mkb-ers’. Omdat weinigen beide talen spreken, is er dus sprake van een probleem: de mkb-er wil alles in eigen huis doen. Oftewel, als wij geen goede tools krijgen, dan doen we het niet. Maar met de komst van Win95/98 en NT zijn veel kleinere bedrijven nu toch langzaam aan het automatiseren.
Als lid van diverse Nederlandse inkoopgroepen volg ik internet op de voet. Veel mkb-bedrijven opereren inmiddels op internet. Sommige al geruime tijd, soms zelfs al jaren. Dat internet in deze groep nog niet doorzet, heeft veel te maken met het gedrag van de consument. De bezoekfrequentie ligt zeer laag, zelfs bij hobby-sites. Wij hebben al jaren een link met een site van de beroemde meccano-dozen. Op deze site staan veel belangrijke zaken voor deze hobbyisten. Wij leveren unieke items op dit gebied en zijn alleenaanbieder in Nederland – en dat doen we al vier jaar. De respons was vorig jaar zestien mailtjes. Wel belt men op dat de site is bezocht en vervolgens vraagt men telefonisch om informatie. Een enkeling gebruikt het e-mailadres.
Consument wacht af
In onze corebusiness blijkt het ook niet goed te werken. Bestelsystemen worden nauwelijks bezocht. Bedrijven kijken in onze branche (de kantoorvakhandel) nauwelijks op de site. De hoogste response was vorig jaar 3 procent van de omzet, terwijl onze groep goed is voor honderden miljoenen omzet in deze branche. Men wacht af, maar wij gaan verder met de voorbereidingen. Voor deze branche bestaat een overkoepelende site. Daar gaan wij met onze site onder hangen, hoewel de site ook rechtstreeks is te benaderen. Bestelsystemen zijn er, maar het wachten is op de consument. Welke mkb-er je ook spreekt, de animo van de burger is nihil.
Kijk naar het Centraal Boekhuis, dat heeft een site met alle boekverkopers, die ook rechtstreeks te benaderen zijn. Ook daar is het geen vetpot. De Nederlander is nu eenmaal anders. Als hij iets koopt, wil hij het over het algemeen eerst in z’n handen houden. Hij is nog gewend naar de winkel te lopen, het in de hand te nemen, te keuren en dan pas te kopen. De goederen, die wel lopen op internet zijn producten uit de digitale wereld. Dat gaat perfect. De snelheid waarmee de burger bewust wordt van de mogelijkheden van dit medium zal bepalend zijn voor de voortgang.
ing. A.J.Prins
informaticus
Delft
http://www.e-trade.nl/prins
Reactie op “Mailbox” Sprout;
Neem gewoon Gmail, alle oude mail uploaden en vanuit gmail gaan werken; klaar!
Evt. kun je extra ruimte bijkopen, voor weinig…