Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Redactioneel commentaar

Beurs en rendement

Dit artikel delen:

Niemand zijn de halflege hallen en lege stands in de RAI ontgaan. Nog tijdens de opbouw van The Internetworking Event (Tine) moesten de standhouders die aan de rand stonden steeds meer inschikken. Op het eerste gezicht lijkt dit weinig goeds te voorspellen, maar zo eenduidig is het niet.

Tine was vooral een graadmeter voor de complexe situatie op de Nederlandse ict-markt. Bij leveranciers speelt mee dat de functie van beurzen verandert. Het is niet meer voor alle bedrijven vanzelfsprekend om een dure stand met kostbare bemanning in te zetten als marketinginstrument. Microsoft stond bijvoorbeeld niet op de beurs, maar niet omdat het met deze onderneming slecht zou gaan. Ze kiest bewust voor alternatieve methoden om contact te leggen met (potentiële) klanten. Cisco, eens hoofdsponsor van Tine, heeft die beslissing al genomen toen er nog geen vuiltje aan de lucht leek.
 
Teleurstelling in Tine gold vooral het relatief kleine aantal aanbieders, én de vaak weinig opwindende presentaties. Gebrek aan circuselementen is echter niet per definitie een teken van diepe crisis. De bedrijven die wél hadden geïnvesteerd in een plaats op de RAI waren vooral tevreden over het niveau van de bezoekers. Het waren er minder dan vorig jaar, maar degenen die naar Amsterdam waren gekomen, waren geïnteresseerd in de getoonde oplossingen. Veel standhouders maakten melding van serieuze 'leads'. Het ontbreken van de voorheen simultaan gehouden carrièrebeurs bleek een zegen, want de extra bezoekers die deze beurs Tine opleverde waren niet de beoogde kopers van netwerkoplossingen.
 
Nog steeds heerst een gevoel van malaise. Veel kopers laten het afweten. Op Tine bleek dat veel bedrijven de kat uit de boom kijken, en die ontwikkeling houdt zichzelf in stand. Uit het tijdens de beurs gehouden congres Lessons from the Valley bleek dat er veel geld is, dat brandt in de zakken van investeerders. Ze geven het alleen niet meer zo gemakkelijk uit als vroeger. Meer dan ooit is het belangrijk dat een ict-investering aantoonbaar rendement oplevert. En terecht.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2002-04-12T00:00:00.000Z Marco van der Hoeven
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.