Met ‘opt-in’ alleen kan iedereen, ook de spammer zelf, elk willekeurig adres aanmelden. Rejo Zenger pleit daarom voor ‘confirmed opt-in’.
Frank Snijdewint legde in zijn artikel ‘Spam: dumpen of doorsturen?’ (Computable, 24 januari) het verschil uit tussen ‘opt-out’ en ‘opt-in’. Die uitleg is mijn inziens niet compleet.
Frank schrijft dat in het geval van ‘opt-in’ tenminste één keer de toestemming voor ontvangst is gegeven. Dat is correct, tenzij hij bedoelt dat ‘een willekeurig iemand’ die toestemming heeft gegeven.
Op http://www.xs4all.nl/~sister/abuse/opt-out.html heb ik dat verschil
uitgelegd: "Tegenover het ‘opt-out’-principe staat het ‘opt-in’-principe. De ontvanger
neemt dan zelf het initiatief en geeft aan dat hij de (reclame per) e-mail wil ontvangen. […]. Maar ‘opt-in’ zelf is niet genoeg. Op die manier kan iedereen, ook de
spammer zelf, elk willekeurig adres aanmelden. Soms wordt er dan nog een bevestiging naar het e-mailadres gestuurd waarop de ontvanger dan wel moet reageren. Als de ontvanger dat niet doet, zal hij alleen maar meer ongewenste e-mails van de mailinglist ontvangen.
De enige goede oplossing is daarom ‘confirmed opt-in’. In de bevestiging wordt de eigenaar van het e-mailadres gevraagd of deze zich daadwerkelijk wil aanmelden voor de mailinglist (voor een nieuwsbrief of iets dergelijks). Indien de eigenaar van dat e-mailadres dat niet bevestigt, mag ervan uitgegaan worden dat iemand anders dat adres heeft opgegeven (of dat de eigenaar zich heeft bedacht). Indien de houder van dat e-mailadres de vraag bevestigt, geeft hij expliciet aan dat hij toestemt met de ontvangst van e-mails via die mailinglist.
Het is dus de bedoeling dat bij een inschrijving de gebruiker expliciet toestemming geeft voor het ontvangen van e-mail van een mailinglist. Geeft hij die toestemming niet en ontvangt hij wel e-mail van die mailinglist, dan zijn die e-mails op te vatten als ‘spam’.
P.S. Kijk ook op http://www.spamvrij.nl, een nieuw initiatief tegen spam van Nederlandse bedrijven.
Rejo Zenger