Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Opt-in’ is niet genoeg

27 maart 2003 - 23:00OpinieCloud & Infrastructuur
Rejo Zenger
Rejo Zenger

Met ‘opt-in’ alleen kan iedereen, ook de spammer zelf, elk willekeurig adres aanmelden. Rejo Zenger pleit daarom voor ‘confirmed opt-in’.

Frank Snijdewint legde in zijn artikel ‘Spam: dumpen of doorsturen?’ (Computable, 24 januari) het verschil uit tussen ‘opt-out’ en ‘opt-in’. Die uitleg is mijn inziens niet compleet.
Frank schrijft dat in het geval van ‘opt-in’ tenminste één keer de toestemming voor ontvangst is gegeven. Dat is correct, tenzij hij bedoelt dat ‘een willekeurig iemand’ die toestemming heeft gegeven.
Op http://www.xs4all.nl/~sister/abuse/opt-out.html heb ik dat verschil
uitgelegd: "Tegenover het ‘opt-out’-principe staat het ‘opt-in’-principe. De ontvanger
neemt dan zelf het initiatief en geeft aan dat hij de (reclame per) e-mail wil ontvangen. […]. Maar ‘opt-in’ zelf is niet genoeg. Op die manier kan iedereen, ook de
spammer zelf, elk willekeurig adres aanmelden. Soms wordt er dan nog een bevestiging naar het e-mailadres gestuurd waarop de ontvanger dan wel moet reageren. Als de ontvanger dat niet doet, zal hij alleen maar meer ongewenste e-mails van de mailinglist ontvangen.
De enige goede oplossing is daarom ‘confirmed opt-in’. In de bevestiging wordt de eigenaar van het e-mailadres gevraagd of deze zich daadwerkelijk wil aanmelden voor de mailinglist (voor een nieuwsbrief of iets dergelijks). Indien de eigenaar van dat e-mailadres dat niet bevestigt, mag ervan uitgegaan worden dat iemand anders dat adres heeft opgegeven (of dat de eigenaar zich heeft bedacht). Indien de houder van dat e-mailadres de vraag bevestigt, geeft hij expliciet aan dat hij toestemt met de ontvangst van e-mails via die mailinglist.
Het is dus de bedoeling dat bij een inschrijving de gebruiker expliciet toestemming geeft voor het ontvangen van e-mail van een mailinglist. Geeft hij die toestemming niet en ontvangt hij wel e-mail van die mailinglist, dan zijn die e-mails op te vatten als ‘spam’.
P.S. Kijk ook op http://www.spamvrij.nl, een nieuw initiatief tegen spam van Nederlandse bedrijven.

 
Rejo Zenger

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Datacenters moeten de luiken opengooien

    Laptop in brand
    Werkplek & Beheer

    Van incident naar impact: waarom ‘dex-it’ strategisch maakt

    Carrière

    Kort: ASM bouwt nieuw hoofdkantoor in Almere, Colaers terug op het oude Cegeka-nest (en meer)

    Cloud & Infrastructuur

    Geheime Chinese kopie van ASML’s nieuwste chipmachine ontdekt in Shenzhen

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Carrière

    Rechter: Chinese hr-man Nexperia terecht buitenspel gezet

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs