Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Social media, wat doe je ermee als bedrijf?

 

Expert

drs. Tom Ederveen
Directeur-eigenaar, Robots.nu. Expert van voor het topic .

Social media zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij. De groei die YouTube, Facebook, LinkedIn en Twitter doormaken zijn groot en Google heeft al een bètaversie van Social Search toegevoegd aan zijn zoekresultaten. Dit maakt dat ieder bedrijf stil moet staan bij de effecten en moet afwegen in hoeverre inzet van dergelijke middelen kan bijdragen aan de doelstellingen op het gebied van branding en marketingcommunicatie.

Als bedrijf heb je mijns inziens twee keuzes. Je zet social media offensief in of defensief. Defensief wil zeggen dat je niet echt verwacht dat social media een bijdrage kunnen leveren aan de bedrijfsdoelstellingen. Desalniettemin zal je toch een aantal acties moeten ondernemen om er in ieder geval voor te zorgen dat je merk en je gewenste positionering zijn afgedekt. Dit betekent dat je in ieder geval accounts moet aanmaken op relevante kanalen met je eigen merk of een specifiek propositie. Relevante kanalen zijn YouTube, Hyves, Facebook, Slideshare, Flickr, Twitter, LinkedIn, etc.

Of je deze kanalen enigszins vult met content is afhankelijk van de toepassing en wat voor soort bedrijf je bent. In alle gevallen moet je ervoor zorgen dat concurrenten niet kunnen parasiteren op jouw merk of specialiteit. Daarnaast is het noodzakelijk om alerts aan te maken waarmee je geïnformeerd blijft over wat er wordt geschreven over jouw merk en jouw vakgebied. Inzet van ict is hierbij vaak niet noodzakelijk.

Offensief, een keuze voor de lange termijn

Er ontstaan meer en meer argumenten om social media offensief in te zetten. Los van het volume van de diverse kanalen worden er steeds meer beperkingen opgelegd aan traditionele manieren om in contact te komen met potentiële klanten. Denk hierbij aan het bel-me-niet-register en de beperkingen in het verzenden van ongevraagde e-mailings die in oktober 2009 van kracht zijn geworden.

Daarnaast zijn er ook nog sociale veranderingen waarbij mensen meer vertrouwen op elkaars advies/mening dan de informatie van een aanbieder en meer en meer tijd doorbrengen achter de pc. Meer en meer zie je op websites icoontjes verschijnen die verwijzen naar diverse sociale kanalen zoals Del.icio.us en Stumbleupon.

Of je nu denkt aan een eigen community of actief participeert in een blog of externe community, in allebei de gevallen vraagt het om overtuiging, een doel waarbij je betrokken bent, inzet en een lange adem. Zolang er geen sprake is van een eigen community is actieve verwijzing naar de community of blog op de eigen website van belang.

Eigen community, ict belangrijk

Wanneer een bedrijf weloverwogen besluit een eigen community te starten, dan wordt de inzet van mensen en middelen relevant. Enerzijds moeten er contentmanagers komen die nieuwe content aandragen, reacties modereren en zorgen dat alles in goede banen wordt geleid. Anderzijds zal ict voor vraagstukken worden gesteld als hoe om te gaan met registratie van profielen, hoe om te gaan met aanmelden/afmelden en het faciliteren van wachtwoorden? Gaan we video's zelf hosten of via YouTube? Welke capaciteit is noodzakelijk om een goede site perfomance te realiseren?

Google heeft al aangegeven dat site performance een criterium gaat worden dat van belang wordt voor de ranking. Dat betekent dat het hosten van video's vraagt om verkleining van bestanden met behoud van kwaliteit.

Ict zal tevens vanuit de gebruikers van de community als ook van eigen medewerkers gevraagd worden om gebruikersvriendelijke toepassingen te bouwen. Voor gebruikers van de community betekent dit eenvoudig content, beeld en film kunnen toevoegen (uploaden). Voor eigen medewerkers geldt minimaal hetzelfde, maar zij hebben ook nog behoefte aan instrumenten om het modereren goed te kunnen doen en resultaten te meten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/3232096). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Niets.. Allemaal verspilling van kostbare tijd en dure corporate energie langs diverse niet uniforme message distributie kanalen.

Je (marketing) boodschap naar die ander toe word - door deze social media versplintering - totaal niet duidelijker op.

Alleen INDECT, NSA, CIA en Echolon varen er wel bij, doordat je steeds meer van jezelf blootgeeft via "Social media". De vraag is of je bedrijf er zelf baad bij heeft?
1. CIA - Facebook - Datamining
http://www.youtube.com/watch?v=KpLNlSKugHw

2. INDECT - de EU big brother system
http://www.youtube.com/watch?v=2EtsJrA_BOU


Prima artikel.

Uiteindelijk gaat het om aanwezig zijn en gehoord worden. Aanwezig kan zijn op verschillende Sociale Media waar je een account op hebt als bedrijf of aanwezig zijn in de zin van waar de klant zich bevindt op het Web (wat in principe overal kan zijn, sterk afhankelijk van product/dienst wat je verkoopt). Web 2.0 vervaagt ook de grenzen dus offensief en defensief opstellen is misschien ook lastig te bepalen (misschien wil je dat eigenlijk ook helemaal niet als verkopende organisatie).

Het is een combinatie van 1) publiceren, 2) luisteren, en 3) reageren. Meeste organisaties zitten vast bij 1.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×