Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Van quality assurance naar quality assistance

25 april 2019 - 11:473 minuten leestijdMagazineCarrière
Berry Kersten
Berry Kersten

Al jaren is er binnen de professionele softwaretest-community discussie over de toekomst van het vakgebied en de rol van de tester hierin. Gezien de evolutie van het ict-landschap en het toenemende belang van een snelle time-to-market is dit niet verwonderlijk. De kwaliteitscontroles blijven, maar die moeten frequenter, efficiënter en effectiever worden uitgevoerd. Dit heeft impact op de competenties van de testprofessional, zoals de kennis en kunde over tooling, maar ook de bekwaamheid en attitude om slagvaardig te zijn binnen een agile- of DevOps-omgeving.

Bij een TestNet-conferentie in 2015 hield prof. dr. ir. Rini van Solingen een betoog over genoemde materie en gaf aan dat kwaliteit iedereens pakkie-an is en niet alleen een ‘feestje’ moet zijn voor de testers. Dit (h)erken ik: kwaliteitsborging zou bij iedere medewerker en in elke stap van het voortbrengingsproces top-of-mind moeten zijn. In het verlengde hiervan is de toegevoegde waarde van een tester juist ook faciliterend in plaats van (alleen maar) controlerend. Een concreet praktijkvoorbeeld hiervan is de Atlassian-case.

Atlassian is vooral bekend als de maker van Jira en Confluence. Ze hebben daar een manier gevonden om kwalitatief hoogwaardige software op te leveren met ‘slechts’ zes testers in een team van 65 ontwikkelaars. Ze hebben een strategie ontwikkeld op basis van de ideeën van prof. dr. Cem Kaner, een van ‘s werelds meest toonaangevende testgoeroes. Atlassian noemt dit het quality assistance-model, gefundeerd op de gedachte dat iedereen binnen ontwikkelteams verantwoordelijk is voor kwaliteit, waarbij de ontwikkelaars alle benodigde tests zelf uitvoeren en de zes qa-engineers hierin ondersteunend zijn. Plat gezegd, ze zorgen ervoor dat de ontwikkelaars goede testers worden, monitoren de output, dragen verbeteringen aan en hebben focus op het voorzien en voorkomen van problemen. Ook andere grote organisaties zoals Spotify en King (bekend van onder andere Candy Crush) hebben het quality assistance-model geadopteerd en ik vermoed dat er nog veel meer zullen volgen.

Antwoord

Is zo’n model dan hét antwoord op de discussie over het testvakgebied? Zeker niet, maar het is een interessante ontwikkeling waarbij er niet alleen aandacht is voor de kwaliteit van het product, maar ook voor het achterliggende proces om tot die kwaliteit te komen. Al met al zal de qa-engineer van de toekomst zijn handen vol hebben aan het helpen van anderen om te werken aan juiste (test)toolset, mindset en skillset.

Auteur Berry Kersten is agile/Atlassian-consultant bij Avisi.

(Dit artikel is eerder verschenen in Computable-magazine 01/2019.)

Meer over

AgileDevOpsTesting

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs