Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Beheer van relaties

10 december 1998 - 23:004 minuten leestijdOpinieGovernance & Privacy
RenéRene Roelands
RenéRene Roelands

Nu we binnen de IT-wereld al een geruime tijd met ‘beheer’ als onderwerp bezig zijn, via instanties als ITsMF en dergelijke en de resultaten hiervan reeds zichtbaar worden, wordt het mijns inziens tijd ons op een meer gedetailleerd niveau bezig te gaan houden met de aansluiting tussen de overige IT-processen, meent René Roelands.

Traditioneel gezien, onderscheiden we een aantal hoofdprocessen:

  • ‘planning’ van de IT-services, al dan niet via een vorm van informatieplanning;
  • ‘ontwikkeling’, via een project-organisatie;
  • ‘beheer’, inclusief de werkzaamheden die men kent als ‘operations’.
Eind jaren ’80 en aanvang jaren ’90 is er erg veel aandacht gegeven aan de planning, met name informatieplanning, wat geboren is uit noodzaak om een betere aansluiting te verkrijgen met de gebruikerswereld. Hieruit zijn verschillende methoden geboren die een informatieplanningsproces ondersteunen.
In de ontwikkeling hebben we eenzelfde verschijnsel gezien; veel aandacht voor methoden, technieken en tools, om het ontwikkelproces in elk geval te versnellen en vooral ook efficiënter te maken. Dit vanwege de enorme projecten die vaak nodig waren/zijn om een nieuwe service te bouwen. Alles was erop gericht om projecten te verkorten en het resultaat te verbeteren, onder andere via mechanismen zoals prototyping.
Nu, de afgelopen jaren zien we eenzelfde verschijnsel rondom beheer. Echter, een groot verschil is wel dat de nadruk vooral ligt op slechts één methode, Itil (information technology infrastructure library). Eventuele andere benaderingen, lijken het onderspit te delven of niche-spelers te zijn. Ook de ontwikkeling van de ondersteunende tools is nog lang niet zover. De op het moment verkrijgbare tools zijn nog lang niet volwassen. Hoewel de resultaten van de verhoogde aandacht voor ‘beheer’ er desondanks al wel mogen zijn.

Integratie

De volgende, logische, stap is het integreren van de genoemde IT-processen in één ‘IT-proces model’. De wijze waarop dit dient te gebeuren is een belangrijk beslissingsmoment en kan natuurlijk per organisatie anders zijn. Mijns inziens is een mogelijke goede benadering de volgende.
Definieer processen die de volledige ‘end-to-end’ service omvatten. De service die aan de klant geboden wordt, is het voornaamste startpunt. Een gemis in de huidige, standaard, Itil-set is een goede plek voor wat we als ‘operations’ kennen; zoals ‘batch print’-werk en dergelijke. Dit betreft vooral de frequente (‘on going’) activiteiten. En het moet een integraal onderdeel vormen van wat we kennen als ‘service management’. Dit levert het in het kader geschetste procesmodel op.
 
René Roelands
Philip Morris Holland BV

 
Procesmodel
De relatie tussen beheer en overige IT-processen in een procesmodel ondergebracht. De processen omvatten, globaal, de volgende elkaar opvolgende activiteiten, waarbij ook weer terugkoppeling plaatsvindt.
 
1. Customer & Service Level Management omvat ten eerste het contact met de klant en zijn business-processen, en ten tweede het opzetten en beheren van ‘service level agreements’.
 
2. Service Planning & Service Design houdt in dat op basis van klantbehoefte of gedreven door technologie, nieuwe services worden vastgesteld of wijzigingsverzoeken voor bestaande services worden opgenomen en beschreven. Het houdt tevens in dat in dit proces ook processen vanuit Itil ingevuld kunnen worden, zoals ‘contingency en availability management’.
 
3. Change Management wil zeggen: wijzigingen op bestaande services; bouwen van volledig nieuwe services; en de link naar ‘configuration management’.
 
4. Service Deployment & Management. Hierin worden de services beheerd volgens de afgesproken en gangbare regels. Tevens vindt er een terugkoppeling plaats naar ‘customer & service level management’. Dit proces omvat ook ‘helpdesk’, ‘operations’, enzovoorts, vooral de service-ondersteunende processen vanuit Itil.
 
Deze benadering levert de volgende voordelen op:

  • de totale ‘end-to-end’ service vormt een aaneengesloten geheel;
  • er is een directe link tussen klantbehoefte en ontwikkeling;
  • geen ‘verzuiling’ in de IT-afdeling. Uiteraard zullen grote ontwikkelingen in projectvorm gedaan worden, echter gestuurd vanuit ‘beheer’-oogpunt.
  • een overzichtelijk geheel, met duidelijk definieerbare koppelingen.
Het is hier niet de bedoeling een heel uitgebreid, gedetailleerd model weg te zetten, maar een kader om nader in te vullen door middel van verdere discussies.
Het voornaamste is op dit moment dat er vanuit de informatietechnologie een stroom op gang komt die integratie voorstaat van IT-processen.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Teamvalue

    Partnerartikel
    Cloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een...

    Azure biedt organisaties schaalbaarheid, flexibiliteit en toegang tot een breed scala aan diensten. Toch zien veel organisaties hun kosten ongemerkt...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Licentiestructuur van Microsoft 365 en Office 365 op de schop

    Overheid

    JenV onderzoekt modernisering wetgeving gegevensbescherming

    GPUGate cyberaanval
    Governance & Privacy

    Chatcontrol EU voorlopig ‘on hold’

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Hoe soeverein moet de NDS zijn?

    Data & AI

    Surf: gebruik Copilot kan, maar wees voorzichtig

    Overheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs