Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het Nieuwe Werken op zich werkt niet!

01 december 2011 - 10:275 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Reza Sarshar
Reza Sarshar

De desktopomgeving heeft de afgelopen tijd veel veranderingen meegemaakt. Deze omgeving is van fysieke pc naar centrale terminal servers verplaatst (server based computing). Hierna is deze virtueel gemaakt (VDI) en in de volgende stap zal deze op de mobile devices (iPad- SmartPhones etc) als bedrijfapplicaties beschikbaar gesteld worden. Er zijn verschillende redenen waarom de desktopomgeving bij uw bedrijf veranderd moet worden. Een van deze redenen is het verhogen van arbeidsproductiviteit. Maar is de desktopomgeving voldoende om uw doel te bereiken?

De afgelopen tijd zijn vele onderzoeken verricht naar het verbeteren en verhogen van de arbeidsproductiviteit en efficiëntie. Dit komt doordat onze lifestijl beïnvloed en veranderd is door de laatste ontwikkelingen in onze omgeving. Als we de resultaten van deze onderzoeken naast elkaar leggen dan zien we een onderwerp dat de basis vormt voor alle resultaten: Het stimuleren van de medewerkers! Het stimuleren is een containerbegrip met veel definities. Daarbinnen staat een thema centraal: het veranderen van de huidige werkwijze in een flexibele vorm en het geven van vrijheid aan de medewerkers. Dit wordt  beschreven in het artikel 'Verbindend Werken – Het nieuwe werken is een kwestie van moed'.

We zien dat veel businessmodellen met de komst van internet veranderd zijn om op de vraag van consument te kunnen anticiperen. De traditionele werkwijze zal niet meer efficiënt en rendabel zijn wanneer de maatschappij om meer flexibiliteit en betrokkenheid vraagt.

Er zijn een aantal bedrijven zoals Microsoft of Google die al lang geleden deze veranderingen zien aankomen en hun werkwijze hierop afgestemd hebben. Door het invoeren van Het Nieuwe Werken hebben ze geanticipeerd op deze verandering en behoeftes.

Het Nieuwe Werken

Het Nieuwe Werken is een verandering die alle lagen van uw bedrijfsvoering zal raken. De innovatie van ict kan hierbij de enabler zijn voor de realisatie van deze verandering. Dit betekent echter niet dat u alleen met het invoeren van de ict-innovatie de verwachtte resultaten kan bereiken. Er zijn vele verschillende aspecten waar u met deze verandering rekening moet houden.

Het belang en de mate van het verhogen van de arbeidsproductiviteit heeft te maken met de aard van uw bedrijf (bent u een trendzetter of trendvolger), uw concurrenten en uw strategie, de markt waar u in opereert en nog meer andere zaken die u in uw Business Case kunt opnemen.
HNW kan ingezet worden om invulling te geven aan deze Business Case, maar dan niet alleen door het veranderen van de desktopomgeving. Er zal ook serieus gekeken moeten worden naar de wijze van informatievoorziening en gerelateerde ict en werk processen.

Wanneer u met deze gedachten gaat shoppen dan bestaat het gevaar dat u gebombardeerd wordt door verschillende leveranciers, hun diensten en de mogelijkheden. Dit kan soms leiden tot het veranderen van uw Business Case (als u dat al gemaakt hebt) in die van de leverancier. Daarom is het belangrijk dat u genoeg tijd uittrekt voor het vooronderzoek naar de mogelijkheden en het vergelijken daarvan met uw behoeftes en de zaken die u in de business case benoemd hebt.

HNW en ICT afdeling

Wanneer u de kracht en de mogelijkheden van ict-innovatie wilt gebruiken om uw doel te bereiken dient u eerst na te gaan tot hoeverre deze verandering door uw ict-afdeling omarmd wordt. Wat in het begin zeer simpel leek te zijn kan enorme effecten hebben op uw ict. Afhankelijk van welke oplossing u kiest, hoe de huidige ict-zaken ingericht zijn, wat de beschikbare kennis en ervaring binnen de afdeling is en nog meer andere onderwerpen kunt u in kaart brengen hoe deze verandering zich verhoudt tot de huidige ict-omgeving en de ict-afdeling. Hierna dient duidelijk te zijn welke maatregelen genomen moeten worden om de ict-omgeving (techniek en personeel) geschikt te maken voor deze innovatie.

Leiderschap 2.0

Gefeliciteerd, u hebt de nieuwe desktopomgeving geïmplementeerd! Maar hebt u hiermee de volledige potentie uit het HNW gerealiseerd? Is deze vernieuwing voldoende om de verwachtte resultaten binnen de gestelde roi (return on investment) te kunnen bereiken?

HNW wordt ondersteund door de innovatie binnen de ict van uw bedrijf maar vraagt ook aanpassingen op het gebied van bijvoorbeeld management en hrm! Door het veranderen van de werkwijze zal zeker de wijze waarop de medewerkers gemanaged worden ook moeten veranderen. Het leiderschap dat deze verandering vereist zal de roi van deze verandering sterk beïnvloeden. Daarom kunt u zich niet beperken tot het realiseren van deze ict-verandering maar zult ook moeten nadenken over de invoering van het nieuwe leiderschap. De managers in dit nieuwe leiderschap zullen veel meer richting moeten geven dan in de oude werkwijze en dus moeten optreden als leider. Tegelijkertijd zal hij/zij faciliterend moeten optreden om de medewerker in staat te stellen zijn/haar volle potentie waar te maken. De medewerkers zullen op hun beurt moeten wennen aan de nieuwe verantwoordelijkheden die gepaard gaan met de verworven vrijheden binnen HNW.

Conclusie

U legt de basis aan voor het verhogen van arbeidsproductiviteit en een duurzame relatie met de medewerkers, wanneer uw bedrijf op de flexibiliteitwensen en behoeftes van de medewerkers kan inspelen. Wanneer u zich dit ten doel stelt dan zal de innovatie binnen de ict een belangrijk middel zijn om uw doel te bereiken. Alleen door het bundelen van de kracht van deze innovatie en het veranderen van de bedrijfscultuur zal u de productiviteit en efficiëntie binnen uw bedrijf nog verder verhogen.

Meer over

Universal CommunicationsVirtualisatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Meer spreiding datacenters door knelpunten

    3 reacties op “Het Nieuwe Werken op zich werkt niet!”

    1. Peter van de Bree schreef:
      1 december 2011 om 13:41

      Reza, goed artikel kundig beschreven.

      Login om te reageren
    2. Barry Schiffer schreef:
      9 december 2011 om 15:40

      Reza complimenten voor dit artikel!

      Login om te reageren
    3. Rob Rentenaar schreef:
      16 december 2011 om 16:55

      Goed artikel! Ik ben van mening dat thuiswerken geen zwart-of-wit verhaal is en dat een combinatie van thuiswerken en op kantoor werken uiteindelijk gaat gebeuren. Overigens natuurlijk wel als de werkzaamheden zich daarvoor lenen.
      Zoals aangegeven is technisch veel mogelijk, echter het is van groot belang om te faciliteren en duidelijke afspraken te maken, ofwel de verwachtingen vast te leggen. Je zult als bedrijf / manager meer moeten sturen op resultaat en verwachtingen.
      Verwacht niet dat mensen te allen tijde efficienter gaan werken, maar aan de kostenkant kan wel veel worden gewonnen. Denk aan minder kantoorruimte, reiskosten, energiekosten, et cetera.

      Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat thuiswerken prima is, maar dat enkel en alleen thuiswerken de link met kantoor en dus je collega’s verbreekt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs