Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Ed Magnée

Is de Iphone geschikt voor de zakelijke markt?

02 november 2007 - 15:31OpinieCloud & InfrastructuurBlackberry

De Blackberry is een handig apparaat, maar hij blinkt niet echt uit in integratie met gangbare mail- en agendasystemen. De nieuwse smartphones met Windows Mobile werken vlekkeloos in het bedrijfsnetwerk en dat blijft toch wel een heel belangrijk pluspunt.

Is de Iphone geschikt voor de zakelijke markt? Volgens RIM, de maker van de Blackberry, niet. Een zakelijke gebruiker wil een echt toetsenbord en geen schermtoetsen volgens RIM. Dat zou inderdaad zo kunnen zijn. Belangrijker lijkt me echter de vraag of de Iphone goed kan functioneren in een zakelijke Microsoft-omgeving. RIM heeft het daar niet over. Logisch, want diezelfde vraag kun je stellen bij de Blackberry. Een handig apparaat maar hij blinkt niet echt uit in integratie met gangbare mail- en agendasystemen. Toch is het nog steeds de meest gebruikte smartphone. Daarmee lijkt mijn kritische vraag positief beantwoord. Maar is het niet gewoon zo dat zowel de Blackberry als de Iphone een hoog gadget-gehalte hebben? En ook zakelijke gebruikers, of mischien wel, juist zakelijke gebruikers zijn daar heel gevoelig voor. Ik denk dan ook dat de Iphone wel degelijk zijn ingang zal vinden in de zakelijke markt. Sterker nog; de enige exemplaren die nu in Nederland in gebruik zijn, zitten bij zakelijke gebruikers. Ik heb deze week zelf een nieuwe smartphone in gebruik genomen, met Windows Mobile. En mooi dingetje waar iedereen met afgunst naar kijkt (hoezo gadget), maar hij werkt vlekkeloos in het bedrijfsnetwerk en dat blijft toch wel een heel belangrijk pluspunt.

Meer over

iPhoneWindows Mobile

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Palm wringt zich tussen iPhone en Blackberry

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Zakelijke bellers meest tevreden met iPhone

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ‘Software nieuwe iPhone is weinig vernieuwend’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Hebben: Linux-concurrent voor de iPhone

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    iPhone zakelijk nog steeds niet populair

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    T-Mobile brengt UMTS-iPhone naar Nederland

    6 reacties op “Is de Iphone geschikt voor de zakelijke markt?”

    1. Jeroen van Dinther schreef:
      11 november 2007 om 10:05

      Het succes van de iPhone als zakelijk toestel zal met name beïnvloed worden door de mate van integratie met enterprise systemen. Onlangs heeft iAnywhere een persbericht uitgestuurd (http://www.ianywhere.com/press_releases/enterprise_email_apple_iphone.html) waarin de integratie met Microsoft Exchange en Lotus Domino voor entreprise email wordt aangekondigd. In dat persbericht heb ik overigens ook mijn mening gegeven over de aangekondigde stap. Als push email vanuit de enterprise email systemen daarmee beschikbaar komt voor de iPhone is dat een duidelijke stap in de goede richting. Dit effect zou versterkt kunnen worden als er een fatsoenlijke SDK zou komen waarmee elk welwillend bedrijf applicaties voor de iPhone kan ontwikkelen om business processen in het veld mobiel te ondersteunen. Gezien de technische mogelijkheden van het toestel verwacht ik dat de iPhone die stap veel makkelijker kan maken dan de Blackberry. Als ik mijn geld nu in zou moeten zetten op een voorspelling van de meest succesvolle smartphones van 2008/2009 voor de zakelijke markt, dan gaan die muntjes echter toch op Microsoft met Windows Mobile.

      Login om te reageren
    2. Alphons Evers schreef:
      13 november 2007 om 11:51

      De geschiedenis heeft laten zien dat iedere ontwikkeling in de consumenten markt ook in de zakelijke markt zijn intrede vindt. (ondanks verwoede pogingen van menig ICT afdeling om dit te verhinderen). Ook de iPhone zal naar mijn verwachting doordringen in het zakelijke segment ondanks zijn huidige beperkingen.

      Login om te reageren
    3. Alex Bausch schreef:
      13 november 2007 om 14:09

      Sinds de introductie deze zomer zijn er honderden applicaties ontwikkeld voor de iPhone. Dit heeft Apple ertoe bewogen om een officieel certificeringsysteem op te zetten, zodat third party ontwikkelaars hun toepassing via Apple kunnen distribueren. Voor beveiliging, beheer en synchronisatie binnen de enterprise zullen er in de komende maanden ongetwijfeld nog meer innovatieve oplossingen worden aangeleverd. (zoals Afaria) Wellicht is de iPhone nu nog voor de enthousiaste early adopters, maar ik denk dat het niet lang zal duren voordat de iPhone ook binnen de enterprise zijn intrede zal doen.

      Login om te reageren
    4. Keimpe Bleeker schreef:
      15 november 2007 om 15:11

      In een enterprise omgeving kan hardware nooit de basis voor nieuwe functionaliteit zijn. Een directe integratie van een mobiele omgeving op een gestandaardiseerde enterprise omgeving verdient altijd de voorkeur ten opzichte van de BlacBerry. BlackBerry vereist een aparte BES (BlackBerry Enterprise Server) naast de Exchange- of Lotus omgeving; exoten in je standaard architectuur dus. Naast e-mail willen gebruikers in ook andere web functionaliteit. Met BlackBerry moet je op dat moment uitwijken naar RIM om het Internet te kunnen benaderen. Daarmee treed je buiten je intranet en creëer je serieuze security issues! Naar mijn mening is de meest voor de hand liggende (rationele) combinatie te vinden in oplossingen die qua architectuur in het verlengde van je enterprise omgeving liggen. Dus in een Microsoft omgeving met een Exchange Server simpelweg naar Windows Mobile 6. Samen met Exhange Server SP2 biedt dat een prima push functionaliteit, volledig binnen de enterprise omgeving. Als laatste (en niet als eerste!) zoek je daar de passende hardware bij.Als je dan voor de connectiviteit een private APN in plaats van de standaard APN op een 2G/3G netwerk kiest zijn je security issues tot een minimum beperkt.

      Login om te reageren
    5. Robin Smits schreef:
      20 november 2007 om 08:38

      Apple heeft een prachtig apparaat gelanceerd, waarmee gadgetfreaks en early adopters flink uit de voeten kunnen. Deze gebruikers verwacht ik uitsluitend aan de consumentenkant, de reclamebureaus en gadgetgoeroes daargelaten.In zakelijk Nederland maakt 9 op de 10 gebruikers nog gebruik van de reguliere candybar GSM en de overstap naar de iPhone zal voor velen zoiets zijn als de overstap van de bedrijfswagen naar een lease-gyrocopter. Het feit dat windows mobile toestellen zakelijk nu pas echt voet aan de grond krijgen (met vrijwel altijd fysieke bedieningsknoppen en/of toetsenbord!), is in dit kader ook veelzeggend. De iPhone is bovendien zo nieuw dat vooral de ICT beheerder nerveus zal worden vanwege het ontbreken van een track-record. Pas nadat Apple (1) de belangrijkste kinderziekten heeft opgelost, (2) een betrouwbare service en supportorganisatie heeft neergezet, en (3) een duidelijke zakelijke visie en roadmap heeft, zie ik mogelijkheden voor de jaren daarna.

      Login om te reageren
    6. Maarten Sonneveld schreef:
      9 januari 2008 om 15:22

      Forrester heeft er een interessant rapport over geschreven. Zie : http://www.forrester.com/Research/Document/Excerpt/0,7211,44375,00.html Maarten SonneveldMicrosoft

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs