Managed hosting door True
Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Mobiele kennis en kunde borgen in een MCC

 

Computable Expert

Mark van Rooijen
Client Success Manager | Mobile Consultant, Clockwork | Ordina. Expert van Computable voor het topic Mobility.

Mobiel is een communicatiekanaal dat steeds belangrijker wordt. Behalve bellen, zijn er met de komst van smartphones, tablets en tablets legio tot de verbeelding sprekende contactmogelijkheden en efficiënte toepassingen bijgekomen die ons leven zowel privé al zakelijk gezien hebben veranderd.

Organisaties zien de opkomst van mobiel-, plaats en tijd onafhankelijk werken als een kans voor de ontwikkeling van nieuwe concepten en toepassingen en het bevorderen van de werkomgeving.  Medewerkers hebben de mogelijkheden van mobiel omarmd en passen dit toe in hun dagelijks leven, dus ook binnen de dagelijkse processen van de organisatie. Via agenda en mail, maar ook  bijvoorbeeld door gebruik van third party applicaties zoals Dropbox en Evernote.

Voor je het weet, ontstaat er in de organisatie een wildgroei aan mobiele apps, systemen en mogelijk onbeheerste initiatieven. De volgende stap is de regie in handen te nemen door de mobiele initiatieven ‘centraal’ te organiseren op een gecontroleerde en beheerste manier.

App ontwikkel- en beheerstraat

Veel organisaties zijn op zoek naar leveranciers die kunnen ondersteunen bij het inrichten van een 'app ontwikkel- en beheerstraat'. Om deze straat succesvol te laten zijn is het noodzakelijk om alle mobiele kennis, kunde en processen in een mobile competence center (mcc) te borgen. Het mobile competence center zal het punt zijn waarop het integrale beleid op mobiel gebied vorm krijgt en van waaruit regie plaats kan vinden. Het mobile competence center is een (virtueel) loket dat de centrale plaats en het aanspreekpunt vormt voor vragen en overige aspecten rondom mobiele initiatieven zoals bijvoorbeeld de integratie met een enterprise mobility management (emm)-pakket als Good Technology en het ontsluiten van backend systemen.
Het mobile competence center is het punt waarin inzichten in specifieke behoeften van de verschillende typen medewerkers bij elkaar worden gebracht. Dit wordt bereikt door het ontvangen, analyseren, bepalen van impact, maken van afspraken en afhandelen van business- en it-vragen ten aanzien van mobiel.

Van hieruit kunnen initiatieven tot mobiele oplossingen worden ontwikkeld, kunnen Proof of Concepts (PoC’s) en verdere ontwikkeling worden gecoördineerd.  Zo behoudt de organisatie altijd de controle over mobiel en is zij klaar voor de toekomst. Voor (app-) leveranciers/system integrators is het essentieel om organisaties te helpen met de inrichting van een mobile competence center, waar de ‘mobiele’ verwachtingen helder afgestemd worden en samen de spelregels en richtlijnen bepaalt worden.

Door belangrijke stakeholders als gebruikers, beheerders, security en de business vanaf de start van het project een rol te laten spelen, borgt men samenwerking in de gehele uitrol van een nieuwe digitale omgeving. Een mobiele strategie en uitvoering van mobiele initiatieven omvatten zoveel disciplines dat constante interactie noodzakelijk is.

Zaken rond invoering van functionaliteiten, beleid en systemen in de organisatie zijn vanuit verschillende hoeken te benaderen (bijvoorbeeld: it-technisch en beleid). Bij samenwerken is techniek ondergeschikt aan de oplossing. Het gaat om het realiseren van de juiste functionaliteit door middel van de meest geschikte techniek. Zowel de acceptatie van technische oplossingen als de technische oplossingen zelf zijn elementair.

Inrichting en borging van kennis en kunde betreffende mobiliteit in de organisatie dient dus gemak, snelheid, betrouwbaarheid en kwaliteit voor de interne medewerkers. Een mobile competence center verzekert een pragmatische ontwikkeling op basis van doordacht integraal beleid en geschiedt op basis van taak- en afdeling overschrijdend denken en werken. Van: de dingen die we doen beter doen; naar: eigen toekomst creëren met een duidelijke meerwaarde.

Voor het inrichten van een mobile competence center kan de volgende aanpak in de praktijk worden gebracht:
1.   Voorbereiding, analyse, visie en planvorming;
2.   De inrichting van het mobile competence center;
3.   Definiëren en operationaliseren van standaarden en richtlijnen;
4.   Aansluiting van relevante disciplines;
5.   Aansluiten van enterprise mobility management (Good Technology) op het mobile competence center.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5053460). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×