Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Downtime time out

Geplande downtime is ook downtime

23 juni 2015 - 10:573 minuten leestijdOpinieData & AI
Ronald Ooms
Ronald Ooms

Bij downtime wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen geplande en ongeplande downtime. Ongeplande downtime zorgt vaak voor zweten en vloeken. Geplande downtime, vanwege onderhoud of een update, wordt daarentegen gezien als noodzakelijk en dus geaccepteerd. Bovendien wordt geplande downtime op voorhand aangekondigd en vindt ze meestal plaats op een ‘vriendelijk’ tijdstip zoals bijvoorbeeld op een maandagochtend, voor het begin van de werkdag.

Maar zelfs dan kan het voorvallen dat een klant, werknemer of leverancier een aankoop wil doen, iets wil controleren of gewoon wil inloggen. Downtime, gepland of ongepland, kost een bedrijf hoe dan ook geld. Vele organisaties zien nu al in dat ze ongeplande downtime willen en moeten voorkomen, maar geplande downtime moet net zo goed tot een minimum beperkt worden. Vooral omdat zelfs geplande downtime bijna altijd op te vangen is anno 2015.

Met de juiste tools is het wel degelijk mogelijk om deze kloof in beschikbaarheid te overbruggen. Een modern datacenter kan en moet uitgerust zijn met goede databescherming en redundante systemen. Met degelijke, goed werkende back-ups kan een bedrijf de productieomgeving repliceren, waardoor deze gewoon kan verderwerken wanneer er een upgrade of onderhoud uitgevoerd moet worden. Hierdoor kunnen bedrijven ook geplande downtime vaak vermijden.

Tien jaar geleden was dit anders. Omdat het om enorme investeringen vroeg in volledig redundante systemen, waren enkel grote bedrijven bezig met continue beschikbaarheid. En dat alleen voor hun belangrijkste applicaties. Maar met de komst van cloud computing, virtualisatie en storage is het voor elk bedrijf, groot of klein, mogelijk om heel dicht in de buurt te komen van continue beschikbaarheid. Zelfs in een worst case-scenario zou herstel niet langer dan vijftien minuten in beslag mogen nemen.

Bedrijven beschikken naast hun virtuele omgeving vaak nog ook over een of meerdere fysieke servers en endpoints, zoals laptops, die ook beschermd moeten worden. Met de ruim 330 miljoen op Windows-gebaseerde devices die in het afgelopen jaar geproduceerd werden, zijn er veel endpoints bijgekomen die beschermd moeten worden. Voor kleinere bedrijven in het bijzonder blijft het een uitdaging om endpoints veilig te stellen.

Toch hoeft dit met de juiste tools geen probleem te zijn. Over de juiste tools beschikken is namelijk erg belangrijk. Daarnaast moet een bedrijf ook regelmatig evalueren of het nog in staat is om continue beschikbaarheid te bieden. Zo voert een van onze partners regelmatig een Health Check uit. Daarbij wordt bekeken welke risico’s een bedrijf loopt als het gaat om databeschikbaarheid en wat de gevolgen zijn als er data verloren gaan. Vervolgens worden de gemaakte back-ups getest. Ook het naleven van de 3-2-1 regel (drie kopieën van data op twee verschillende media, waarvan er één offsite staat) wordt gecontroleerd. Tot slot wordt uitgerekend hoeveel tijd en kosten het bedrijf kan besparen door downtime te voorkomen. Want dat is het mooie: maatregelen nemen voor continue beschikbaarheid van data is meer dan een noodzakelijk kwaad, het is iets waar je als bedrijf direct van kan profiteren.

Ronald Ooms, vice president Noord-Oost Europa bij Veeam Software

Meer over

NetwerkbeheerReplicatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    Maersk containerschip in de Rode Zee
    ActueelData & AI

    Verbetering nodig bij Digitale Infrastructuur Logistiek

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    ActueelData & AI

    IBM investeert miljarden in VS

    2 reacties op “Geplande downtime is ook downtime”

    1. Pa Va Ke schreef:
      26 juni 2015 om 08:21

      Er is technisch heel veel mogelijk om de downtime tot een minimum te beperken. Echter, hier hangt uiteindelijk ook een prijskaartje aan.

      Daarmee wordt het een kosten-baten-risico afweging, niets meer, niets minder.

      Er wordt door sommige inkoop afdelingen puur op basis van kosten en statistiek ingekocht. Komt één van mijn favoriete bierbrouwers (bekend onder de naam Murphy) een paar keer kort achter elkaar op bezoek echter, dan zijn de rapen alsnog gaar en blijkt de statistisch bedachte goedkoop uiteindelijk alsnog duurkoop.

      Login om te reageren
    2. Ewoud D. schreef:
      26 juni 2015 om 13:49

      Ongeplande downtime is een incident, geplande downtime een event. Daarmee bedoel ik dat tussen verrassing en verwachting nog een groot verschil zit want uiteindelijk gaat geplande downtime in 9 van 10 gevallen om onderhoud. Let wel, het gaat hierom de service want betreffende de informatie gelden andere regels als we overwegen dat nog niet alles gecentraliseerd is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs