Hogescholen houden zich wel bezig met de aansluiting van hun ict-opleidingen op de praktijk in het bedrijfsleven, betoogt John Roos.
Volgens René Rippens ‘Onderwijs staat ver van praktijk’ (Computable, 29 juli 2005) en een rapport van Forrester Research is er een dreigende tekort aan hoogopgeleide ict’ers in Europa. Ondergetekende is samen met andere bedrijven en personen al jarenlang lid van de beroepenveldcommissie van de FONTYS Hogescholen. In dit team zitten ict-experts uit het bedrijfsleven die met inzicht in en uit de praktijk expertise inbrengen om hun kennis te laten terugzien in de beroepsopleidingen. Het doel is uiteindelijk een hbo-opleiding te verzorgen die zoveel mogelijk aansluit bij de bedrijfscriteria. Met andere woorden, FONTYS probeert met deze aanpak juist de experts te leveren aan het bedrijfsleven.
De beroepenveldcommisie komt drie keer per jaar samen om in een hbo-bedrijfslevensamenstelling te praten en vragen te beantwoorden op het gebied van onder meer: hbo-i-competenties, opleidingsprofielen, afstudeerrichtingen, software-engineering, mens en informatica, programmeren, projectmanagement, en de rol van bedrijven bij stage en afstuderen.
Daarnaast ben ik gastdocent en begeleider van een aantal hbo-opleidingen op het gebied van projectmanagement. Ook bij die instellingen leeft al het idee dat er integratie moet zijn met het bedrijfsleven. Kortom, ik deel niet de conclusie van het Forrester-rapport en het artikel, maar denk dat scholen zich op dit gebied te weinig te presenteren, of dat nog te veel in eigen kring doen. Dat is ook wel begrijpelijk omdat hun primaire taak opleiden is, en niet het verkopen van een opleidingsproduct dat in samenwerking met het bedrijfsleven is ontwikkeld.
John Roos, certified project- en programmamanager, Atos Origin Nederland