Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Programmeren hoort in lessenpakket lager onderwijs

Dit artikel delen:

Mijn zoontje Jules is drie en speelt het klaar om in enkele seconden een tablet te ontgrendelen, Netflix te openen en de volgende episode van ‘Brandweerman Sam’ te kiezen. Lou is anderhalf en begint al op een smartphone te duwen. Ze zijn vast niet de enigen. Kleuters hebben die handelingen vlugger in de vingers dan hun ouders.

Het is eigen aan deze tijd. Jammer genoeg is de opleiding die hen straks op school te wachten staat, hier niet op afgestemd. Excel en Powerpoint zijn voorbeelden van de eerste it-vaardigheden die hen pas in het middelbaar onderwijs worden aangeleerd. Voor kinderen die nog voor ze kunnen lezen en schrijven met tablets aan de slag gaan, is dat een stap naar een vervlogen tijdperk.

Het MS Office-pakket kan de jeugd van vandaag zichzelf probleemloos aanleren omdat ze digitaal veel verder ontwikkeld zijn dan de vorige generaties. Powerpoint is voor hen zoals de tafel van drie aan een twaalfjarige aanleren: saai en het stimuleert hun brein niet.

Metamorfose

"In een tijdperk waarin kleuters tablets bedienen, zijn onze kinderen zonder meer klaar om al in het lager onderwijs kennis te maken met programmeren"

Het is meteen een van de redenen waarom de ict-sector kreunt onder een tekort aan mankracht en de meeste afgestudeerden die wij aanwerven, onvoldoende enterprise ready blijken. Een probleem dat deels is terug te brengen tot ons onderwijspakket dat al vijftien jaar bijna ongewijzigd bleef terwijl de wereld er omheen een metamorfose onderging. We moeten kinderen al op jonge leeftijd vertrouwd maken met digitalisatie en automatisatie en hun logisch denken en probleemoplossend vermogen aanwakkeren. In een tijdperk waarin kleuters tablets bedienen, zijn onze kinderen zonder meer klaar om al in het lager onderwijs kennis te maken met programmeren.

Heel Vlaanderen

CoderDojo is het perfecte voorbeeld dat het kan. Deze organisatie biedt kinderen in heel Vlaanderen de mogelijkheid om computerspelletjes op te bouwen, robots te programmeren en websites en applicaties te maken. Al vanaf zeven jaar zijn kinderen er welkom. Het stimuleert niet alleen hun creativiteit en hun analytisch vermogen vanaf een heel jonge leeftijd, het bereidt hen ook voor op de digitale wereld waarin ze straks hun carrière moeten opbouwen.

Het bewijst dat dit ook perfect in ons onderwijs is te integreren. Het vergt alleen een beetje inspanning en wat budget. Als we onze kinderen daardoor met een flinke voorsprong kunnen klaarstomen voor de start van hun carrière - al dan niet in it - waarom zouden we het dan niet doen? Door kinderen vertrouwd maken met het MS Office-pakket, gaan we geen nieuwe Steve Jobs, Elon Musk of Mark Zuckerberg opleiden. Daarom pleiten wij ervoor om programmeren vandaag al in een kindvriendelijke vorm te introduceren in het lager onderwijs. Zo bieden we elk kind een faire kans op een carrière in de boeiende it-sector.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Volgens mij zijn sociale vaardigheden belangrijker om te leren, vooral in die leeftijdsklasse.

Waarom concentreren op programmeren en waarom in dezelfde zin met woorden als "Excel" en "Powerpoint".

Door direct te focussen op specifieke tools leer je de jongeren niet programmeren, maar leer je ze de knopjes in te drukken in specifieke toepassingen.
Om goed te leren programmeren moet je ze leren logisch na te denken. Het opdelen van het probleem in deelproblemen en dan de oplossingen van die deelproblemen meenemen in het geheel van oplossingen en dan naar een algehele oplossing te werken.
Het aanleren om de deeloplossingen dusdanig te kiezen dat ze alleen op de interface afhankelijk van elkaar zijn en niet op de specifieke implementatie.

Programmeren is niet het invullen van excel of het maken van een powerpoint presentatie.
Programmeren is niet het kunnen aanzetten van een smartphone of een tablet en ook niet het kunnen starten van een applicatie.

Logisch nadenken helpt de kinderen ook als ze andere leerrichtingen kiezen (bijv. wiskunde, scheikunde of zelfs talen). Ga ze niet verplichten om werk te kiezen in de IT, er zijn talloze andere branches die ook een schreeuwend tekort hebben aan mensen.

Het was 1978 (ongeveer) dat je in het laatste jaar HAVO (Titus Brandsma, Dordt) in een extra lesuur programmeerles kon nemen.
Dat was een geweldig initiatief van onze wiskunde-leraar samen met TU Delft. Hij bracht elke week onze kras-kaarten daarheen.
Ja, wachten op resultaat duurde toen een week, niet 1 seconde...
Mij werd geboden wat mij interesseerde. Dat was heel waardevol.
Duwen en trekken werkt niet. Interesseren wel.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-11-25T15:43:00.000Z Andy Stynen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.