Bij strategic sourcing verwachten uitbesteders een tastbare bijdrage van hun ict-leveranciers aan de realisatie van de bedrijfsstrategie. Dit vereist een andere houding van de leverancier. Meer proactief, meer meedenkend met de uitbesteder dan in het verleden.
Uitbesteders verwachten een tastbare bijdrage van hun ict-leveranciers aan de realisatie van de bedrijfsstrategie. De laatste fase ('institutionalized') van het vierfasenmodel over outsourcing van Lesley Willcocks is nu in volle gang. Outsourcing is een commodity geworden waarbij de business verwacht directe voordelen te oogsten. Nu de vraagstelling van uitbesteders zich meer op kwaliteit en toegevoegde waarde richt, waarbij innovatie een belangrijke rol speelt, is een ander leveranciersprofiel nodig.
Het oude leverancierprofiel was gericht op het scoren van het contract en het daarna zodanig realiseren van de uitbesteding dat zo min mogelijke afwijkingen plaatsvonden ten opzichte van de afgesproken dienstverlening. Tijdens de klassieke bidtrajecten ('beauty contest') deed de uitbesteder zich beter voor dan in werkelijkheid en de leverancier beantwoordde precies aan dat beeld. Er vond 'wederzijds huwelijksbedrog' plaats.
De nieuwe leverancier is bemoeizuchtig en altijd op zoek naar de vraag achter de vraag bij de uitbesteding. Dat vindt al plaats bij de vertaling van de bedrijfsstrategie naar een sourcingstrategie naar een contract en sla's. Businessgerelateerde kpi's zijn dan de juiste uitkomst. De nieuwe leverancier heeft een visie op en ervaring met het optimaal inrichten van de demand supply regie-organisatie, want zonder goede regie is er geen strategisch gericht succes te behalen. Tenslotte zorgt de nieuwe leverancier er ook voor dat innovatie niet slechts met de mond beleden wordt, maar daadwerkelijk een plek in de gehele organisatie krijgt.
De nieuwe leverancier wacht dus niet af maar daagt de uitbesteder uit en bemoeit zich in ieder geval met alle bovengenoemde aspecten. Steeds opnieuw wordt de vraag achter de vraag gesteld. Anders kan niet worden voldaan aan de verwachting van de uitbesteder, namelijk dat de ict-partners een daadwerkelijke bijdrage leveren aan de realisatie van de strategische doelstellingen van het bedrijf.