Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Globaliseren, hoe doe je dat?

04 december 2008 - 09:593 minuten leestijdOpinieCloud & InfrastructuurAthlon Car Lease
dr. Bernhard van Oranje
dr. Bernhard van Oranje

Hoewel globalisatie voor veel bedrijven tegenwoordig een proces van alledag is, blijft het een interessante vraag hoe je daar als bedrijf invulling aangeeft. Om mij heen zie ik dagelijks bedrijven die met dat vraagstuk worstelen. Hoe krijg je voet aan de grond op een nieuwe locatie, hoe vind je de balans tussen aanpassing aan de lokale cultuur en het in de pas blijven lopen met de internationale richtlijnen van het moederbedrijf? Hoe manage je snelle groei?

Zo kwam ik onlangs in contact met Athlon Car Lease. Een internationale organisatie die zich bezig houdt met full operational service leasen. Anders gezegd, het managen van het wagenparkbeheer van een organisatie, inclusief alle kosten en risico's. Het is een bedrijf dat als strategie heeft zijn grote klanten internationaal te volgen, om zo de mogelijkheid van international servicing te kunnen bieden. De kunst daarbij is om tussen alle verschillende vestigingen in vele landen, toch een internationaal samenwerkend karakter te behouden. Per jaar kopen zij alleen al voor de Nederlandse markt zo'n 30.000 nieuwe auto's in, die allemaal aan de specifieke eisen van de toekomstige bestuurder moeten voldoen. Om het proces van het verwerken van persoonlijke wensen in goede banen te kunnen leiden, besloot Athlon Car Lease op ict-gebied met een eigen oplossing te komen genaamd: de car configurator. Met dit programma kan de klant op internet zijn eigen auto samenstellen op kleur, accesoires, opties, merk, CO2-uitstoot, voertuigvorm, etc. Hij wordt zo op een duidelijke en gestructureerde wijze in zijn keuzen begeleid, wat resulteert in een aanzienlijke kwaliteitsverbetering voor de organisatie.

Het interessante is dat Athlon Car Lease besloot een externe partij in te schakelen bij het proces van ontwikkeling van de car configurator. Niet alleen vanwege tijdsdruk, maar ook om zijn eigen ict-afdeling te professionaliseren. Door nauwe samenwerking met een externe ict-organisatie hoeft het eigen ict-personeel niet per sé op de hoogte te zijn van de allerlaatste ontwikkelingen op ict-gebied. Vanwege hun specialistische kennis van de business, kunnen zij beter hun kennis aanwenden om interne businessprocessen te specificeren en zo de behoefte van de organisatie in kaart te brengen, was de gedachte. Het inschakelen van een derde partij zorgde voor nieuwe kennis in de organisatie en extra capaciteit waar de organisatie van profiteerde. Het culturele aspect blijft echter een cruciale factor bij de samenwerking met een partij van buiten. Ict-klussen uitbesteden naar India, is bijvoorbeeld niet goed bevallen. Afhankelijk van interpretatie kan er een groot verschil zitten in hoe een opdracht uiteindelijk in programmeertaal vertaald wordt en wat oorspronkelijk de bedoeling was. Samenwerking met een partij dichter bij huis, die de taal spreekt en zich heeft verdiept in de lokale cultuur, werkt vaak beter leert de ervaring.

De strategie van Athlon Car Lease is dat zij eigenlijk geen behoefte heeft programmeurs in dienst te nemen, maar dat hij zijn technische mensen liever in wil zetten om veranderingen op het gebied van communicatie wereldwijd te volgen zodat dat naar intern beleid vertaald kan worden. Het denkproces over wat er moet gebeuren blijft intern, maar de uitvoering van die plannen kan sneller en beter als het extern gebeurt. Met een aantal kleine aanpassingen kan de car configurator binnenkort ook in internationale context ingezet worden. Een eenduidige front-end die op elke willekeurige back-end gezet kan worden. Zou dat globaliseren zijn?

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    De macht der meningen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs