Vanuit demand wordt niet zo gekeken naar de leverancier. Verwachtingen betreffende flexibiliteit en toegang tot kennis die de eigen ict-organisatie niet had, worden nu bij de leverancier neergelegd. Plat vertaald kan je zeggen: Wat eerst niet lukte bij de eigen ict-afdeling, probeer ik nu wel te bereiken bij de leverancier. Dit gaat natuurlijk niet werken. Leveranciers werken op een gestructureerde, procesmatige manier om de gezamenlijk gemaakte afspraken te realiseren.
Als je succesvol wilt outsourcen is het dus essentieel dat je als demand-organisatie ook op die manier gaat werken. Kies je ervoor om de ict buiten de deur te plaatsen, dan moet je de eigen organisatie hier ook op afstemmen. Dat vraagt om een andere werkwijze van de eigen organisatie. Richt de besturing van de ict anders in (vaak regievoeren genoemd), maar ook financiële, inkoop en facilitaire aspecten. De belangrijkste afstemming dient plaats te vinden bij degene die gebruikt maakt van de ict, zijnde de business. De business is de succesfactor in het slagen van de gekozen weg. Men dient te gaan denken in producten en diensten, maar bovenal moet er de bereidheid zijn om te gaan forecasten. Welke ict-ondersteuning heb ik nodig, op welk moment, om business te genereren? Van een leverancier mag je immers de kennis en kunde verwachten om dat te realiseren, maar dat moet je hem wel vertellen!
Demand is verantwoordelijk voor de requirements, de leverancier voor de deliverables!
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: