Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Relatiemanagement in outsourcing onderschat

02 december 2011 - 14:373 minuten leestijdOpinieWerkplek & Beheer

In uitbestedingstrajecten is te weinig aandacht voor relatiemanagement. Enerzijds betreft dit de relatie tussen afnemer en dienstverlener. Anderzijds ook de impact die het heeft op de bedrijfscultuur. De it-aspecten voeren de boventoon. Een logische benadering, maar de gevolgen voor de relatie met werknemers en afnemers mogen niet onderschat worden en verdienen meer aandacht.

Steeds vaker hoor je dat uitbesteedde helpdesken weer in huis worden gehaald. Daarnaast loopt de betrokkenheid tussen een dienstverlener en een uitbesteder sterk uiteen. Met name publieke cloud-diensten worden steeds vaker gezien als onpersoonlijk en niet klantgericht.

Tijdens een besloten rondetafeldiscussie georganiseerd door T-Systems om huidige ontwikkelingen en mogelijkheden te bespreken met verschillende it-executives, gaat het gesprek langzaam maar zeker van technologie naar de ‘zachte kant’ van outsourcing. Een ‘change of control’ kan de zorgen voor een verstoring van de relatie die je hebt met uiteenlopende betrokkenen. Hoe maak je duidelijk aan iemand dat de volledige dienstverlening of productie afhangt van een externe partij die een andere naam heeft, andere mensen in dienst heeft en ook een andere bedrijfscultuur voortbrengt? Maar ook: hoe maak je je wensen dusdanig kenbaar dat een dienstverlener hier perfect op kan inspelen?

Public cloud is voor iedereen

Een publieke cloud is voor iedereen, dus is er in beginsel weinig aandacht voor persoonlijke wensen. Dat kan lange tijd goed gaan, totdat er specifieke behoeftes zijn die aanpassing in dienstverlening noodzakelijk maken. Hoe krijg je dan als afnemer de aandacht die je nodig hebt?

Grote partijen kopen aandacht. Als je voor miljoenen euro's adverteert bij Google, hebben ze ook wel aandacht voor je als het gaat om vraag ten aanzien van het gebruik van Google Docs. Maar een relatief klein bedrijf dat klant is van SalesForce.com en geen miljoenenbudget heeft om mee te gooien, zal een update van de software gewoon moeten slikken, of het nu uitkomt of niet.

En dan het andere aspect aan relatiemanagement: het cultuurverschil in geval van uitbesteding. De bezuinigingen worden wel gehaald, maar de impact van een andere cultuur moet niet onderschat worden. Mensen die een andere bedrijfstaal spreken, vormen een ander beeld. Niet noodzakelijkerwijs verkeerd, maar je moet er rekening mee houden. Dit geldt zowel intern als extern. Customer service is het visitekaartje van je bedrijf. Als je daar mensen hebt zitten die een volstrekt ander imago uitstralen, kan dat gevolgen hebben tussen gewone customer service en uitstekende service.

Relatiemanagement vanaf het begin

Door verschillende criteria te gebruiken in het keuzeproces van een outsourcing-partner is een hoop van deze problemen te voorkomen. Zorg bijvoorbeeld voor wederzijdse belangen, waarbij de dienstverlener niet alleen zijn dienst hoeft uit te voeren, maar ook wordt uitgedaagd verder te kijken en mee te denken. Dit is te doen door geen, of niet alleen technische kpi's vast te stellen, maar meer te kijken naar meeteenheden op het niveau van bedrijfsvoering. Kostprijs moet niet de belangrijkste driver zijn.

Om vertrouwen te winnen, is het belangrijk te kijken naar een track record van de dienstverlener. Een bedrijf dat al decennia succesvol is, is een veiligere keuze dan een dienstverlener die net komt kijken of nauwelijks ervaring in een bepaalde branche heeft.

Ga ook een relatie voor lange tijd aan, waarin wederzijds vertrouwen wordt uitgesproken. Een vroegtijdige opt-out optie is zakelijk gezien uiteraard aan te raden, maar het moet niet de basis zijn van een samenwerking. Belangrijkste is om vanaf het begin de dienstverlener te zien als partner in plaats van concurrent voor de it-afdeling of simpelweg een leverancier. Juist door een goede samenwerking ontstaan de beste outsourcingstrajecten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Overname E-Storage is voor PQR strategische zet in bescherming klantdata

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    Pax8 schudt met cloud-marktplaats de distributiewereld op

    OpinieSecurity & Awareness

    Wanneer elke seconde telt: voorbereid zijn op een cyberincident

    OpinieWerkplek & Beheer

    Werkapparatuur: top 5 ergernissen (en hoe ze te voorkomen)

    e-mail
    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft verhoogt drempel voor inkomende e-mail

    Eén reactie op “Relatiemanagement in outsourcing onderschat”

    1. Koos Overbeeke schreef:
      5 juli 2014 om 11:12

      Goed betoog van Lars,

      De rol van “RelatieManager” werd in de jaren ’90 van de vorige eeuw in het leven geroepen door enkele ICT directeuren.

      Deze managers waren op zoek naar een oplossing voor een sterk toenemende probleem. Business managers begrepen de de toepassingen en de mogelijkheden van IT oplossingen onvoldoende. IT deskundigen kregen het verwijt dat zij teveel vanuit ICT dachten en te weinig vanuit de business.

      Deze ICT directeuren wilden dit probleem oplossen door een RelatieManager aan te wijzen die als intermediair tussen de business en de ICT-afdeling moest optreden.

      De profesoren Feeny en Willcocks bedachten dat die rol ook heel goed bij Outsourcing zou kunnen werken.

      Slagkracht Management introduceerde de RelatieManagement rol begin deze eeuw bij Outsourcing van Facility Management.

      Vandaag de dag wordt de RelatieManagement rol standaard ingebouwd in de Demand Management functie bij alle grote Outsourcing trajecten toegepast.
      –
      Koos Overbeeke

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs